Licitek kezelése

október 19, 2011

Az AdWords hirdetési rendszerében a kattintások ára a keresletnek és a kínálatnak megfelelően dinamikusan változik. Minél több látogatót, minél több hirdető, minél nagyobb haszon reményében szeretne megszerezni, minél kevesebb érdeklődő közül, annál többe fog kerülni egy kattintás.

Beállított licitek és a kattintások ára

A hirdetések rangsorolásáról szóló bejegyzésben említett példát továbbgondolva, ha

  • „A” hirdető 40 forintot ad egy kattintásért egy olyan hirdetés esetében, melyre 100-ból 5-en kattintanak, és
  • „B” hirdető feltornázza a hirdetésének kattintási arányát úgy, hogy 100-ból 6-an kattintanak,

akkor ez nem azt jelenti, hogy a „B” hirdető hirdetése 240 forint bevételt fog termelni az „A” hirdetőnél várható 200 forint helyett, hanem éppen csak többet, mint amit az „A” hirdető termelne, például úgy, hogy 40 helyett csak 34 forintba kerülne egy kattintás a „B” hirdetőnek (6*34 pedig 204 forint lenne).

A Google tehát csak annyit számláz a fenti esetben a „B” hirdetőnek, hogy a másodikként rangsorolt „A” hirdető által potenciálisan hozott bevételt épp meghaladja. Így számíthatunk arra, hogy az esetek többségében kevesebbe fog kerülni egy kattintás az általunk megadott liciteknél.

Licitek növelése – látogatók bővülése

Ha több pénzt vagyunk hajlandóak adni egy kattintásért, akkor jobb helyezésen fog megjelenni a hirdetésünk, hiszen potenciálisan több bevétellel fog kecsegtetni hirdetésünk a Google számára. Ha pedig jobb helyezéseken jelenünk meg, többen fogják észrevenni a hirdetést, többen is kattintanak rá, ezért hamarabb el is fog fogyni a licitünk.

Mindez fordítva is igaz: ha szeretnénk több látogatót szerezni a Google fizetett találatai segítségével, így növelnünk kell a liciteket, hogy többen felfigyeljenek és kattintsanak hirdetésünkre.

Licitek csökkentése – látogatottság csökkenése

Ha pedig csökkentjük az egy kattintásra szánt összeget, akkor a Google csak a kevésbé látható helyeken fogja megjeleníteni hirdetésünk, ezáltal kevesebb látogató fog felfigyelni és kattintani a hirdetésre.

Ezáltal nem csak azért fogunk kevesebbet költeni, mert kevesebbet adunk ugyanazért a kattintásért, hanem azért is, mert kisebb licitekkel a korábbiaknál kevesebb látogató figyelmét tudjuk felkelteni, így kevesebb kattintást is tudunk vásárolni.

Licitek és a konkurencia

Minél többen licitálnak egy adott kulcsszóra, annál jobban mennek fel a kattintások árai, hiszen a rendszer működéséből fakadóan annál többet kell fizessünk, hogy ugyanolyan látható helyen jelenjünk meg a sok konkurens hirdetés között, ezáltal ugyanannyi látogatót tudjunk szerezni, mint pl. korábban, kevesebb konkurens mellett tudtunk.

Minél nagyobb bevétellel és haszonnal kecsegtetnek az adott  kulcsszavakkal kapcsolatos üzleti tevékenységek, annál magasabb árszintek fognak „beállni” a hirdetési rendszerben, hiszen nyilvánvaló, egy ingyenes csengőhangokkal kapcsolatos oldalnak alacsonyabbak a várható bevételei mint egy jelzálogkölcsönt kínáló banknak, ezért a hirdetők is egyre magasabbra helyezik a liciteket, hiszen még magasabb árak mellett is megéri nekik hirdetni.

Kattintások ára és a keresési volumen

Ha egy kulcsszóra hirtelen a korábbiaknál jóval többen keresnek rá, akkor megugrik az adott kulcsszóra beállított hirdetések megjelenési gyakorisága, így a kattintások gyakorisága is. Ebben az példaesetben könnyen elképzelhető, hogy a legjobb helyen megjelenő hirdetők a vártnál több kattintás miatt hamar kifutnak a napi hirdetési keretükből, és akkor helyükbe a Google szempontjából rosszabbul teljesítő hirdetések kerülnek: ez pedig végeredményben azzal jár, hogy a kisebb licitekkel, és/vagy alacsonyabb átkattintási arányokkal rendelkező hirdetések jobb helyezéseken jelennek meg, tehát olcsóbban, több látogatót szereznek.

Ha pedig egy adott kulcsszóra kevesebben keresnek rá, akkor csökken a hirdetésekmegjelenések és a kattintások gyakorisága is, ezért a hirdetők rákényszerülhetnek arra, hogy emeljék licitjeiket, amennyiben a korábbiakhoz hasonló mennyiségű látogatót szeretnének szerezni egy adott kulcsszó segítségével.

Összefoglalás

A Google AdWords hirdetési rendszere tehát egy olyan aukciós piactér, ami a Google felhasználóinak figyelmét váltja át készpénzre a piaci kereslet-kínálat aktuális állapotának megfelelően. Ha több a konkurens, vagy magasabb liciteket adnak meg a konkurensek, esetleg csökken a keresések száma, akkor felfelé mennek a kattintások árai, ha pedig kevesebb a konkurens vagy csökkentik a hirdetők a liciteket, netán hirtelen megugrik a keresések számra, akkor pedig csökkennek a kattintások árai.

Bár a licitek kezelésének ilyetén módja számos előnnyel jár, egy nagy hátrányát mindenképpen említeni kell, ti. pontosan nem lehet megmondani, hogy mennyibe fog kerülni egy kattintás, ráadásul egy adott pillanatban mért érték hosszabb távon meglehetősen ingadozó lehet.