Jároli József online marketing szakember honlapja.

Egyszercsak megdöbbenve láttam, hogy a Facebook hírfolyamomban furcsa reklámok kezdtek előtűnni. Először csak azt láttam, hogy a szokásos reklámelhelyezéseket egyre több, meglepően gusztustalan és prosztó hirdetés foglalja el, majd a furcsaságok sora folytatódott azzal, hogy ott is ezek a reklámok jelentek meg, ahol normálisan a saját oldalaim promotálására buzdító Facebook mintahirdetések szoktak.

Vírusos a gépem?

Először arra gyanakodtam, hogy vírusos lett a gépem – amin azért eléggé elcsodálkoztam volna. Mivel más böngészőkben nem jöttek elő ezek a gusztustalan reklámok, ezért gyanúm a Chrome böngészőre terelődött. Nehezen hihetőnek tűnt az is, hogy magát a Chrome-ot törték volna meg azért, hogy nemkívánatos reklámokkal árasszanak el, így elkezdtem kikapcsolgatni a kiegészítőket, míg meg nem találtam, hogy melyiket kell inaktiválni ahhoz, hogy megszűnjön a probléma: a Live HTTP Headers kiegészítő volt a ludas – miután rákerestem, nyilvánvalóvá vált, hogy másnak is feltűnt már ez:

"Live HTTP Headers" extension hijacked from chrome

Hogyan működik a parazita reklámozás?

Korábban volt már rá példa, hogy egy windows-os böngészőm jobb alsó sarkába levakarhatatlanul odaköltözött egy mindent letakaró reklámfelület, ahová AdSense-ből származó hirdetések jelentek meg – ekkor elég egyértelmű volt, hogy valaki valamilyen malware, vagyis adware kéretlen reklámokkal bombáz azzal, hogy kihasználta az operációs rendszer és/vagy a böngésző biztonsági réseit, így feltelepítette a folyamatos reklámmegjelenítésért felelős kódot.

Ezzel szemben ez a mostani parazita reklám sokkal kifinomultabb volt, mivel nem minden weblapon jelent meg, és ahol megjelent, ott is csak a normál hirdetési felületeken megjelenő hirdetéseket cserélte le a saját hirdetésekre. Jól látszik a videón, ill. a képernyőképen, hogy nem is minden hirdetési egységet cseréltek le. Ha kicsit még visszafogottabban csinálták volna, talán még most sem tűnt volna fel a turpisság, vagy legalábbis csak azt gondoltam volna, hogy lám, a Facebook már hulladék hirdetéseket is megjelenít.

Ahogy a videón is látható, miután ezekre az animgif-es gusztustalan képekre kattintottam, egy olyan lapra érkeztem, ami megjelenésében egy online életmódmagazint / bulvár portált imitált. A turpisság csak az, hogy bárhova is kattintottam, ugyanoda jutottam: egy fogyókúrás szert áruló érkezési oldalra.

Tehát beinjektáltak egy kódot, ami lecserélte a normális hirdetéseket a „csúnya” hirdetéskiszolgáló szerver által feltöltött hirdetésekkel. Nyilván voltak olyan, szürke zónában működő vállalkozások, akik körülbelül tudták, hogy milyen módszerekkel éri el a megjelenéseket az „illegális” hirdetéskiszolgáló, és így is hajlandóak voltak fizetni a hirdetésmegjelenítésért. Ahogy látható, az érkezési oldalaikon sem riadtak vissza az unorthodox megoldásoktól.

A történet vége

Ma már, ha akarnám, sem tudnám aktiválni a kiegészítőt, a Google Chrome ugyanis letiltotta, sőt eltüntette a kiegészítő korábbi, hivatalos aloldalát is. Nekem meg találnom kellett egy másik kiegészítőt, ami segít megjeleníteni a HTTP fejléceket a böngészőmben...

Mivel az online marketing területére az információépítészet felől érkeztem, egy tartalomkezelő rendszer kódjának barkácsolása, vagy akár egy komplett WordPress sablon létrehozása sosem okozott lelki válságot. Bár ezekben a tevékenységekben is volt egy nagy adag logika, programozásnak ezt legkevésbé sem nevezném. Öt éve azonban tulajdonképpen egy véletlen folytán megismertem egy olyan szoftvert, amivel én is egyszerűen megírhattam kisebb-nagyobb programocskákat, ezzel pedig új szintre emelhettem mindazt, amit azóta online marketing vagy webfejlesztés címén csinálok.

Web automatizálás: vissza a programozáshoz

Én még a nyolcvanas években kaptam az első számítógépem, amikor szinte minden számítógéptulajdonos tudott valamicskét programozni is. Valahogy azonban ez sosem feküdt annyira, így végül nem lett belőlem programozó. 2012 elején azonban újból kódolni kezdtem: ekkoriban mindenféle, keresőmarketinggel kapcsolatos munkákat csináltam, és egy ideje már azon voltam, hogy további olyan szoftvereket találjak, amik még jobban segítettek volna automatizálni a tömeges linképítéssel kapcsolatos szolgáltatásainkat.

Miközben egy újabb és jobb linkbeküldő, linkbeküldés-automatizáló szoftvert kerestem, rábukkantam egy általános web automatizációs szoftverre. Ezt és a hozzá hasonló programokat elsősorban web szpemmelésre találták ki, azonban megláttam bennük azt is, hogy emellett mennyi minden másra is használhatóak még. Az első komolyabb szkriptemet két hétig írtam, majd újabb két hetet vett igénybe, míg a kezdeti tapasztalatok alapján újraírtam mindent, de a végén kaptam egy olyan programocskát, ami sokáig ki tudta váltani egy fél ember munkáját.

Az alapprobléma ugyanis az volt, hogy ha mi beküldtünk egy linket egy linkgyűjteménybe, akkor szinte sosem tudtuk, hogy hol, milyen URL-en fog megjelenni, így a legtöbb linkgyűjteményben utólag, kézzel kellett leellenőrizni, hogy jóváhagyták-e a linkbeküldéseket. Ehelyett a kis szkriptem végigment a katalógusokon, rákeresett a linkjeinkre az oldalakon magán és a keresőkben, majd összeírta, hogy hová, milyen paraméterekkel kerültünk be. Pont úgy zajlott, mintha valaki kézzel megcsinálta volna mindezt, viszont a „robotnak” nem kellett fizetést adni, és utána járulékokat fizetni.

Ekkor még nem is gondoltam, hogy a későbbiekben mennyi minden egyébre fogom használni ezt az újonnan megismert, vizuális programozási technológiát, és ez mennyire fogja megváltoztatni mindazt, amivel és ahogy foglalkozom majd az elkövetkezendőekben.

 

Vizuális programozás online marketingeseknek

Az elmúlt öt évben egyre több és több dolgot csináltam, és egyre több tapasztalatot szereztem ezekkel az eszközökkel. Mindez fokozatosan alakította, hogy mit gondolok arról, hogy mi az, amit egy modern oline marketingesnek tudnia kellene az adatok gyűjtésével, feldolgozásával és értékelésével kapcsolatban – származzon az a webről, saját látogatottsági statisztikákból, vagy egyéb belső adatforrásból.

Tény, hogy vannak tudományosabb, gyorsabb és hatékonyabb módjai is annak, hogy mindenféle weboldalakkal vagy adatokkal kapcsolatos repetitív feladatokat automatizáljunk. Nekem azonban rengeteg segítséget adott, hogy különböző ötleteimet gyorsan meg tudjam valósítani, legyen szó adatfeldolgozásról, vagy fárasztó, monoton feladatok felgyorsításáról, vagy akár olyan projektek megvalósításáról, amit emberi erővel szinte lehetetlen lenne megcsinálni. Mindezt pedig számottevő programozói tudás nélkül, illetve programozó közreműködése nélkül is megtehettem.

