Google helyezések relativizálódása

december 5, 2009

Ahogy fejlődik a Google keresőszolgáltatása és a rangsorolási algoritmusai, úgy válik egyre személyre szabottabbá az, hogy a felhasználók egy adott kérdésükre milyen válaszokat kapnak. Ezzel a felhasználók számára jobb lesz a szolgáltatás, azonban mindez nem mellékesen némi problémát is fog okozni a keresőoptimalizálással foglalkozóknak…

Személyre szabott találatok fejlődése

Kezdetben a Google a többség véleményét figyelembe véve, kizárólag a valószínűsíthető átlagfelhasználó igényei szerint állította össze a találati rangsorait. Ez nemcsak azt eredményezte, hogy az átlagtól eltérő igénnyel megadott keresőkifejezésre kevésbé helytálló választ kaptunk, hanem azt is jelentette egyúttal, hogy mindenki számára ugyanaz a válasz jelent meg.

A keresőszolgáltatás fejlesztésénél azonban egyre inkább az egyéni igények kiszolgálására került a hangsúly, ezért a Google keresője a felhasználók egyre kisebb csoportjai számára próbál, egyre nagyobb mértékben testre szabott válaszokat nyújtani, ennek megfelelően a megjelenített válaszok — tulajdonképpen a találati rangsorok — egyre sokszínűbbek lesznek.

Régen tehát elég volt „a” Google találati rangsorát figyelembe venni, azonban a fenti folyamatnak megfelelően egyre többféle, egymástól egyre jobban különböző találati rangsor jött létre, ezért manapság már nem elég azt mondani, hogy milyen helyezést ér el egy weblap a Google találati rangsoraiban, hanem azt is közölni kell, hogy melyik találati rangsorban. Hamarosan pedig lehet, hogy a „melyik” kérdését meg sem lehet majd pontosan határozni.

Google helyezések ország és nyelv szerint

A Google keresőszolgáltatásának és találati listáinak személyre szabásában (vagy inkább itt még felhasználói csoportnak megfelelő módosításában) az első nagyobb lépés volt a különböző nyelvek és különböző országok szerint létrehozott keresőfelületek, azaz az országspecifikus Google keresőoldalak létrehozása volt.

Nemcsak magát a keresőfelületet módosították országonként, hanem egyre nagyobb különbségek jelentek meg a találati rangsorok megjelenítésén túl magában a helyezések összeállításában módjában is. Manapság nemcsak azt figyeli a Google, hogy az aktuálisan általunk használt kezelőfelület nyelvéhez képest a rangsorolt oldalak milyen nyelvű tartalommal rendelkeznek, hanem azt is figyelembe veszi, hogy milyen helyi és nyelvi sajátossággal rendelkező oldalak hivatkoznak az egyes oldalakra. Ennek megfelelően például ha egy német nyelvű tartalommal rendelkező oldalunkra több magyar nyelvű oldalak hivatkozik mint német nyelvű, akkor ebben az esetben a német nyelvű keresőben rosszabb helyezésünk lesz ugyanarra a német kulcsszóra, mint a magyar nyelvű keresőben.

A fenti példából jól látszik, hogy ez a problémakör a keresőoptimalizálás iránt érdeklődő weboldal tulajdonosoknak csupán egy kisebb hányadát érintette, hiszen relatív kevés olyan weboldal van, melyet idegennyelvű tartalmakkal rendelkezik, és idegennyelvű keresésekre is optimalizálni szeretnék. Emiatt sok megbízó illetve weboldal tulajdonos nincs is tisztában vele, hogy adott esetben teljesen más helyezéseket ér el oldala a google.de keresőoldalán, mint a google.hu címen.

Személyre szabott keresési eredmények

Egy adott ország felhasználói igényei alapján testre szabott találati rangsor jó eszköz az adott piac jobb kiszolgálására, azonban a felhasználók számára továbbra is csak egy meglehetősen nagy felhasználói halmaz átlagos igényei szerint kialakított találati rangsor áll ezáltal rendelkezésre, mely továbbra sem képes annyira hatékonyan kiszolgálni az egyéni, átlagtól eltérő igényeket. 

Ha valamilyen, az ország méreténél kisebb közbülső méretű felhasználói csoportokat próbálnánk definiálni, akkor könnyen előfordulhat, hogy valakit nem jó csoportba sorolna be a rendszer, és ezáltal egy nem megfelelő csoport szája íze szerint módosított találati rangsorral szembesülnénk, hiszen nagyon nehéz egyértelműen behatárolni az egyes csoportokat. Lakhatunk például vidéken, ha az internetszolgáltatónk  Budapesten található, ezáltal látszólag budapestiek vagyunk, máris rossz helyre sorolt be bennünket a rendszer. Még ha sikerülne is megfelelően definiálni ezeket a köztes csoportokat, ez még mindig sok esetben hibás eredményre vezetne.

