A Telekom Webkönnyen verseny nyertese: a dilettantizmus

Lehet, hogy „okos” honlapkészítő rendszerekkel két kattintásból létre lehet hozni egy weboldalt, de ennek az égvilágon semmi értelme nincs. A Telekom „Webkönnyen” rendszerét népszerűsítő verseny most mindezt látványosan be is bizonyította.

Kissé szkeptikus voltam, amikor korábban megláttam a Telekom „Webkönnyen” fantázianevű,  „kicsivel több mint két kattintás” és kész a weboldal típusú rendszerét népszerűsítő versenyét: volt egy olyan tippem, hogy a weboldalak önmagukban lehet, hogy meg is állják a helyüket valamilyen megmérettetésben, de az egész továbbra is azt a téveszmét fogja csak még inkább terjeszteni, hogy pusztán egy jó weboldal elég a sikerhez: nem kell foglalkozni a linkekkel, vagy akár annak logikus végiggondolásával, hogy hogyan keresnének ránk, vagy hogy hogyan jelenünk meg a közösségi médiában, ha valaki hajlandó meglinkelni bennünket. Sajnos a verseny eredménye még a legpesszimistább várakozásaimat is alulmúlta.

A szakmai (sic!) zsűri által kiválasztott két weboldal egyaránt tüntet totális dilettantizmusával. Néhány példa erre:

2015 Legjobb KKV weboldala: www.premiumchili.hu

  • Linkelő domainek száma a verseny előtt: kb. 2 db
  • Nyitólap Title eleme: Chilion – Egy életérzés!
  • Nyitólap Description Meta eleme: hiányzik
  • (az OpenGraph címkék is hasonlóan siralmasak)

2015 Legjobb Webkönnyen weboldala: www.bestburkolo.hu

  • Linkelő domainek száma a verseny előtt: kb. 1 db
  • Nyitólap Title eleme: Bestburkolo - www.bestburkolo.hu
  • Nyitólap Description Meta eleme: Fókuszban a minőség
  • (úgy látszik a Telekom „Webkönnyű” rendszere nem ismeri az OpenGraph címéket…)

Tehát az egyik nyertes úgy gondolta, a weboldalára elsősorban a chilion és az életérzés kulcsszavakkal kellene rátalálni az embereknek, a másik nyertes pedig a saját domainnevét illetve a fókuszban és a minőség kulcsszavakat tartja látszólag a legfontosabbnak, amikor arra gondolt, mely kulcsszavakra szeretne jó helyezéseket elérni a keresőkben – vagy csak egyszerűen pár szóban ill. pár mondatban leírni vállalkozása, ajánlata lényegét. Úgy gondolták továbbá, hogy a látogatók majd egyszercsak valahogy ott teremnek az oldalukon, linkekkel nem is kell foglalkozniuk – vagy netán csak a fizetett hirdetésekben hisznek? A legjobb „Webkönnyen” weboldal még bónuszban előhoz egy olyan Meta Keywords elemet, ami már 15 éve is ciki volt: csempe, igényes burkolat, ivanovics róbert, legjobb burkoló, profi burkolat, hideg burkoló budapest, burkoló szakember, csempézés, fürdőszoba felújítás ,legjobb burkoló, csempéző szakember ,Budapest csempe, Ajánlott szakember, Kiemelt szakember, szép burkolatok, fürdőszoba burkolás, nappali burkolás, fürdőszoba csempézés, csempézés budapest, garancia burkolásra, burkolót keresek, szép csempe, burkoló buda, burkoló rákospalota, burkoló újpalota, burkoló zugliget, burkoló kispest, burkoló kistarcsa, burkoló göd, burkoló dunakeszi, burkolás dunakeszi, burkolás pest megye, csempézés angyalföld, burkolót keresek, burkolás budapest, csempézés budapest, budapest csempézés, burkolás ár, burkolás árak, burkolás munkadíj, burkolás olcsó, olcsó burkoló, olcsó burkolat, olcsó burkolás, egyedi burkolat, egyedi burkolatok, megbízható burkoló, burkoló referencia, burkoló mester, burkoló iparos, burkolás vállalkozó, burkolók pest megyében, burkolók budapesten, igényes burkoló, garanciális burkolatok, burkolás garanciával, csempézés garanciával, garanciális csempézés, csempézés árak 2016,burkolás árak 2016, burkolás budapest 2016, burkolás ár 2016, csempézés ár 2016, Megbízható szakember, Budapest legjobb burkolója, Az ország legjobb burkolója, Az ország legjobb hidegburkolója, Ivanovics Róbert burkoló, Ivanovics Róbert bestburkolo,

Nehezen tudom elképzelni, hogy ha ebben a történetben valakinek is lett volna legalább minimális fogalma az online marketingről, neadjisten a SEO vagy az SMO minimális alapvetéseiről, akkor ne szóltak volna legalább a nyereményhirdetés előtt a weboldalak tulajdonosainak, hogy a fenti dolgokat legalább minimálisan tegyék rendbe. Remélem, nem sokan fogják megnézni, netán elemezni ezeket a weboldalakat, és nem fogják lemásolni a nyerteseknél látottakat – hiszen ezek 2015 legjobb KKV és Webkönnyen weboldalai voltak, nemigaz?

