Domainnév elsődleges értékei

május 10, 2011

Az oldalgazdák számára egy domainnév akkor lehet önmagában értékes, ha egyezik egy-egy egyszerű és gyakran használt kulcsszóval vagy pedig egy offline világban már bevezetett márkanévvel, brand-el; vagy pedig nagyon hasonlít rá.

Domainnév gyakori szóval egyezik

Egy domainnév egyezhet valamely gyakran keresett vagy gyakori szóval, melyet elképzelhető, hogy beírnak az emberek úgy, hogy mögé biggyesztik a .hu domainvégződést.

Másfelől pedig ha pl. egy fogászt a www.fogorvos.hu címen lehet elérni, az adhat némi autenticitást az ő webes jelenlétének.

Harmadrészt pedig ez az eset egyben a keresők szemében is értékesebbé teheti a domainnevet.

Domainnév márkanévvel egyezik

Másik egyszerű példa a domainnevek hasznosságára, ha pl. a domainnév egy már bevezetett márkanévvel vagy elnevezéssel egyezik. Ebben az esetben szintén előfordulhat, hogy az emberek az adott márkanév után biggyesztik a .hu-t, majd meglátogatják az oldalt annak reményében, hogy ott az adott brand-hez tartozó termékről vagy szolgáltatásról tudhatnak meg majd többet.

Ilyen kvázi márkanévbitorlásra évekkel ezelőtt a google.hu esete, manapság pedig a facebook.hu jelent jó példát.

Domainnév potenciális márkanév lehet

Nem csak akkor juthatunk értékes domainnévhez, ha pl. sikerül lecsapni pl. egy külföldön már bevezetett márkanév .hu-s megfelelőjére, hanem hirtelen akkor is értékessé válhat domainnevünk, ha netán egy globálisan bevezetendő új márkanévvel egyezik meg az általunk bitrokolt dominnév.

Jó példa volt erre annak idején a bing.hu esete, de a hasonló eshetőségek miatt csapnak le automatikusan az összes felszabaduló három-négy betűből álló .com-os végződésű domainnevekre.

Domainnév gyakran elgépelt szóval egyezik

Leginkább a .com-os domainnevek esetében fordul elő, de azért Magyarországon sem ritkaság, hogy kihasználják azt a jelenséget, hogy az emberek olykor elgépelik vagy netán rosszul tudják egy adott szó vagy brand írásmódját, és ezért lefoglalják a leggyakoribb elgépeléseknek megfelelő domainneveket.

Ilyen domainekre példa lehet akár a gogle.hu vagy a facebok.hu domainnév is, melyet szakszóval typosquatting-nak hívnak.

Összefoglalás

A domainnevek elsődleges értéke tehát azon alapul, hogy egyezik egy, az offline világban már ismert és bevezetett szóval, márkanévvel. Ha ez a kifejezés már szervesen összekapcsolódott más cégekkel (pl. facebook.hu), úgy a legtöbb esetben csak a szinte tévedésként az olalunkra érkező látogatottságot próbálhatjuk meg valamilyen módon pénzzé tenni, ha azonban egy általános kulcsszóról van szó (mint pl. fogorvos.hu) úgy akár egy, a témába vágó, értelmes tartalommal rendelkező weboldal alapjául is szolgálhat egy ilyen domainnév.