Helyezésjavítás

szeptember 2, 2009

Nem fizetett találattal akkor érhetünk el jó helyezést egy keresőkifejezésre, ha a Google úgy értékeli, hogy a keresett kulcsszóval kapcsolatban mások által is hasznosnak tartott információval szolgálunk. A fizetett keresőhirdetések esetén pedig az információ hasznosságán túl számít az is, hogy mekkora bevételt generál hirdetésünk a Google számára.

Helyezések nem fizetett, organikus találatoknál

Első helyezést organikus találatok esetében akkor érhetünk el egy adott kulcsszóra, ha a Google úgy ítéli meg, hogy a mi weboldalunk nyújtja a legjobb, legteljesebb, leghasznosabb választ a felhasználók kulcsszavak segítségével feltett kérdéseire, tehát ha a mienk a legrelevánsabb információ.

Mi a fontos?

Mivel ezt a keresők által alkalmazott automatizált módszerekkel nem lehet közvetlenül megítélni, ezért gyakorlatilag azt vizsgálja a Google, hogy mi mennyire tartjuk fontosnak az adott kulcsszót illetve mások mennyire tartják fontosnak a mi weboldalunk a keresett kulcsszóval, témával kapcsolatban.

Nekünk mi a fontos?

Azt, hogy számunkra mely kulcsszavak fontosak, leginkább a weboldalunk kiemelten fontos, illetve speciálisan a keresők számára fontos helyeinek tartalma alapján derül ki (pl. milyen kulcsszavak szerepelnek a nyitóoldalunkon).

Mások szerint mi a hasznos?

Az, hogy mások mivel kapcsolatban és mennyire tartják fontosnak oldalunkat, pedig elsősorban a webhelyünkre mutató linkek számának és egyéb tulajdonságainak vizsgálatával dönti el a Google (mint pl. milyen kulcsszavak találhatóak a külső linkeken).

A linkek vizsgálatával persze csak a weboldal tulajdonosok, illetve a weboldalakon aktív hozzászólók véleményét tudja vizsgálni a kereső. Más eszközökkel ennél szélesebb felhasználói kör visszajelzései is figyelembe vehetőek a rangsorolás során (pl. hogy rákattintottak-e a Google által kijelzett találatra).

Organikus helyezésjavítás lényege

Az organikus találatok között elérhető helyezéseket tehát egyrészt webhelyünk hierarchiája, fontos részeinek tartalma, másrészt pedig a webhelyünkre mutató linkek, továbbá néhány egyéb kisebb horderejű szempont befolyásolja, mint pl. a keresők felhasználóinak aktivitása.

Helyezések a szponzorált linkek esetén

A fizetett Google Hirdetések értékelése és rangsorolása esetén egyszerre számít a hirdetés „hasznossága” és az, hogy a Hirdetés mekkora bevételt képes termelni a Google számára.

A Google bevételei

Mivel a Google csak akkor jut bevételhez, ha a felhasználók rákattintanak a Hirdetésünkre, ezért a hirdetési bevételei egyrészt attól függenek, hogy mennyi pénzt vagyunk hajlandóak fizetni egy továbbított látogatóért, másrészt, hogy milyen gyakran kattintanak a hirdetésünkre (más szóval mennyire keltik fel a Google felhasználók érdeklődését a hirdetések).

Jó hirdetési helyezések lényege

Jó helyezést tehát a fizetett Hirdetésekkel (régebbi nevén szponzorált linkekkel) akkor érhetünk el, ha

  • többet vagyunk hajlandóak fizetni egy, Google által szerzett látogatónkért mint a konkurencia, és/vagy
  • hirdetésünk az átlagosnál jobban felkelti a Google felhasználóinak érdeklődését

Hirdetések hasznossága

Ez utóbbi feltétel rendszerint akkor teljesül, ha megfelelően célozzuk a hirdetéseket, jó ajánlatunk van a felhasználók számára, és sikerült mindezt megfelelően, frappánsan megszövegeznünk — egyszóval releváns, hasznos értékes információval szolgálunk

A Google Hirdetések által nyújtott információ hasznossága nem csak a rövid távú bevételek szempontjából fontos, hanem a hirdetési rendszer hosszú távú működőképessége miatt is: ha ugyanis a felhasználók azt tapasztalják, hogy a Google találati rangsoraiban megjelenő hirdetések révén értékes információkhoz jutottak, akkor nagyobb valószínűséggel fognak a jövőben is a Hirdetésekre kattintani.

Összefoglalás

Egy adott kulcsszóra elért helyezések javítása érdekében tehát mind a Hirdetések mind pedig a nem fizetett találatok esetén alapvető fontosságú, hogy a keresett kulcsszóval szorosan összefüggő értékes információt (jó terméket, hasznos szolgáltatást…) nyújtsunk a keresők felhasználóinak. 

Ezen felül a fizetett megjelenés esetén számít még, hogy mennyi a licitünk arra az esetre, ha a hirdetésre kattintanak.

A nem fizetett találatok esetében pedig nem pénzzel, hanem értékes — és a keresők számára is értékesnek tűnő — tartalom létrehozásával és e tartalom mások általi elismertetése révén által „fizetünk” a jobb helyezések eléréséért.