4 thoughts on “A Telekom Webkönnyen verseny nyertese: a dilettantizmus

  1. Kedves Oldalgazda!

    Ennek a cikknek semmi köze sem a verseny kiíráshoz, sem a weboldal kezeléséhez/kinézetéhez, csak színtiszta szakmai okoskodás, fontoskodás.
    A SEO egyébként fontos és fontos is vele foglalkozni, akkor, amikor már van mit SEO-zni (tartalom, kinézet, arculat, stb.).
    Ezért ez a cikk csak egy rosszindulatú, öncélú fröcsögés, mert előbb a weboldalt kell jól megcsinálni, feltölteni tartalommal és csak azután SEO-zni.
    Arról nem is beszélve, hogy hiába vagy jó organikusan egy kulcsszóra, ha szar az oldalad/terméked, a kutya nem fog tőled semmit venni.

    1. Kedves Róbert!

      A weboldalak kinézetét direkt nem említettem, és ezzel azt hiszem, iszonyatosan gáláns és nagyvonalú voltam.
      Mert miért is kellene egy fizetős wordpress template-val megcsinált oldalt a kinézete, funkcionalitása miatt díjazni? (eredetit lásd: http://greatives.eu/themes/osmosis/ ). Ne érts félre, szerintem maximálisan jó, hogy kiválasztottak egy kulturált sablont, de talán nem kellene díjazni az ilyen oldalakat – vagy minimum akkor, ha pl. néhány minimális javítást megcsináltak volna a sablonon, mint pl. hogy ne legyen ilyen borzalmas PageSpeed értéke.
      A másik nyertes, meg a „Webkönnyen” rendszerével készített oldal „külalakjára” meg inkább ne fecséreljük az időnk.

      Nemcsak azért nem rugóztam a külalakon, mert nem akartam mindenbe belekötni, hanem azért, mert az oldalak kinézete már „elég jó” ill. „elégséges” ahhoz, hogy sikeresek legyenek a nyertesek, míg az általam felhánytorgatott dolgok az „elégtelen” ill. szarvashiba kategóriába tartoznak, melyek konkrétan akadályozzák a sikeressé válást.

      Bejegyzésemben alapjában véve minimális dolgokat „kértem számon” a nyertesektől: ti. hogy legalább a nyitólapjuk meta elemeit rendesen írják meg, vagy legalább pár ismerősüket, barátjukat kérjék már meg, hogy linkeljék őket, ill. néhány lap.hu és egyéb katalógus-szerű oldalra próbálják felvetetni a linkjeiket…

      „előbb a weboldalt kell jól megcsinálni, feltölteni tartalommal és csak azután SEO-zni.” – ez az egyik létező legnagyobb és legkártékonyabb téveszme, ami ellen konkrétan ez az általad kritizált bejegyzés is íródott: szerintem ugyanis {egy weboldalt jól megcsinálni}={egy weboldalt nem csak a látogatóknak megcsinálni} avagy anélkül, hogy a webfejlesztés folyamatának egésze során ne figyelnél oda a SEO-ra, SMO-ra, nem lehet jó oldalt csinálni. Ha nem figyelsz oda, hogy mi, hogyan jelenik meg oldaladból pl. a Google keresőben vagy a Facebook-on, akkor alapvetően nem értetted meg, hogy egy weboldal önmagában, látogatók nélkül teljesen haszontalan.

      Mert hát az az ideális ív pl., hogy először feltöltjük a weblapok meta elemeit valamilyen haszontalan, értelmetlen tartalommal, majd jön a SEO-s és utólag javítgatja a hibákat? Miért ne lehetne minimális odafigyeléssel és plusz tudással egyből – ha nem is tökéleteset – de jót csinálni?

      Szerintem pedig a nyertesek termékei/szolgáltatásai egyáltalán nem „szarok” – pontosan ezért szomorú az egész történet, hiszen alapjában véve sikerre hivatott kisvállalkozásokat korlátoz a fentiekben is említett az az ismerethiány és hozzá nem értés, ami sajnos sok, weboldalakkal hivatásból foglalkozó ember körében is jelen van.

  2. Nem ertem miert kene egy hidegburkolo szakembernek tisztaban lennie a cikkiro altal felsorolt szakmai dolgokkal?! Egy chilitermesztonek meg plane… Ez a verseny ahogy olvastam arrol szolt hogy egy atlag ember akinek semmilyen weblapkeszitesi ismerete sincs is tudjon esetleg maganak kesziteni egy weboldalt,ahol bemutatja magat,a munkassagat stb. Javaslom a cikkironak induljon el egy epitoipari esetleg egy agrar versenyen es merettesse meg magat. A sok rossz kozzul kivalasztottak kettot. Mindegy melyiket valasztottak volna mert szakmai szemmel egyik sem volt jobb a masiknal. Szerintem. De ez az orszag ilyen. Senkinek semmi nem jo. Amit mas csinal. Persze… Meg szerencse hogy “minden csoda harom napig tart”.

    1. Kedves Krisztián! A verseny szlogenje, hogy „Keressük a az ország legjobb KKV honlapját!” – szóval nem tudom, hol olvasta, hogy miről is szól ez a verseny, de gyanítom, hogy rosszul olvasta, ugyanis pont a csilitermesztő honlapját pl. nehezen csinálhatta a cégtulajdonos saját maga – az ugyanis ránézésre sokkal komplexebb/ízlésesebb dolog – tehát nem laikusoknak szólt a verseny.
      Lehet, hogy azért ilyen ez az ország, mert vannak valakik, akik felemelik a hangukat, ha egy, az informatikában és úgy egyébként az ország életében meghatározó és hangadó cég a dilettantizmust promotálja, ezáltal pedig a tudatlanságot konzerválja – de lehet azért, mert senki sem emeli fel a hangját ilyen esetekben?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.