Linkek szövege a Google találatok címében

április 26, 2011

Az utóbbi időben egyre gyakoribb jelenség, hogy a Google találati rangsorában megjelenő weblapok kivonatának címe (az a nagybetűs kék színű sor) részben vagy egészben nem az adott weblapról származik, hanem a rá mutató külső vagy belső linkek szövegéről. Ez az újítás egyrészt rámutat a linkek szövegének fontosságára, másrészt pedig számos olyan esetet hoz létre, ami inkább megkérdőjelezhető, mintsem hasznos.

Title elem nélküli weblapok kivonatának címe

A jelenség lényege tehát az, hogy bizonyos keresőkifejezésekre olyan szöveggel jelenít meg találatokat a Google, mely szövegek sehol sem szerepelnek a találatként megjelenített weblapon, ezzel időnként elég furcsa eseteket hozva létre.

Ez a relatív új algoritmus általában akkor lép életbe, ha a találatként megjelenítendő weblap Title eleme üres, vagy gyakorlatilag üres, azaz az egész webhely minden Title eleme ugyanazzal a szöveggel jelenik meg. Volt azonban már arra is példa, hogy a kérdéses weblap Title eleme egyedi volt, mégis más, a rá mutató külső link szövegéből származó szöveg jelent meg az eredeti Title helyett, bizonyos keresőkifejezésekre.

Ha teljesen üres a Title elem, akkor csak egy, a weblapra mutató külső vagy belső link címe jelenik meg a találati kivonat címében, ha pedig a Title elemben ugyanaz a szöveg van, mint a webhely összes többi weblapjának Title elemében, akkor ez elé a szöveg elé szúrja be a Google egy kötőjellel elválasztva a weblapra mutató link szövegét.

Külső vagy belső linkek szövege

A Title elemben feltűnő, látszólag a weblaptól idegen szöveg tehát vagy egy külső vagy egy belső linkre rakott szövegből származik: ez angol kifejezéssel élve a link anchor text-je, magyarul pedig az a szöveg, melyre kattintva juthatunk el a kérdéses weblapra.

Ez a jelenség is rávilágít arra, hogy a Google már régóta mintegy a weblap részeként kezelte az adott weblap közvetlen környezetét is, tehát a rá mutató linkek hálózatát — mintegy további értelmező szerepet szánva a linkeknek annak eldöntésére, hogy miről is szól az adott weblap. Sokszor ugyanis a webmesterek nem túl sok támpontot adnak a keresőnek, amikor pl. üresen hagyják a Title elemeket.

Problémás esetek

Időről-időre változnak, bővülnek a Google kereső funkciói, de arra ritkán látunk példát, hogy teljesen haszontalan dolgok, sületlenségek, vagy neadjisten félrevezető információk jelenjenek meg a kereső felületén, pont a Google által életre hívott funkciók eredményeképpen. 

Technikai szövegek a belső linkeken

Az egyik problémás eset, amikor a Google olyan belső linkek szövegét jeleníti meg így az adott találati kivonat hangsúlyos elemében, amelyek nem az adott weblap célját, lényegét ragadják meg, hanem pusztán technikai célt szolgálnak: ilyen pl. a „kattintson ide”, „bővebben”, „további részletek” felirattal ellátott linkek esete.

Ez pl. az az eset, amikor én azt mondanám, hogy:

Első esetben látszik, hogy a link szövegének semmi köze a hivatkozott weblap céljához, lényegéhez — a második eset pedig jól mutatja, hogy az egyértelműség miatt úgy, és arra, amire a hipertextet eredetileg kitalálták, nem mindig tudjuk használni.

Emiatt tehát a kivonatok címében oda nem való, teljesen felesleges szövegek jelennek meg.

Hibás külső linkek „hazudnak”

Az előző problémás esetre még mondhatnánk akár azt is, hogy „tetszettek volna a hipertext klasszikus felhasználási módjával élve nem technikai célt szolgáló szövegekre rakni a linket, hanem fontos kulcsszavakra”, azonban találkoztam már ennél jóval problémásabb esettel is:

  1. Adott egy domainnév, ami teljesen üres: bár a webszerver válaszol a kérésre, egy teljesen üres valamit ad vissza. Ez a domainnév csak egy — mondjuk úgy — jelzőt tartalmaz, amit egyébként néhány cég használ a cégnevében. 
  2. Egyszer valaki létrehozott egy olyan linket a példában szereplő Cégünk weboldalára, melynek szövege a „Jelző + Főnév” cégnévnek megfelelő szöveget tartalmazza, de tévesen nem a kérdéses jelzofonev.hu, cégnévvel egyező domainre irányította, hanem a jelzo.hu domainnévre, aminek egyébként semmi köze az adott céghez.
  3. Ezzel előállt az a különös helyzet, hogy a rövidebb jelzo.hu típusú üres domainnév a „Jelző + Főnév” cégnévvel jelenik meg a találati rangsorban, ráadásul az első tíz találatban.

A Google tehát „elhitte” csupán egyetlen hibásan létrehozott link miatt, hogy a teljesen üres domainnévnek köze van az adott céghez, ezzel meglehetősen sok felhasználóját tévesztve meg, hiszen pusztán a hibás külső link révén az üres domainnév az első 10 helyezett között tűnik fel.

Összefoglalás

Bár korábban is volt rá példa, hogy a Google a találati kivonatok címeként nem az adott weblap Title elemét jelenítette meg (hanem pl. az Open Directory-ban található címet), azonban az korántsem volt ennyire általános jellegű próbálkozás arra, hogy alkalomadtán a kereső felülírja azt, amit a weboldal tulajdonosa (általában persze egyáltalán nem tudatosan) mondani szeretne az oldaláról.

Noha a Google Bombázás egy régóta ismert fogalom, az hogy ennyire transzparensen jelenjen meg valahol a Google keresőfelületén a külső és belső linkekre rakott szövegeknek (anchor text-nek) az ereje és fontossága, az egy új és különös jelenség. Ez is egy újabb érv ahhoz, hogy sokkal tudatosabban, weboldalunk természetes részeként kezeljük mind a webhelyet körülvevő linkeket, mind pedig saját oldalunkon belül is, új szemszögből gondoljuk át a belső linkjeink által kialakított rendet.