A programozás diadalmenete

Tekintve, hogy már az eredeti szakmám, az építészet területén is egyre divatosabb a vizuális programozás és az algoritmikus tervezés, talán nem túlzás azt állítani, hogy lassan egyre több és több szakma művelői számára lesz elengedhetetlen, hogy hosszabb-rövidebb algoritmusokat maguk is meg tudjanak írni. Így talán itt is érdeklődésre tarhat számot, ha ezután részletesebben is írni fogok arról, hogy az online marketingben, keresőoptimalizálásban, keresőmarketingben és webfejlesztésben hogyan segített előrelépni a vizuális programozás.

Az egész sztori évekkel ezelőtt onnan indult, hogy a Google-nek akkor sem volt hagyományos éretelemben vett céges weboldala, így a magyar felhasználók hiába kerestek rá a Google Magyarország kifejezésre, semmilyen elérhetőséget nem találtak. Nekem meg volt akkoriban egy olyan weboldalam, ami képes volt sok mindenre jó helyezést elérni a keresőkben, többek között a Google Magyarország kifejezésre is…

Bejegyzés a Google Kft.-ről

Kezdetben teljesen ártatlan dolognak indult: akkoriban folyamatosan beszámoltam a Google-vel kapcsolatos főbb újdonságokról, így amikor magyarországi céget alapítottak, a Google Számítástechnikai Szolgáltató Kft.-ről is megemlékeztem. Először a látogatottsági statisztikákban tűnt fel a bejegyzés népszerűsége, melyet az okozott, hogy rengetegen szerették volna felvenni a kapcsolatot a Google-vel, de nem tudták, hogy ez hogyan lehetséges. Ekkor ráerősítettem egy kicsit a tartalomra, és létrehoztam egy olyan oldalt (Kapcsolatfelvétel a Google Magyarország munkatársaival), ami már direkt ezeknek az embereknek a bevonzására készül, és itt próbáltam segíteni is a legáltalánosabb kérdésekkel kapcsolatban – tulajdonképpen pótolva a Google-nek egy feltehetően tudatosan vállalt hiányosságát. (Hiszen ki akarna annyi fura megkereséssel bíbelődni, ami ráadásul egy fillért sem hoz?)

Diszlexia és elkeseredettség

A nagy keresőnépszerűségnek és látogatottságnak azonban lett egy nem várt mellékhatása: észrevettem, hogy egyre többen írnak nekem, illetve hívnak fel úgy, mintha én lennék maga a Google Magyarország. Az évek során több száz olyan levelet és telefonhívást kaptam, amit tulajdonképpen a Google-nek szántak, de ebben nem én voltam a ludas: egyszerűen lehetetlen volt mindenki számára egyértelműen leírni, hogy semmi közöm a Google-hez, és lehetőleg csak akkor keressenek meg, ha valamilyen szolgáltatásom iránt érdeklődnek. A felhasználók katasztrofális szövegértési képessége, illetve az a tendencia is hozzájárulhatott mindehhez, hogy hogy ti. a weben az olvasók csak szkennelnek, nem olvasnak. A harmadik kategóriába pedig azok tartoztak, akik bár tudták, hogy nem én vagyok a Google, de már végső elkeseredésükben fordultak hozzám.

Miért keresték a Google-t leggyakrabban?

De mik voltak azok a gondok, problémák, közlendők, ami miatt sokan annyi akadályon átvergődték magukat, és írtak nekem, hívtak engem?

„Ma van a születésnapom. Nagyon jól esett, hogy felköszöntött a Google. Köszönetemet szeretem volna kifejezni: Hálásan köszönöm.”

Mióta nem szentelek annyi energiát az oldalaimra, egyre kevesebben kerestek fel, de a közelmúltban beesett a postaládámba a fenti e-mail, ami arra inspirált, hogy nekiálljak átnézni az évek során félrerakott „Kedves Google!” típusú leveleket:

Hála és gyűlölet

„GRATULÁLOK AZ ELMÚLT 15 évhez!!!!!!! Nekem nagyon sokat segítettek, segítenek, hiányát nem tudnám pótolni.”

„Nagyon szépen köszönöm a szülinapi értesítést, nem tudom ki írta, vagy honnan jött, de azt sem, hogy ha Ön írta véletlenül, akkor honnan tudta, hogy pont ma van a szülinapom. Mindenesetre nagyon szépen köszönöm.Önnek.”

„Igaz hogy ingyenes a google és a gmail. de szerintünk ez nem hatalmazhatja fel őket, hogy mindig idétlenségeket találjanak ki, a régi jólbevált megszokottak helyett!”

„Az nyilvánvaló, hogy a google egy öncelú szemét.”

„AZ AZ ÉSZREVÉTELEM, HOGY EZ AZ EGÉSZ EGY NAGY SZAR !!! JA ? AZ ELŐBB EGY LÉNYEGES DOLGOT KIFELEJTETTEM !!! NEHOGY EGY TUDATLAN HATÁROZZA MÁR MEG, HOGY NEKEM A RÉGI JELSZÓM NEM JÓ, AZT VÁLTOZTASSAM MEG!!! MIÉRT KELLENE MEGVÁLTOZTATNOM ???”

„Bocsi de a sok olvasnivalóra nem vagyok kíváncsi. A kereső a fejlécben keressen és ne magyarázzon! mert ez a softwer ugy hasznalhatatlan ahogy van...!!!”

Figyelembe véve, hogy az elégedetlen emberek sokkal hangosabbak az interneten, elég jó arány, hogy a körülbelül 10%-nyi, vegytisztán érzelmi töltetű levél majd' harmadából nem a gyűlölet, hanem a hála és a szeretet sugárzik – a többség tehát valószínűleg elégedett a Google szolgáltatásaival.

Találmányok és szabadalmak

A Google-nek címzett megkeresések között meglepően magas százalékban, (kb. az összes levél 5%-ában) az volt a levélíró szándéka, hogy megismertesse a Google képviselőjével nagyszerű találmányát, szabadalmát:

„Van egy szabadalmam, ami már befejezése előtt a külföldet is érdekli”

„Lenne számukra egy fejlesztésem, amit nagyon jól tudnának használni”

„Szeretnék a Googlenek üzleti ajánlatot tenni lehetőleg e-mailban”

„Szeretnék kapcsolatba lépni a Google informatikai szakembereivel egy újítással kapcsolatban”

Hatóságok és erőszakszervezetek

„Egy gmail.com-os e-mail címről szeretnék minél többet megtudni, hivatalos eljárás során, de nem tudom, hogy ki felé vagy milyen e-mail címre kell a megkeresésemet küldenem.”

Szintén meglepően sok magyar hatóság keresett meg, mert nyomozati munkájához szüksége lett volna valamilyen információra a Google-től. A csúcs ebből a műfajból talán az volt, amikor első gyerekem születése utáni nem túl egyszerű hetekben (eléggé sírós baba volt), amikor még otthonról dolgoztam, egyszercsak felhívott ugyanannak a kerületnek a gyámhivatala, ahol akkoriban laktunk, és ahol éppen a számítógépem előtt ücsörögtem (persze a háttérben szűnni nem akaró gyereksírás). Hirtelen megállt bennem az ütő, de aztán hamar kiderült, hogy egy bizonyos hatósági üggyel miatt, egy gmail fiókhoz köthető levelezéssel kapcsolatban szerettek volna további információkat kapni, nem pedig lakossági bejelentésre kezdeményezni a kisbaba családból történő kiemelését.

