AdWords, SEO és az időtényező

május 30, 2011

A Google AdWords nyújtotta fizetett hirdetések és a keresőoptimalizálás eredményének dinamikája között lényeges különbség van: míg egy AdWords kampánnyal szinte azonnal megjelenhetünk a keresőkben, addig a keresőoptimalizálás által csak hosszabb-rövidebb átfutási idővel.

AdWords — azonnali visszacsatolás

A Google AdWords fizetett hirdetéseinek óriási előnye, hogy segítségével szinte azonnal megjelenhet weboldalunk a keresők nagy látogatottságú találati oldalain.

Hasonlóan gyors indításhoz, a hirdetési kampányok leállítása is könnyen, gyorsan lehetséges. Mindez lehetőséget nyújt arra, hogy rugalmasan szabályozzuk weboldalunk látogatottságát.  Amikor tehát több szabad kapacitásunk van, vagy pl. nincs főszezon, ezért nehéz megtölteni a férőhelyeinket, akkor elindítva hirdetési kampányunkat, netán növelve a költségvetését, igényeink szerint rugalmasan több vagy kevesebb látogatót, így ügyfelet szerezzünk.

Keresőoptimalizálás — elhúzódó eredmények

Noha egyes esetekben lehetséges egyik napról a másikra megjelenni a keresők egyébként sokak által lehívott találati  rangsoraiban, az esetek nagy százalékában ahhoz, hogy gyakran keresett kulcsszavakra tartósan jó helyezéseket érjünk el, legalább néhány hónap szükséges.

Ha tehát júniusban határozzuk el, hogy a nyári főszezonra már elsősorban a nem fizetett keresőtalálatok révén szeretnénk látogatókat szerezni, akkor legalább annyira el vagyunk késve, mintha októberben szeretnénk a karácsony előtti megnövekedett (kereső)forgalmat meglovagolni a keresőoptimalizálás eszközeivel.

A hosszabb átfutási időt azonban bőven kompenzálja az optimalizálás elhúzódó hatása, ugyanis függően a konkurenciától, az oldal és az optimalizálás minőségétől, egyszeri befektetéssel akár éveken át is élvezhetjük a nem fizetett keresőtalálatok révén érkező plusz látogatottság előnyeit.

SEO és AdWords kombinációja

A fentieknek megfelelően gyakori eset, hogy egy újonnan induló weboldal felfuttatását, látogatókkal való ellátását a kezdeti pár hónapban szinte kizárólag a fizetett keresőhirdetési kampányok biztosítják. A későbbiekben pedig, ahogy növekszik a keresőoptimalizálás által generált „nem fizetett” látogatottság, úgy egyre kisebb költséggel folytatódik a hirdetés, illetve az AdWords kampányok elsősorban már csak a kihasználatlan kapacitások feltöltésére, időszakosan kerülnek bevetésre.

Összefoglalás

A keresőoptimalizálástól tehát ne várjunk azonnali hatást (hogy pontosan miért, arról majd a későbbiekben), viszont türelmünkért cserébe hosszan tartó eredményeket kaphatunk. Az AdWords kampányok hatása pedig gyorsan jön, de gyorsan meg is szűnik: függően attól, hajlandóak vagyunk-e fizetni a hirdetéseket.