Bing, a Microsoft új keresője

június 2, 2009

Elindult a Live keresőről Bing-re átkeresztelt és megújult felhasználói felülettel, plusz néhány kényelmi szolgáltatással jelentkező kereső. Noha Magyarországról (például a bing.hu-t használva) még nem sok látszik a Microsoft új néven futó keresőjéből, érdemes számba venni, mik az esélyei az új keresőnek, és mi is húzódik a kereső bevezetésének hátterében.

Cél: a Google megszorongatása

A Microsoft-nak a Bing-gel, illetve azzal, hogy kihozta ezt az új néven futó, számos újdonságot tartalmazó keresőt, nyilvánvalóan az a célja továbbra is, hogy megtörje a Google hegemóniáját, és az eddig Live keresőnek hívott termékénél számottevően nagyobb részesedést szerezzen. De mi is kell ahhoz, hogy valaki a Bing felhasználója legyen, és ne adjisten a Google-t lecserélje?

  • Sok embert legalább egyszer oda kell vinni a keresőoldalra
  • El kell hitetni az emberekkel, hogy ez a kereső a legjobb nekik, részben emocionális, részben racionális szempontokból.

Az első kihívást relatív könnyen abszolválni tudta eddig is a Microsoft, kezében az Internet Explorerrel, az MSN-nel, és nem utolsó sorban a Windows-zal, azonban a második tekintetében igen gyengén teljesített eddig az ő Live keresőjével.

A Live kereső Bing-gé átnevezésével, és főként a felhasználói felület illetve az onnan nézve leginkább szembeötlő funkciók fejlesztésével ez ellen próbált tenni: egyrészt szép tájképek vannak az oldalon, meg egyszerű, szép dizájn, ami által a Bing közelebb kerülhet a felhasználók szívéhez, mint az a másik, minimalista dizájnú, fehér színű kereső, másrészt pedig számos kényelmi funkcióval bővült a kereső, mely kiváltképp egyes speciális keresések esetén könnyíti meg a felhasználók dolgát. ( A magyarországi verzióban egyelőre nem, ezért ezekről még nem is érdemes beszélni.) A másik csapásirány pedig majd a reklámkampány lesz, ami nyilván elsősorban a kevésbé haladó felhasználókat próbálja majd megfogni néhány valóban látványos és valóban hasznos funkció kiemelésével.

Miről nem esik szó?

A vetélytárs Google már 1996 óta folyamatosan fejleszti saját keresőalgoritmusát, és úgy összességében az egész keresőmechanizmus mögötti szoftver és hardver infrastruktúrát. Ez a felhalmozott tapasztalat és tudás pedig óriási előnye a piacra később belépő vetélytársakhoz képest. Mindezt nyilván csak akkor lehetne meghaladni, ha a Microsoft is valamilyen forradalmian új ötlettel állt volna elő, csakúgy ahogy a Google tette annak idején, amikor a rangsorolási algoritmusait nemcsak a kulcsszavak előfordulására, hanem a PageRank algoritmus, azaz hivatkozó külső oldalak vizsgálatára építette. A mostani bejelentésekkel kapcsolatban semmi ilyen horderejű újítás nem került elő, ezért nyilvánvaló, hogy a Microsoft nem a technológia, hanem inkább a marketing terén szeretné megszorongatni riválisát.

Lehetne persze egy, a Google-nál technikailag sokkal jobb keresőt is építeni, ha azonban ez az új kereső a mindennapos keresések során nem mutatna fel valamilyen kézzel fogható különbséget, akkor hosszú ideig ugyanolyan esélytelen lenne ez az új kereső, mint manapság a Windows operációs rendszerek technikailag egyébként fejlettebb vetélytársai, mint a Linux vagy az OS X.

A felhasználók ugyanis ha már találnak valamit a Google-lel, ami számukra hasznos, akkor nagyon nehéz meggyőzni őket arról, hogy találhattak volna akár annál is hasznosabb vagy annál is több találatot, hiszen amit nem látnak, amiről nem tudnak, annak a hiánya sosem fog fájni nekik.

Ennek megfelelően nem is találni túl sok utalást arról, hogy valami forradalmi változás zajlott volna le a mélyben a régeben MSN Search majd Live Search néven ismeretes kereső életében: hogy lennének például  új szabadalmak vagy tudományos kutatások az új kereső mögött. Az egyes kulcsszavakra elért helyezésekben pedig OldalGazda tapasztalata szerint egyáltalán nem vagy csak alig vehető észre különbség a régi Live és az új Bing helyezései között.

A magyar Bing

A bing.hu cím alatt is elérhető a kereső, mely felismerve tartózkodási helyünket, a magyarországi verzióját jeleníti meg a Bing keresőnek, mely még híján van számos, a felhasználói felületet, a keresési lehetőségeket gazdagító funkciónak, ráadásul az itt használt adatbázis és/vagy a rangsorolási algoritmusok is bűn rosszak. Vegyük példának a legegyszerűbb keresést, és keressünk rá a bing kulcsszóra:

Bing.hu mutatja a bing kulcsszóra

Látványosan nem ismeri még saját magát sem a kereső. Felmerülhet az olvasóban, hogy biztos csak azért van, mert nem szűkítettem le a keresést a magyar oldalakra. Nos nem:

Bing.hu mutatja a bing kulcsszóra csak magyarul

Nagyon érdekes, hogy ha a jobb felső sarokban átállítjuk az országot pl. az Egyesült Államokra, akkor egy sokkal jobb találati rangsor jelenik meg:

Bing.com mutatja a bing kulcsszóra

Ha ezek után megnézzük a Google találati rangsorait ugyanerre a keresőkifejezésre, akkor szomorúan nyugtázhatjuk, hogy idehaza nem is igazán van még értelme a Bing-ről beszélni:

Google.hu mutatja a bing kulcsszóra

Persze a Google sem tökéletes, hiszen egy nap alatt nem sikerült még „megtanulnia”, hogy a bing kulcsszóra bizony a bing.hu a legrelevánsabb találat a többség szemében, azonban a Bing-ről szóló hírek már masszívan ott vannak az első találatok között.