Számos vidéki rendőrkapitányság is keresett hasonlókkal: leginkább olyasmikre lettek volna kíváncsiak, hogy hogyan lehet egy gmail felhasználó kilétét megállapítani. Egyszer egyikőjüknek elkezdtem magyarázni, hogy állítsanak fel egy saját webszervert, majd küldjenek egy levelet a kérdéses e-mail címre, amiben egy linkkel csalják őt a saját weboldalukra, majd a logokól szedjék ki a látogató IP-címét, de a reakciókból gyorsan arra jutottam, hogyleginkább a science fiction kategóriába tartozna, ha egy átlag rendőrkapitányság ilyenre ragadtatná magát. És áldottam a szerencsém, hogy nem az én érdekemben nyomoztak…

Gmail: a legnépszerűbb és legproblémásabb

Különböző Gmail-lel kapcsolatos kérdéseket nemcsak rendőrök tettek fel nekem, a levelek legnagyobb hányadának (kb. bő harmadának) témája a Google e-mail szolgáltatása volt. Ezek többsége rendkívül alapszintű probléma volt:

„Nem értem miért van letiltva a google fiokom már néhány napja.Választ várok.”

„át kéne rakni gmailomat másik ra”

„hogyan tudnám be állitani a Google jelszavamat és felhasználói nevemet.”

Volt, akinek annyira meggyűlt a baja a szolgáltatással, hogy végső elkeseredésében már feladni látszott a küzdelmet:

„Gondolkodom, hogy kilépek az internett szolgáltatótól is, és stop, vége !! Üdv. Egy nyugdíjas”

A legtöbb embernek a jelszavak elvesztése, illetve a letörölt e-mailek visszaállítása okozott problémát, de sokan számoltak be olyan esetről is, hogy mindez fiókjuk feltörése miatt valósulhatott meg.

„Bizonyos ügyfélköröm részére új gmail fiókot nyitottam, amelynek a jelszavát elfelejtettem. Kérem a jelszavam megküldését.”

„A jelszócsere véletlen volt, a fiaim belepiszkáltak.”

„Amenyiben nem rendezik normalisan ujboli belepesi lehetosegemet viszont tovabb zaklatnak a telefonomon...hang es piktogram akkor a rendorseghez fogok fordulni...ELEGEM VAN !!!”

Az elveszett jelszavak esetében a leginkább vérfagyasztó jelenség az volt, hogy gond nélkül elküldték nekem a jelenlegi, vagy korábbi jelszavaikat. Sokan elvárták továbbá, hogy ha megadják pár személyes adatukat e-mailban, akkor majd valaki elintézi nekik, hogy legyen új jelszavuk.

Le a Google keresőből!

A Google leggyakrabban használt szolgáltatása, a Google kereső számottevően kevesebb e-mailt generált mint a Gmail, de lehet, hogy ez nagyrészt annak tudható be, hogy sokan inkább telefonon kerestek meg problémájukkal: az esetek nagy százalékában ugyanis valamilyen személyes jellegű, kompromittáló információt szerettek volna leszedetni a keresőből – és ilyenkor meglepően sokszor a cikiségben nagy szerepe volt a szexualitásnak is. Kisebb százalékban pedig elavult információkat, elérhetőségi adatokat szerettek volna eltávolíttatni a Google-ből. (Nem ide sorolom azokat az eseteket, amikor tulajdonképpen üzleti megkeresést kaptam arra, hogy egy adott cégre nézve dehonesztáló információkat kinyomjam az első tíz találat közül.)

Alapvető informatikai problémák

A kulcsfontosságú internetes szolgáltatókat gyakran azonosítják az internettel magával, így nem kevés általános informatikai problémával is bombáznák a Google Magyarország munkatársait, ha hagynák:

„És az internetről, mindenkit letiltottak a családomból.Önök mivel letiltották a gép igényben vételét, és nem tudjuk hasznát venni.Csak a televíziót használhatjuk.”

„Citromail fiókomat már két napja nem tudom megnyitni, »a szerver pillanatnyilag nem üzemel« felírattal.”

„Most lett telepítve a gépem és azóta nem tudok a Google oldalra belépni!!!!!! Azért adtam meg ezt a számot, mert az Email-t úgysem tudom megnézni!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

Minden egyéb gond és baj

A fenti példák azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik, még rengeteg egyéb ügyben akartak volna kapcsolatba lépni a Google Magyarországgal: mint például jótékonysági célból tegyenek ki egy hirdetést a kereső nyitóoldalára, vagy tegyenek elérhetővé újra egy, a tulajdonosa által már megszüntetett weboldalt.

A Google mai kezdő oldala hibás, holnap lesz a tavasz első napja. (03.21.)
Miért csak a Karácsonyra gondoltak, nálunk most kezdődik a Chanuka pont akkor amikor Önöknél a Karácsony talán erre is tekintettel lehettek volna.

Az esetek döntő többségében értelemszerűen egyáltalán nem tudtam mit kezdeni a megkeresésekkel, de néhányszor előfordult, hogy inkább hasznosnak éreztem, ha továbbítom a leveleket az általam ismert Google-s munkatársak címére; amikor például egy számla elmaradt kifizetése vagy egy interjú miatt keresték őket.

A legnagyobb tanulság

Miután végignéztem az évek során kapott rengeteg „Kedves Google” típusú levelet, a legnagyobb tanulság az volt számomra, hogy mennyire gyakran, mekkora galibákhoz vezethet, ha valaki nem állít be másodlagos e-mail címet és mobilszámot a Google fiókjához, emiatt pedig akár kulcsfontosságú információkhoz is megszűnhet a hozzáférése, mert nem tud új jelszót kérni. Volt, hogy egy iskolából kerestek, ahol valami malőr folytán megszűnt a hozzáférésük ahhoz a Gmail fiókhoz, amivel az intézmény számos hivatalos ügyét is intézték. A kétségkívül legszomorúbb megkeresést is emiatt kaptam: amikor egy édesanya próbált hozzáférni elhunyt gyermeke Google fiókjához, amivel számos közös dolgukat intézték. Gondoljunk tehát arra is, hogy mi lesz akkor, ha holnap már nem fogunk tudni mi magunk belépni a Google fiókunkba!

Történt, hogy egy újságíró kitalált egy frappáns cikket, aminek pont az volt a lényege, hogy maga a cikk egyetlen szóból állt. Aztán felrakták ezt a cikket egy hagyományos online médium felületére, és akaratlanul is a mai online újságírás egyik legjobb paródiáját állították elő vele.

24-hu_2016-10-27_10-15-04

Az elmúlt években sokat keresgéltem a Themeforest WordPress sablonjai között, de annyira nem találtam olyat, ami közelítene ahhoz, amit én mostanában a weboldalakról gondolok, úgyhogy a végén felfújtam a pofám és csináltam egy saját, ultra-minimalista, mobile-first WordPress sablont az oldalgazda.hu számára, amit ezúton teszek ingyenesen letölthetővé bárkinek.

Miért csináltam saját WordPress sablont?

Bár tulajdonképpen még mostanában sem volt különösebb gondom azzal a régebbi — azóta már a forgalomból kivont —, Blogrid nevű WP sablonnal, amit az oldalgazda.hu-n használtam, azonban valahogy nem éreztem különösen magaménak, illetve nem tetszett nekem százszázalákosan. Mivel mostanában hobbiból foglalkozok az oldalgazda.hu-val, ezért fontos számomra, hogy olyan legyen az oldal kinézete, amivel szívesen bütykölök, ráadásul kellően egyszerű, átlátható legyen a felépítése, hogy könnyen belenyúlhassak ott, és ahogy akarok.

Bár nagyon sok szuper WordPress sablon található mindenfelé, amik között számtalan kedvenc van, mint például a Mila vagy az Evolutive, a problémám ezekkel és a hozzájuk hasonló témákkal az volt, hogy túlságosan képközpontúak voltak: tehát ha kivonom a képeket a sablonok demó tartalmaiból, akkor sokkal kevésbé látványos oldalakat kapok. Másrészt viszont nagy hatással volt rám ez, a weboldalak méreteinek túlburjánzásáról szóló cikk, ezért bármennyire is tetszenek a Masonry, Isotope és hasonló Javascript megoldásokkal készített dinamikus oldalak, szerettem volna valami igazán minimalista webdizájnt készíteni saját oldalamhoz, ami csak a legszükségesebb kódmennyiséget adja hozzá a tartalomhoz. Mindemellett pedig lehetővé teszi azt, hogy arra koncentráljak, ami fontos: a tartalomra.