Az egyéni igényeknek megfelelően módosított találati rangsort tehát leginkább csak az egyén keresési szokásainak vizsgálata alapján érdemes testre szabni. Ezért vezette be a Google Személyre szabott keresési eredmények funkciót, még 2005-ben.

A személyre szabott keresési eredmények lényege korábban az volt, hogy a Google fiókjukba belépett felhasználók számára kijelzett találati rangsorok a Google által korábban javasolt és az általunk meglátogatott weboldalak elemzése alapján változhattak, jobb helyezéseken jelenítve meg azokat az oldalakat, melyeken már korábban jártunk, ezáltal pedig például jobb helyezéseken jelentek meg értelemszerűen a saját oldalaink is. 

A személyre szabott találatok kiterjesztéseként azonban 2009 végétől a Google már minden felhasználója esetén él a személyre szabás lehetőségével, így azok a felhasználók is a korábbi kereséseik során kattintott találataik alapján módosított találati rangsorokat látnak, akik nem is rendelkeznek Google fiókkal. Mivel ha nincs Google fiók, nincs mi alapján beazonosítani az egyes felhasználókat, ezért a be nem jelentkezett felhasználók esetén a böngészőjük sütijében kerülnek letárolásra a találati listák testre szabásához szükséges adatok.

Noha korábban csak a felhasználók egy kisebb része számára működött a személyre szabás (akik bejelentkezve voltak Google fiókjukba, és engedélyezték ezt a funkciót), azért így is előfordultak félreértések, melyekért ez a funkció volt okolható.

Voltak például olyan ügyfeleim, akik azzal kerestek meg, hogy egyik weboldaluk korábban az első néhány helyezés között volt egy egyébként igen erős kulcsszóra, viszont jelenleg már sehol sem található meg. Több tényező alapján megvizsgálva a kérdéses oldalt, el nem tudtam képzelni, hogy hogyan volt lehetséges korábban az, hogy egyáltalán értékelhető helyen bukkanjon fel az oldal, ezért szinte biztos voltam abban, hogy akkoriban csupán egy személyre szabott találati listában jelenhetett meg ilyen jó helyezésen.

Volt olyan ügyfelem is, aki pedig lelkesen gratulált nekem azért, mert oldala egy, a tevékenységi körénél sokkal szélesebb körű fogalomra lett első. Őt is le kellett sajnos hangoljam, ugyanis gyorsan kiderült, hogy csak a személyre szabott listákban mindig jó helyezéseken feltűnő saját oldalak esetével találkozott.

Mit jelent tehát mindez a SEO szakembereknek és megbízóiknak?

Ha tovább folytatódik ez a tendencia (ti. hogy a felhasználók egyre nagyobb része számára jelenik meg egyre jobban testre szabott találati rangsor), akkor az egyrészt még bonyolultabbá teszi a keresőoptimalizálás lényegének megértését és megértetését, másrészt pedig összetettebbé teszi majd magát a keresőoptimalizálást, mint feladatot is.

Az csak egy dolog, ha sűrűbben kell majd elmagyarázni a megbízóknak, hogy hogyan kell kikapcsolni a Google „keresési tevékenység alapján történő személyre szabás” funkcióját annak érdekében, hogy a megbízó is ugyanazt lássa, mint a keresőoptimalizáló szakember. A másik, ennél érdekesebb kérdés az lesz majd, hogy mit és hogyan kell majd változtatni a keresőoptimalizálás gyakorlatán akkor, ha a „Google találati rangsor” pusztán egy elméleti fogalom lesz, hiszen a felhasználók igen nagy része már valamilyen, korábbi választásaik alapján testre szabott rangsorral fog csupán találkozni.

Ennek következtében rossz esetben a nem túl távoli jövőben eljuthatunk akár oda is, hogy a garantált helyezések elérésének érdekében köttetett szerződések olyasféle kitételeket fognak tartalmazni, mint például „Budapest V. kerületében magyar nyelvű Windows 7-es operációs rendszerrel ellátott számítógépen hétfő délben, magyar Firefox böngészőben az összes korábbi cookie törlése után mért helyezés a google.hu oldalon”. esetben ez az egész „mizéria” segíthet abban, hogy elsősorban a tényleges látogatottságot tartsa mindenki szem előtt, mintsem az egyes helyezéseket: hiszen miközben a helyezések vizsgálata egyre kevesebb fogódzkodót fog adni nekünk, a látogatottság továbbra is egzakt mérőszám marad.

Érdekes kérdés lesz továbbá, hogy a Google technológiáját használó egyéb keresőoldalakon is bevezetik-e a személyre szabást minden felhasználó számára, avagy használhatjuk-e majd pl. az OK.hu a Startlap.hu oldalain megfigyelhető találatokat a testreszabás nélküli eredmények (és részben a testreszabás nélküli találati listák által közvetített látogatottság mértékének) vizsgálatára alkalmas találati rangsorokként.