(not provided)

november 18, 2011

A Google október végi bejelentésének megfelelően egyre gyakrabban találkozni az Analytics látogatottsági statisztikák kulcsszavai között a (not provided), sőt egyes oldalak esetén a (not set) „kulcsszóval”. A Google ugyanis az adatvédelemre hivatkozva már nem minden esetben osztja meg a webmesterekkel és keresőoptimalizálókkal, hogy milyen kulcsszavakra keresve találtak rájuk.

Miért jelenik meg a (not provided)?

Mert a Google úgy döntött, hogy ha a szolgáltatásait (Gmail, Google+, stb.) igénybe vevő, tehát a Google fiókba belépett felhasználói ha a Google keresőt használják, akkor az automatikusan biztonságos (ssl) kapcsolatra vált, és egyben nem adja át azt az információt, amit Referrer-nek hívunk, ami egyébként azt hivatott jelezni egy adott weboldal tulajdonosa felé, hogy az oldalára érkező látogató melyik weblapról érkezett.

Elméletben, ha nekünk is biztonságos kapcsolaton keresztül működne oldalunk (http://oldalgazda.hu helyett https://oldalgazda.hu) akkor láthatnánk a https://google.com felől érkező látogatók esetén, hogy milyen weblapról, tehát milyen találati rangsor felől, azaz mely kulcsszó révén érkeztek látogatóink, azonban egyelőre ne szaladjunk a tárhelyszolgáltatónkhoz, és ne költsünk erre, mert a Google egyébként ebben az esetben sem adja át ezt a szokványos információt.

Mit jelent ez jelenleg?

Egyelőre úgy tűnik, ha éppen be vagyunk lépve Google fiókunkba, akkor csak a google.com domainnév vált át biztonságos kapcsolatra, a google.hu még nem. Ha nem vagyunk belépve valamely Google szolgáltatáshoz, akkor a google.com is alapértelmezett módon, nem biztonságos kapcsolatban működik egyébként.

Függően, hogy milyen nyelvű, és mekkora külföldi forgalmat bonyolít egy oldal, jelenleg a keresések 1-3%-áért „felelős” a (not provided) és érdekes módon néhány oldal esetén ehelyett a (not set) kulcsszó: magyarul egyelőre a kereséseknek csak pár százalékát érinti ez a változtatás, de mint az alábbi grafikon is mutatja, nem kizárt, hogy a továbbiakban ez növekedni fog még (ha pl. már nem csak a google.com, hanem a google.hu is át fog váltani biztonságos kapcsolatra).:

Not provided kulcsszó az Analytics statisztikákban

 

Mi van a háttérben?

Tagadhatatlan, hogy ha nem adja át a Google azt az információt a webmestereknek, melyik látogató (tehát pl. milyen IP címről) érkezett az oldalukra mondjuk a „bombakészítés házilag”, „minőségi gyermekpornó ingyen” vagy a „hogyan döntsük meg a nemzeti együttműködés rendszerét” kifejezésekkel, akkor sokat tesz a keresők felhasználói anonimitásának megőrzéséért.

Cserében viszont megnehezíti a weboldal-tulajdonosok és a keresőoptimalizáló szakemberek életét, hiszen például nem fognak tudni más, Google-n kívüli szolgáltatásokkal (pl. Piwik vagy OWA), csak a Google Webmestereszközök vagy a Google AdWords segítségével teljes körűen hozzáférni azokhoz a fontos adatokhoz, hogy látogatóik milyen nem fizetett kulcsszavak segítségével érkeztek, illetve mely kulcsszavak esetén mennyi konverzió történt, ennél fogva, mely keresőkifejezéseket kell előnyben részesíteniük a nem fizetett helyezések javítása során.

A fizetett hirdetésekkel történő kattintások esetén azonban – a dolgok jelenlegi állása szerint – továbbra is átadásra kerül a kereséskor használt kulcsszavak megállapításához szükséges információ, ami minimum kérdésessé teszi a Google adatvédelem iránti elkötelezettségének ezirányú megnyilvánulását.

Összefoglalás

Látszólag csekély súlyú lépésről van szó, hiszen (még) egyszámjegyű a látogatásoknak az a százaléka, melyet érint ez a változtatás, mégis sok érv szól amellett, hogy a weboldal tulajdonosok szempontjait is figyelembe kellene venni, nemcsak a keresők felhasználóinak és a Google hirdetőinek megfelelő kiszolgálását. Nem nehéz továbbá észrevenni azt, hogy mindez beleilleszkedik a keresőfelületen megjelenő fizetett hirdetések fokozatos térnyerésével mind a felhasználókat, mind a weboldal-tulajdonosokat finom, de határozott lépésekkel a Google AdWords felé terelő lépések sorába.

Ajánlott olvasnivaló

http://searchengineland.com/google-puts-a-price-on-privacy-98029