Mi a lényege a Sixpack sablonomnak?

  • Ultraminimalista: Mint azt a sablon elnevezése is mutatja, az egésznek az a vezérlő elve, hogy hat tartalmi egységnél egyszerre sosem lehet több a képernyőn. Mindez azt a célt szolgálja, hogy minél könnyebben, egyszerűbben áttekinthető legyenek egy adott weblap főbb üzenetei. Természetesen szkrollozással még további tartalmi egységek is elérhetőek, de még eközben sem szabad egyszerre hatnál több egységnek megjelennie.
  • Csempés: A tartalmi egységek csempeszerűen jelennek meg: szerintem nagy újítása volt a Windowsnak, amikor bevezették a csempés felületet, hiszen különböző, gyakran kis méretű képernyők esetén egyedül ez a formátum tud konzisztens megjelenést biztosítani.
  • Mobile-first: Bár a sablon fejlesztése asztali gépen történt, de az egész folyamat során elsősorban azt tartottam szem előtt, hogy a kisebb képernyőkön, a mobil eszközökön hogyan tud értelmesen megjelenni az információ úgy, hogy a sablon eredeti céljai ne csorbuljanak. Így kisebb képernyőkön még a hatnál is kevesebb, 2-3-4 tartalmi egység jelenik meg maximum egyszerre.
  • Kötött táncrend: Ezzel a sablonnal ideális kinézetű akkor lesz az oldal, ha a bejegyzések mindengyikének van egy rövid bevezetője és egy illusztrációként szolgáló, kiemelt képe. Az oldalakat (Page) és bejegyzéseket (Post) nagyon hasonlóan kezeli, szinte ugyanúgy listázza. Weboldal logó, ill. bemutatkozás helyett sticky post-ok használatával lehet olyan kiemelt információkat megjeleníteni, mint hogy mi az oldal címe, stb.

Milyen egyéb jellegzetességei vannak még?

  • Nincsenek állítható paraméterei: míg egyfelől nagyon kényelmes egy weboldal-tulajdonosnak, hogy egy vizuális kezelőfelületen testre szabja egy adott WordPress sablon kinézetét, összességében nagyon perverz, hogy a webszervernek tulajdonképpen minden weblap-megjelenítés esetén pluszban le kell kérdeznie és ki kell számolnia dolgokat ahelyett, hogy ezek az életben igen gyakran csak egyszer eldöntött változók értékei fixen be lennének drótozva.
  • JavaScript-mentes: a sablon maga nem tartalmaz egy sor JavaScript-tet sem. A különböző pluginek persze berakják a saját JavaScript fájljaikat, de a sablon működéséhez csak HTML és CSS kód kell: amit ráadásul  igyekeztem minimális mennyiségűre csökkenteni.
  • Nincsen logo, header, sidebar, widget: ez a ”rámoljunk be még az oldalsó oszlopba, láblécbe a kevésbé fontosabb dolgokat, hátha érdekel valakit” típusú hozzáállás szerintem manapság igencsak okafogyottá vált, ezért ezeket a – sztenderdnek számító — WordPress funkciókat nem építettem be a sablonba. Szintén ugyanezt gondolom a mindenhol jelen levő logókról, fejlécekről.
  • Nincsen navigációs menü, hamburger menü, stb.: manapság nagyon ritka, hogy valakit nem csak egy-egy bejegyzés erejéig tudunk weboldalunkra csábítani, ezért nem éreztem különösen fontosnak, hogy hagyományos navigációs elemek beépítésre kerüljenek a weboldal dizájnjába.
  • Oldalon belüli keresés háttérbe szorítva: a fenti ok, plusz az az evidencia, hogy a WordPress keresőfunkciói nagyon rosszak, mind arra sarkalltak, hogya honlapon ne legyen fennt egy mindenhol jelen levő keresőmező.
  • Kapcsolatfelvétel a keresőoldalon: fontosnak éreztem, hogy ha valaki mégis keres az oldalon, akkor legyen neki egy plusz opciója a találati oldalakon, amikoris tőlem, az oldal üzemeltetőjétől egy e-mailben segítséget tud kérni, ha nem talál valamit az oldalon.
  • Kapcsolatfelvétel a 404 Not found oldalon: hasonlóan fontosnak éreztem, hogy ha a látogató egy nem létező weblapot kér le a szerverről, akkor a megjlenített tartalom ne elsősorban egy hiba nyugtázásáról szóljon, hanem arról, hogy a látogató minél hamarabb megtalálja a keresett vagy ahhoz hasonló tartalmat. Ezért a hibaoldal nagyban hasonlít az oldaltérkép oldalra, és itt szintén van egy link, mely segítségével a látogatók egyszerűen egy e-mailt küldhetnek nekünk, ha nem találnának valamit.
  • Nem általános célú sablon: az egyszerűsítés értelmeszerűen korlátokat is magában hordoz, de egyébként sem volt cél, hogy minden típusú oldalt ki tudjon szolgálni a sablon – mint pl. egy webshop-ot.

Mások dolgai, amit felhasználtam a sablonhoz

Az underscores.me sablonból kiindulva alakítottam ki a magam sablonját, felhasználva a Blogger Sans betűtípust és az Alegreya Sans betűtípust.

Sixpack WordPress sablon ingyenes letöltése

Összefoglalás

Mint ahogy a webfejlesztés általában, úgy egy WordPress sablon sem lesz soha tökéletes – sosincs vége, minden órányi munkával jobb és jobb lehetne. Nyilván a mostani verzióban is vannak hibák, inkonzszisztens megoldások, továbbá már most vannak ötleteim, hogy hogyan lehetne tovább fejleszteni, azonban mostanra már remélhetőleg elérte a „megosztásra érdemes” státuszt.

Érdekes volt annyi év után megint egy komplett web design elkészítésén dolgozni, és nagyon jó érzés volt, hogy már korántsem kellett annyit a különböző böngészők hülyeségeivel szenvedni. A kétezres évekhez képest annyi volt a legfőbb változás, hogy immár nem az Internet Explorer, hanem a Safari és az iOS „furcsaságai” miatt kellett plusz dolgokat berakni a kódba – ahonnan egyébként direkt kivettem a régebbi böngészőkkel való kompatibilitást fenntartó megoldásokat.

Az oldal korántsem annyira villámgyors, mint amilyen akár lehetne is a sablon miatt. Nem jutottam ugyanis még el odáig, hogy feltegyek egy sebességre optimalizált WordPress környezetet tegyek fel egy VPS szerverre,  ne pedig egy osztott tárhelyről üzemeltessem a szájtot, mint most.

Egyszer remélhetőleg elérető lesz a sablon a hivatalos WordPress.org sablongyűjteményből is – azonban ahogy elnézem, a feltöltés után még hónapokat kell várni arra, hogy valaki egyáltalán nekilásson átnézni a sablont, és ellenőrizze, hogy megfelel-e mindenben a követelményeknek. Egyébként mindenben úgy alakítottam ki az oldalt, még ha ez plusz munkát is jelentett, mint pl. a könnyű lokalizálhatóság.

Nem kevés előkészület után véglegesen bezártam a webni.innen.hu-t, miután átköltöztettem ide minden tartalmát. De miért kellett megszüntetni, átköltöztetni, majd bezárni az oldalt? Mi értelme egyáltalán foglalkozni régi weboldalak tartalmainak átköltöztetésével?

