Keresőmarketing stratégiák

január 25, 2011

Összesen hányan nézik azokat a találati rangsorokat, ahol megjelenik oldalunk? Mekkora átkattintási arány következik az egyes találati listákban elfoglalt helyezéseinktől? Mivel e két tényező szorzata adja meg a keresők felől érkező látogatottságot, ezért a keresőmarketing stratégiák is e két érték befolyásolásán alapulnak.

Alapvető keresőmarketing stratégiák

A Google által oldalunkra „küldött” látogatók számát tehát a helyezések javításával és/vagy a minél több (azaz nagyobb összlátogatottságú) találati rangsorban történő megjelenés segítségével lehet befolyásolni.

A keresőkben való megjelenés stratégiáit tekintve alapvetően két szélsőség létezik: az egyik módszer a nagyon népszerű, viszont ezért igen költséges kulcsszavakra elért helyezések javítására összpontosít; a másik megközelítés pedig arra, hogy minél többféle találati rangsorban jelenjen meg az oldal.

Létezik még továbbá egy harmadik út, mely egyaránt törekszik célzottan néhány kiemelt kulcsszóra javítani a helyezéseket és ezzel együtt növelni azon találati rangsorok számát, ahol megjelenik weboldalunk kivonata, más szóval azon kulcsszavak számát növelni, mely segítségével rátalálhatnak oldalunkra.

Helyezésjavítás a legfontosabb kulcsszavakra

A legtöbb megrendelő azt a szélsőségesen leegyszerűsítő felfogást képviseli, mely pusztán a legfontosabb, legnépszerűbb, tehát mind a keresők felhasználói, mind pedig a weboldal-tulajdonosok számára legegyértelműbb kulcsszavakra törekszik javítani a helyezéseket.

  • Stratégia előnye: Mivel általában a weboldalunk témájához legszorosabban kapcsolódó kulcsszavak révén nő a keresők felől érkező látogatottság, ezért kicsi az esélye, hogy olyan felhasználók számára növelnénk a keresőláthatóságunkat, akik egyáltalán nem érdeklődnek termékeink, szolgáltatásaink iránt, így a keresőmarketingre fordított költség megtérülése a lehető legjobb.
  • Stratégia hátránya: A legtöbb megrendelőnek vagy laikus weboldal-tulajdonosnak hozzávetőleges elképzelése sincs arról, hányféle módon keresnek az emberek, ezért törvényszerűen rengeteg olyan találati rangsor kimarad még, amit szintén termékeink vagy szolgáltatásaink iránt komolyan érdeklődő emberek használnak, viszont mivel nem törődünk ezzel, oldalunk meg sem jelenik e kulcsszavakra.

Minél többféle találati rangsorban történő megjelenés

Ritkán szoktak kizárólag arra koncentrálni, hogy egy weboldal minél több olyan kulcsszóra jelenjen meg a keresőkben, mely kulcsszavakra rákeresve korábban az oldal nem tűnt fel. Ezt a lépést általában a keresőmarketing szakértők javasolják ügyfeleiknek, gyakran a hibás korábbi stratégiák korrigálása érdekében.

  • Stratégia előnye: A korábbiakhoz képest sokkal szélesebb körét érhetjük el potenciális ügyfeleinknek, sokkal változatosabb összetételű potenciális hallgatóság számára ismertethetjük ajánlatunkat, ráadásul gyakran olcsóbban és hatékonyabban, mint a mindenki által ismert és keresőhirdetési kampányok során sokak által licitált vagy a keresőoptimalizálás során mindenki által optimalizált kulcsszavakra.
  • Stratégia hátránya: Ha tágítjuk azok körét, akik számára láthatóvá válunk, akkor könnyen előfordulhat, hogy jó pár olyan felhasználó számára is meg fogunk jelenni, akiknek a látogatásaiból nem sok hasznunk származik, viszont erőforrásokat fordítottunk arra, hogy látható helyen jelenjünk meg számukra is.

Helyezésjavítás és a kulcsszavak számának bővítése

Bár a bevezetőben vázolt egyenletben mindegy lenne, hogy a szorzat melyik tényezőjét növeljük, hiszen ugyanúgy nő a szorzat eredménye, a hatékony keresőmarketing érdekében érdemes mindkét tényezőt egyszerre javítani. Nem is feltétlenül csak azért, mert a keresőmarketing során kötelező kísérletezni — így kipróbálni mindkét lehetőséget — hanem azért is, mert mind a helyezések javítása esetén, mind pedig azon kulcsszavak számának növelése során, melyre megtalálható oldalunk, a kezdeti lépések (pl. alapvető hibák és hiányosságok kiküszöbölése) általában fajlagosan sokkal olcsóbbak, mint az utána következő teendők költsége (és várható megtérülése).

Összefoglalás

A jó keresőmarketing szakértő — legyen szó keresőhirdetés-kampányokról vagy keresőoptimalizálásról — figyelembe veszi, hogy mely stratégiák milyen várható költséggel és megtérüléssel kecsegtetnek, ennek ismeretében ha nem is feltétlenül egyszerre, de a folyamatos együttműködés során előbb-utóbb mindkét módszert ajánlja ügyfelei részére.