A webni.innen.hu számokban

2004 októberétől 2008 decemberéig 408 bejegyzés és 8051 hozzászólás született az oldalon, elsősorban a keresőoptimalizálás, keresés témáiban, ill. Google akkori szolgáltatásaival kapcsolatban (Google kereső, Google AdSense majd Google AdWords).

2006*-2009 végéig terjedő időszakban 619 860 felhasználó 1 751 910 oldalmegtekintést generált.  *(korábban nem létezett még Google Analytics)

Az összes forgalom 69,94%-a a keresők felől érkezett, miközben a keresőoptimalizálás kulcsszó önmagában csak 3%-át hozta a látogatottságnak még úgy is, hogy erre a kifejezésre rendre a második helyen volt az oldal. Aki ekkoriban keresés, keresőoptimalizálás, google vagy keresőmarketing témáiban keresett, az gyakorlatileg előbb-utóbb ebbe az oldalba botlott.

Miért szűnt meg az oldal?

A webni.innen.hu-t egy speciális Wiki-alapú tartalomkezelő rendszerrel írtam. A kétezres évek elején még ígéretesnek tűnt a Wiki oldalak jövője, de az évtized vége felé nyilvánvalóvá vált, hogy az egyszerű olvasókban nincs meg a szándék és/vagy a tudás az ilyen oldalak tartalmainak aktív fejlesztésére, így végül számos Wiki tartalomkezelő rendszer fejlődése is megrekedt – az egyedüli kivétel a Wikipédia maradt. Így az általam használt Zwiki is egyre inkább lemaradt attól, amit az akkori tartalomkezelő rendszerek (pl. Plone) nyújtottak, így egyre kevésbé tudtam azt és úgy csinálni a tartalmaimmal, ahogy azt szerettem volna. Így végül az oldalgazda.hu címen egy újabb oldal létrehozásába fogtam, immár Plone alapokon.

Mi történt most a költözéssel?

A webni.innen.hu után az általam használt tartalomkezelő rendszerek logikája nagyban különbözött a korábban használt Wiki oldal szervezőelveitől, ezért csak úgy, egyszerűen kiexportálni és beimportálni a tartalmakat az aktuális weboldalamba gyakorlatilag lehetetlen lett volna. Eddig egy szinte csak erre a célra fenntartott szerveren lakott az oldal, évek óta változatlan formában. Noha kb. 2012 óta áll rendelkezésemre az a tudás, amivel bármilyen weboldal tartalmát bármilyen másik tartalomkezelő rendszerbe át tudom költöztetni, de végül csak most került sor erre a folyamatra:

  • Egy szkript végigjárta a régi oldalt, és strukturált, táblázatos formába lementette a régi oldal tartalmát.
  • Egy másik szkript, egy emberi látogatót imitálva végigment a lementett táblázat sorain, és az ott talált szöveges adatokat szépen felrakta erre a WordPress oldalra, miközben feltöltötte a képeket, átírta az URL-jeiket, kiválasztotta a kiemelt képet, beállította a dátumokat, címkéket, stb. továbbá megadta az oldalak helyzetét a hierarchiában.
  • Miután lezajlott az összes tartalom feltöltése, és így meglett az összes bejegyzés régi és új címe, egy újabb szkript végigment az összes tartalmon, és a bejegyzések közötti sűrű hivatkozások URL-jeit átírta az új weboldalnak megfelelő linkekre.
  • Végül a domainnevet átirányítottam egy másik tárhelyre, ahol semmi más nincs, mint  a régi webni.innen.hu URL-ek / új oldalgazda.hu URL-ek párosait tartalmazó, átirányításokat meghatározó fájl: így ha valaki a régi szájt egyik aloldalát kéri le, már az új szájton fog kikötni.

Az egész folyamat tulajdonképpen csak abból állt, hogy meghatároztam a logikáját a költözésnek, majd megírtam hozzá a szkripteket – illetve javítgattam az először kitalált logikám kisebb-nagyobb hibáit.

Miért volt értelme megtartani a tartalmakat?

Régi heppem, hogy a tartalom érték, ezért sose töröljünk tartalmat. Emiatt amolyan bort iszik, vizet prédikál típusú dolog lett volna, ha az egyszerűség kedvéért simán csak lekapcsolom a régi oldalt. A tartalmak átmozgatásának azonban voltak további indokai is:

  • Látogatók: Bár már nyolc éve nem nyúltam az oldalhoz, még mindig számottevően látogatták az oldalt, és manapság, amikor eléggé korlátos az „ingyen” megszerezhető látogatók mennyisége, kár lett volna lemondani róluk.
  • Linkek: A még mindig meglévő látogatottság nagy hányadáért az a rengeteg értékes link felelt, ami a szájt különböző aloldalaira hivatkozott. Ezeknek a linkeknek az ereje most közvetlenül is támogatja majd a legújabb bejegyzéseim olvasottságát is.
  • Értékes tartalom: Az értékes linkjeim létrejöttét is szinte kizárólag a minőségi tartalom generálta, ami talán még így, elavultságában is értéket jelenthet bizonyos esetekben.
  • Személyes motivációk: Mint azt a számok is mutatták, elég sok embernél sikerült előidézzek szemléletváltást abban, ahogy oldalait építi, promotálja; de leginkább talán az én életemben okozta a legnagyobb változást, ezért mindig egy kedves emlék marad nekem.
  • A bizonyíték kedvéért: nem kevés vállalkozás ajánlja azóta is saját szolgáltatásait a tőlem lopott szövegekkel, úgyhogy emiatt is gondoltam, érdemes megtartani ezeket a tartalmakat, ha még egyszer megint ráveszem magam, hogy utánamenjek ezeknek az ügyeknek.

Összefoglalás

Számos oka lehet annak, hogy ne akarjunk megválni régebben létrehozott tartalmainktól. A legegyszerűbb megoldás persze, ha a régi oldalt hagyjuk ott, ahol van, de hosszú távon még praktikusabb lehet, ha átköltöztetjük a tartalmait arra az oldalra, ahol jelenleg is aktívak vagyunk. Még az sem feltétlenül akadály, ha a korábban létrehozott tartalom nagyságrendje miatt a tartalmak átköltöztetése egy új oldalra kézzel, belátható időn belül nem lenne megoldható.

Lehet, hogy „okos” honlapkészítő rendszerekkel két kattintásból létre lehet hozni egy weboldalt, de ennek az égvilágon semmi értelme nincs. A Telekom „Webkönnyen” rendszerét népszerűsítő verseny most mindezt látványosan be is bizonyította.

Kissé szkeptikus voltam, amikor korábban megláttam a Telekom „Webkönnyen” fantázianevű,  „kicsivel több mint két kattintás” és kész a weboldal típusú rendszerét népszerűsítő versenyét: volt egy olyan tippem, hogy a weboldalak önmagukban lehet, hogy meg is állják a helyüket valamilyen megmérettetésben, de az egész továbbra is azt a téveszmét fogja csak még inkább terjeszteni, hogy pusztán egy jó weboldal elég a sikerhez: nem kell foglalkozni a linkekkel, vagy akár annak logikus végiggondolásával, hogy hogyan keresnének ránk, vagy hogy hogyan jelenünk meg a közösségi médiában, ha valaki hajlandó meglinkelni bennünket. Sajnos a verseny eredménye még a legpesszimistább várakozásaimat is alulmúlta.

A szakmai (sic!) zsűri által kiválasztott két weboldal egyaránt tüntet totális dilettantizmusával. Néhány példa erre:

2015 Legjobb KKV weboldala: www.premiumchili.hu

  • Linkelő domainek száma a verseny előtt: kb. 2 db
  • Nyitólap Title eleme: Chilion – Egy életérzés!
  • Nyitólap Description Meta eleme: hiányzik
  • (az OpenGraph címkék is hasonlóan siralmasak)

2015 Legjobb Webkönnyen weboldala: www.bestburkolo.hu

  • Linkelő domainek száma a verseny előtt: kb. 1 db
  • Nyitólap Title eleme: Bestburkolo - www.bestburkolo.hu
  • Nyitólap Description Meta eleme: Fókuszban a minőség
  • (úgy látszik a Telekom „Webkönnyű” rendszere nem ismeri az OpenGraph címéket…)

Tehát az egyik nyertes úgy gondolta, a weboldalára elsősorban a chilion és az életérzés kulcsszavakkal kellene rátalálni az embereknek, a másik nyertes pedig a saját domainnevét illetve a fókuszban és a minőség kulcsszavakat tartja látszólag a legfontosabbnak, amikor arra gondolt, mely kulcsszavakra szeretne jó helyezéseket elérni a keresőkben – vagy csak egyszerűen pár szóban ill. pár mondatban leírni vállalkozása, ajánlata lényegét. Úgy gondolták továbbá, hogy a látogatók majd egyszercsak valahogy ott teremnek az oldalukon, linkekkel nem is kell foglalkozniuk – vagy netán csak a fizetett hirdetésekben hisznek? A legjobb „Webkönnyen” weboldal még bónuszban előhoz egy olyan Meta Keywords elemet, ami már 15 éve is ciki volt: csempe, igényes burkolat, ivanovics róbert, legjobb burkoló, profi burkolat, hideg burkoló budapest, burkoló szakember, csempézés, fürdőszoba felújítás ,legjobb burkoló, csempéző szakember ,Budapest csempe, Ajánlott szakember, Kiemelt szakember, szép burkolatok, fürdőszoba burkolás, nappali burkolás, fürdőszoba csempézés, csempézés budapest, garancia burkolásra, burkolót keresek, szép csempe, burkoló buda, burkoló rákospalota, burkoló újpalota, burkoló zugliget, burkoló kispest, burkoló kistarcsa, burkoló göd, burkoló dunakeszi, burkolás dunakeszi, burkolás pest megye, csempézés angyalföld, burkolót keresek, burkolás budapest, csempézés budapest, budapest csempézés, burkolás ár, burkolás árak, burkolás munkadíj, burkolás olcsó, olcsó burkoló, olcsó burkolat, olcsó burkolás, egyedi burkolat, egyedi burkolatok, megbízható burkoló, burkoló referencia, burkoló mester, burkoló iparos, burkolás vállalkozó, burkolók pest megyében, burkolók budapesten, igényes burkoló, garanciális burkolatok, burkolás garanciával, csempézés garanciával, garanciális csempézés, csempézés árak 2016,burkolás árak 2016, burkolás budapest 2016, burkolás ár 2016, csempézés ár 2016, Megbízható szakember, Budapest legjobb burkolója, Az ország legjobb burkolója, Az ország legjobb hidegburkolója, Ivanovics Róbert burkoló, Ivanovics Róbert bestburkolo,

Nehezen tudom elképzelni, hogy ha ebben a történetben valakinek is lett volna legalább minimális fogalma az online marketingről, neadjisten a SEO vagy az SMO minimális alapvetéseiről, akkor ne szóltak volna legalább a nyereményhirdetés előtt a weboldalak tulajdonosainak, hogy a fenti dolgokat legalább minimálisan tegyék rendbe. Remélem, nem sokan fogják megnézni, netán elemezni ezeket a weboldalakat, és nem fogják lemásolni a nyerteseknél látottakat – hiszen ezek 2015 legjobb KKV és Webkönnyen weboldalai voltak, nemigaz?

Kattintás ide az előző részhez.

A Google Analytics már nem elég

Ahogy arccal egyre inkább az adatvezérelt marketing felé fordulunk, még a kifinomult, hagyományos webstatisztikai rendszerek is egyre inkább elavultnak tűnnek, mivel elsősorban látogatottsági adatokat, nem pedig látogatói adatokat nyújtanak – magyarán nem adnak sok olyan funkciót, ami az egyes látogatók, vásárlók nyomon követéséhez lenne alapvető. Még ha bele is töltöm az Analytics adatbázisába a látogatókat egyébként névtelenül azonosító adatokat, akkor is könnyen azon találom magam, hogy heti jelentések sorát kell letöltsem egy hosszabb időintervallum többé-kevésbé pontos adatainak elemzéséhez. Vagy pedig egy relatív alacsony százalékban mintavételezett adathalmazzal kell dolgozzak, melynek segítségével eléggé nehéz megtalálni a tűt a szénakazalban.

Ez a bejegyzés nem arról fog szólni, amit olvasni lehetett az online marketingről 2015-ben, hanem arról, hogy milyen tapasztalásokat hozott az elmúlt év az én életemben. Természetesen az, hogy ki milyen trendeket vélt felfedezni a tavalyi tevékenységében, nagyban függ attól, hogy milyen típusú feladatokba, kihívásokba botlott ügyfelei és saját projektjei esetében. Ennél fogva az alábbi lista természetesen nem lesz se objektív, sem pedig mérvadó.

Kevéssé ismert, de létezik egy weblap, ahol elénk tárja a Google mindazt, amit gondol rólunk – vagy legalábbis, amit hajlandó abból megjeleníteni. Ha azt gondoltad, hogy mindent tud rólad is, akkor talán érdemes lehet ellátoganod az alábbi címre:

Szinte napra pontosan egy éve volt, amikor beállítottam a szkriptemet, hogy kövesse nyomon, miképpen változik a Google által nyilvántartott weblapok száma az aprod.hu » olx.hu költöztetés következményeképpen. Csak a rend kedvéért vettem fel akkor a jofogas.hu domainjét is a vizsgálatba, hiszen gondoltam, érdekes összehasonlítást jelenthet a másik konkurens tartalmának fejlődésével. Most azonban, hogy az olx.hu-t is  átirányították a jofogas.hu-ra, érdemes újból ránézni az eredetileg nem is emiatt létrehozott vizsgálat aktuális állására:

Furcsa karakterek a Google találati listáiban régebben

Úgy tíz éve lehetett, amikor magam is játszottam olyanokkal, hogy olyan extra karaktereket raktam a weblapjaim Title elemeibe, mint például ez: ۞

Egy ideig ment a dolog, hiszen amikor megjelentek a weblapjaim kivonatai a Google kereső találati rangsoraiban, akkor a többiekhez képest jóval feltűnőbbek voltak. Aztán a Google elkezdte ezeket, és csak ezeket a „furcsa” karaktereket kiszűrni a megjelenített kivonatokból úgy, hogy a normál karakterek megmaradtak. Akkor megtanultuk, hogy a Google igencsak nagy erőfeszítéseket képes és hajlandó tenni azért, hogy a különféle, szükségszerűen igen szedett-vedett tartalmakból egységes kinézetű, ennél fogva átlátható tartalmi kivonatokat adjon.

Nemcsak a Google-nek, de a logóról hírt adó médiamunkásoknak sincs igazán fogalma róla, mi az, ami abszolút nem odaillő a mai, ünnepi Google logóban. Segítek:

google-doodle-kossuth-cimer

Eddig azt gondoltam a Google magyarországi irodájáról, hogy hát semmi különös: egy tucatirodház tucathelyiségeiből áll, néhány vicces részlettel, berendezési tárggyal, mint pl. csocsóasztalból készített tárgyalóasztal. A Graphasel Design Stúdió által tető alá hozott új, nagyon szigorúan fürdőkultúra tematikájú iroda- és tárgyalóhelyiségekről publikált fotók alapján látatlanban átértékelem a véleményem: a Google Grund felépítése után sikerült egy újabb, szintén nemzetközi szintet megütő dolgot építeni a Google magyarországi leányvállalatának, még ha ezt a dizájnt néhányan azért túlzásnak is gondolják.

Úgy látszik egyre többen kezdenek rájönni, hogy elsősorban saját weboldalt kell építeni, majd az ott rendszeresen frissített tartalmakat az „épp aktuális” social media oldalakon is közzétenni, mert másnak a telkén azért mégsem annyira életbiztosítás építkezni.  Szegény, csalódott Schobert Norbi így vall Mark Zuckerbergnek:

„Pénzt, reklámot, energiát, munkát öltem bele, hogy sokan legyünk és egyben elhanyagoltam minden weboldal hátterem, mert hittem Neked, hiszek Neked, hogy ez a jövő.

Talán közismert, hogy az egyes AdWords fiókoknál beállított ország és a valuta neme „bele van égetve” a fiókba, azon utólag változtatni nem lehet. Olyannyira, hogy ha történetesen egy ország belép az eurózónába, és emiatt valutát vált, akkor abban az országban lehet mindenkinek szépen új, euró alapú AdWords hirdetői fiókot nyitni; majd átmigrálni a régi, deaktivált fiókból az összes létező, és a jövőben is szükséges kampánybeállítást. A litvánok most eléggé így jártak: November 30-áig le kellett zárják a régi fiókjaikat, majd visszatérítést kérni az esetlegesen megmaradt egyenlegük után ugyaneddig a dátumig.

http://adwords-lt.blogspot.hu/2014/12/priminimas-del-google-adwords-pokyciu.html

https://uzdarbis.lt/t323734/adsense-naujo-acc-kurimas/

 

 

Akár a Bing rangsorolási algoritmusait is dícsérheti az a tény, hogy ha rákeresünk arra, hogy „Webmaster Tools”, a Google hasonló szolgáltatását dobja ki első (és harmadik) helyen, míg a saját ugyanilyen nevű szolgáltatásuk csak a második helyen szerénykedik. Vagy talán nem szeretnének annak a gyanújába esni, hogy keresőjükban etikátlanul saját szolgáltatásaikat nyomják a konkurenseik elé?

Gondoltam, érdekes lenne nyomon követni, hogy az idei év leglátványosabb weboldal-költöztetése (apród.hu » olx.hu) miképpen csapódik le a Google adatbázisában. Bő fél éve kezdtem el figyelni, hogy hogyan alakul a Google által kijelzett, az adatbázisában található weblapok száma az egyes domainekről.

Amikor már nem elég egy sima osztott tárhely ahhoz, hogy minőségi módon kiszolgálja az egyre komplexebbé váló WordPress oldalaidat, viszont nem szeretnéd kifizetni illetve vállalni a managed WordPress hosting (WPEngine és társai) költségeit és kötöttségeit, akkor ideális választás egy VPS felhúzása. A Digitalocean nem csak azért szuper, mert hihetetlenül olcsó, hanem azért is, mert a tárhely mellé olyan tudásbázissal szolgál, ami gyakorlatilag minden szokásos beállítást részleteiben leír. Kicsit el kell molyolni, míg megtalálod az ideális beállításokat, de ha hosszú távon nem szeretnél 20-30 dollárokat kifizetni havonta egy komolyabb WP oldal hosztolásához, akkor mindenképp érdemes megfontolni.

Az alábbi kép mintegy hetvenezer magyarországi kis- és közepes vállalkozás webes jelenlétének elemzése alapján készült. Ebből a hetvenezres adatmintából relatív egyszerű eljárással ki lehetett nyerni kb. tizenegy és félezer vállalkozás weboldalához kapcsolódó térképes adatokat. Magyarul ez a hőtérkép azt mutatja, hogy Magyarország mely régióiban mekkora a webes aktivitása van a vállalkozások derékhadának, azaz a kkv-knak.

A magyarországi kkv-k hőtérképe, weboldalaik alapján

A weboldallal rendelkező vállalkozások hőtérképe jól mutatja az ország Budapest-központúságát. Budapesten, és a tőle kivezetű utak mentén túl leginkább a vidéki városok körül csomósodnak a pontok. Érdekes megfigyelni a Balatoni régió körüli foltot is. Hasonlóan láthatjuk a hegységeink és az Alföld egyes régióinak fehér foltja közötti különbséget is. Az a pár, Magyarországon kívüli pont annyit jelent, hogy magyarországi vállalkozók weboldalain olykor ezek a határon túli címek is szerepeltek.

Budapest és agglomeráció web hőtérképe
Budapesten és agglomerációjában működő, weboldallal rendelkező cégek hőtérképe.
Budapest web hőtérképe
Budapest központjában működő, weboldallal rendelkező cégek hőtérképe

Érdekes, hogy mennyire a Nagykörút plusz pár utcányi területre összpontosul a legtöbb vállalkozás, vagy hogy a budai oldalon mennyivel szellősebben találhatóak a weboldallal rendelkező vállalkozások adathalmazából, első megközelítésben, könnyen kinyerhető adatmintából származó pontok.

A hőtérképeket az OpenHeatMap szolgáltatással hoztam létre. Részletesebb, böngészhető formátumban itt található: http://www.openheatmap.com/view.html?map=StoneputNASDAQsWitherbees

Az online marketing optimalizálás nem csak arról szól, hogy „megtaláljuk” potenciális ügyfeleinket az őket érdeklődő ajánlatokkal. Hisz még ha tökéletes is a célzásunk, a költségeket még tovább faraghatjuk, ha figyelembe vesszük, mekkora egy adott online csatornán a figyelem költsége, és mekkora bevételt generálhat számunkra egy-egy ügyfél.

Senki sem tudja kapásból az ideális megoldást arra, hogy a rendelkezésünkre álló pénzből és erőforrásokból a legtöbb bevételt generáló webes jelenlétet állítsuk elő. Ehhez egyrészt ismerni kell a lehetőségeket, másrészt ki kell próbálni és megmérni őket, olykor pedig eggyel hátrébb lépve újraértékelni az addigiakat.

Üzlet akkor köttetik, ha találkozik a kereslet a kínálattal. A weben viszont ez a találkozás akkor jön létre, amikor az érdeklődők figyelme az érdekes és kedvező ajánlatokat megjelenítő tartalomra irányul.

Az eredeti tartalmak legtöbbször a web kevésbé látogatott oldalain kerülnek publikálásra. A nagy számú látogatók figyelmét vonzó, népszerű weboldalakra többféle mechanizmus alapján juthatnak el – igaz, nem teljes egészében, hanem a tartalmakat tükröző részinformációk formájában.

A leglátogatottabb weboldalakról kiindulva könnyen elérhető tartalmak terelik a látogatók figyelmét a különböző weboldalak között, sok kacskaringóval és kitérővel úgy, hogy a nehezen elnyert figyelmet az eseteknek csak egy igen kis százalékában lehet bevétellé konvertálni.

Egyrészt a webes információk döntő hányadát jelentő, milliónyi kisebb weboldalon közzétett tartalom keresi az érdeklődők figyelmét, másrészt pár, az összlátogatottság döntő hányadával bíró, milliók figyelmét vonzó weboldal igyekszik kiszolgálni a látogatóit tartalommal. De hogyan jön létre ebből a „nagy találkozás” a weboldal-tulajdonos és a látogató között?

Ahhoz, hogy weboldalainkba fektetett pénzünk minél jobb megtérüléssel kecsegtessen, meg kell találjuk, hogy milyen tartalmakkal, milyen látogatóforrások közvetítésével, milyen közönségeket célozzunk meg ahhoz, hogy üzleti modellünk alapján a legnagyobb hasznot hozzák nekünk.

Avagy hogyan tudjuk pénzre váltani a megszerzett figyelmet? – Noha meglehetősen széles skálán mozoghat, hogy mit tudunk vagy mit akarunk kezdeni az oldalunkra irányuló figyelemmel, azonban tipikusan három fő „figyelemfelhasználási” lehetőségről érdemes beszélni.

Mivel a modern webes hirdetési felületek nehezen írhatóak le a hagyományos reklámozás esetén megszokott fogalmakkal, ezért véleményem szerint a hagyományos reklámokból kiinduló jogi szabályozásnak a Google AdWords vagy a Facebook hirdetési rendszereire történő alkalmazhatóságai enyhén szólva is kétséges, ráadásul ellenőrzése is bonyolult és időigényes lesz.

Múltkoriban próbáltam vásárolni valamit online, de valahogy furcsán összebarkácsoltnak tűnt az egész webshop folyamat. Aztán odajutottam, hogy meg kellene adjam adataim az OTP online kártyás fizetési oldalának, erre döbbenten veszem észre, hogy a böngészőm szerint mindenféle titkosítás nélkül küldeném el az összes fontos bankkártya adatomat. A sztori a végén még csak érdekesebb lett…

Avagy kiknek a figyelmét éredmes weboldalunkra irányítani? – Eltekintve azoktól, akik sosem lesznek megrendelőink, a potenciális ügyfeleinket aszerint osztályozhatjuk, hogy hol tartanak a vásárlás folyamatában. Minél közelebb állnak a megrendeléshez, figyelmük annál értékesebb.

Avagy honnan irányíthatunk figyelmet oldalunkra? — Az emberek figyelmét legnagyobb valószínűséggel ott szerezhetjük meg, ahová eleve a legtöbb figyelem irányul, legyenek azok a web legnépszerűbb oldalai, vagy a mi témáinkkal foglalkozó emberek által leginkább látogatott témaspecifikus oldalak.

Minden sikeres weboldal alapja egy versenyképes ajánlat. Minél olcsóbb a termékünk, annál kevesebbet kell költsünk webes promóciójára. Minél jobb ár-értékarányú a szolgáltatásunk, annál kevesebb erőfeszítés szükséges az ügyfelek meggyőzésére. Végül minél egyszerűbben strukturáljuk ajánlatunk, annál könnyebben érthetővé válik, mit is kínálunk.

Mi kell ahhoz, hogy pénzt kereshessünk weboldalunkkal? – Először is el kell hinnünk, hogy egy weboldallal egyáltalán pénzt lehet keresni. Másodszor rendelkeznünk kell egy versenyképes termékkel vagy szolgáltatással. Végül pedig tudnunk kell, hogy mibe érdemes invesztálni ahhoz, hogy sikeres legyen weboldalunk.

Termékeink eladásához szükséges figyelem megszerzésének egyetlen eszköze a jó tartalom, még akkor is, ha olykor úgy tűnik, hogy tartalom helyett pénzért is megvehetjük mások figyelmét, illetve olykor látszólag magától is üzleti ajánlatunkra (weboldalunkra) terelődhet a látogatók figyelme.

A weboldal-tulajdonosok hagyományosan például egy szép és jó weboldalt, jó keresőtalálati rangsorokat és sok közösségioldal-követőt szeretnének. A siker záloga azonban nem ezeken a könnyen megragadható mutatókon múlik, hanem azon, hogy hogyan tudunk „bánni” a weben böngésző potenciális vevőink figyelmével.

A web is pontosan olyan mint a valós világ: semmiből nem lehet pénzt csinálni. Időt kell szánnunk arra, hogy megértsük a web működésének lényegét. Munkát kell fektessünk weboldalunk fejlesztésébe, végül pedig pénzt kell fektessünk oldalunk hirdetésébe.

Amikor az ember például olyanokon bosszankodik, miért nincs ÉS/VAGY kapcsoló az AdWords felületén a szűrőknél, akkor talál rá az olyan, Google adatainak a Google felületénél kicsit komplexebb kezelésére szolgáló termékekre, mint a Supermetrics Data Grabber.

Lépésről-lépésre képernyőképekkel arról, hogy a Google Tag Manager szolgáltatásában hogyan hozhatunk létre új profilt saját Google-fiókunk alatt, és azt hogyan oszthatjuk meg a Tag Manager további beállításainak elintézéséhez szükséges hozzáférést a keresőmarketing szakértőnkkel. E lépéseket azért érdemes a weboldal-tulajdonosnak megtennie, hogy a lehető legteljesebb ellenőrzése legyen a Tag Manager adatai és beállításai felett.

Melyek azok a legfőbb különbségek, melyek egy átlagos weboldal-tulajdonost vagy marketingvezetőt megkülönböztetnek a webes jelenlétét tudatosan működtető vállalkozótól?

Alkotó emberként különösen rossz látni, amikor egy sok jó ötlettel, lelkesedéssel és munkával létrehozott projekt beleáll a földbe. Egykoron a lap.hu oldalak mindkét oldalán (szerkesztői és linkajánlói) aktív félként működve is már egy ideje úgy tűnt, hogy a végét járja a startlap, és vele együtt a „lap.hu” mozgalom, de véleményem szerint a számok — melyek ritkán hazudnak — sajnos azt mutatják, hogy a lap.hu rendszere is lassan az iwiw sorsára fog jutni.

Bár széltében-hosszában írtak a Google-ről és a felejtés jogáról (right to be forgotten), én nem igazán értem, hogy tulajdonképpen mi köze van mindehhez a Google-nek, vagy legalábbis a hatóságok miért nem próbálnak egyúttal a keresőmotorok mellett a webmesterekre is hatni — akiken tulajdonképpen számon kellene kérni a felejtés jogát.

Egy weboldal olyan ügyfélkört is elérhetővé tesz számunkra, mely létezésére nem is gondolnánk. Lehetővé teszi, hogy ismeretlenként olyan új ügyfelekre tegyünk szert, akik aztán személyes ismeretségeik révén tovább ajánlanak minket – így újabb és újabb „szálakat” nyitnak meg, melyek révén gyorsabban bővülhet ügyfélkörünk.

Minél összetettebb szolgáltatást vagy drágább terméket szeretnénk értékesíteni, annál nehezebb meggyőzni a leendő ügyfeleket arról, hogy nekik szükségük van a termékünkre/szolgáltatásunkra, és a sok szolgáltató közül pont a miénket kiválasztva járnak a legjobban. Mindez többek között azt eredményezi, hogy csak többszöri látogatás után, hosszabb idő alatt, és gyakran csak a weboldalunkon túli egyéb csatornák segítségével sikerül megszereznünk a megrendelést.

A piacgazdaság logikája valószínűtlenné teszi, hogy a Google monopolhelyzete a közeljövőben meginogjon. Hiába próbálnák különböző bíróságok széles körben vitatott ítéleteikkel korlátozni, hiába méltatlankodnak a Google közvetítésével éveken át szép hasznot húzó kvázi-vesenytársak, a helyzetre nem ők fogják szállítani a megoldást.

Képzeljünk el hogy a Google egy közlekedési vállalat, aminek a járműveire rengeteg potenciális utas vár reggelente. Ha pedig elképzeltük, akkor ezzel a hasonlattal elég sok abszurditását, furcsaságát és méltánytalanságát is megfoghatjuk a Google kereső működési logikájának.

És az vajon miért van, hogy egy cég súlyos milliókat költ egy bevezetett brand leváltására a tévében, de egyéb saját weboldalain mintha meg sem történt volna a névváltás több mint egy hónap elteltével sem? És itt nem is elsősorban az allegroup.hu céges honlapra gondolok, hiszen azt a magunkfajtákon kívül senki nem nézi meg, hanem az összes fő oldalukon (vatera.hu, teszvesz.hu, grando.hu…) széltében hosszában használt lábléclinkekre: ahol még mindig következetesen apród.hu létezik olx.hu helyett.

Milyen technikák léteznek a webhelyek gyorsítására, a weblap megjelenítéséhez szükséges idő csökkentésére? Némi ízelítő arról, hogy hányféle módon gyorsíthatjuk weboldalunk betöltődését.