Kulcsszavak kiválasztása

november 17, 2004

Természetes szöveg vagy kulcsszógyűjtemény?

Az oldal szövegének megírásakor figyeljünk mindig arra, hogy milyen szavakkal lenne a legcélszerűbb leírni az adott témát, különös tekintettel az Oldal kulcsfontosságú részeire. Ne csak arra gondoljunk, hogy egy oldal, vagy fejezet címe jól hangozzék; a látogatók szempontjai mellett a keresőkben kereső jövendőbeli látogatók szempontjait is tartsuk szem előtt. Lehetőleg olyan szavakat, kifejezéseket használjunk, melyekre nagy valószínűséggel rá is keresnek. Ne essünk azonban túlzásba: a nehezen olvasható, kulcsszavakkal teletömött oldalt nem fogják szeretni a Látogatók.

Kulcsszavak kiválasztásának szempontjai

Gondoljuk végig, hogy mik azok a szavak, szócsoportok, amelyek leginkább kapcsolatosak weboldalunk tartalmával, amire valószínűleg gyakran kereshetnek rá jövendőbeli látogatóink.

Próbáljunk kellően speciális szavakat találni: például ha az oldal városépítészettel foglalkozik, akkor sokkal könnyebb a jó helyezést elérni 460 városépítészet kulcsszót tartalmazó oldal között, mint 39100 építészet kulcsszót tartalmazó oldal között.

Vegyük fel a gyűjteménybe a kulcsszavak ragozott, toldalékolt alakjait is, melyeknek szintén nagy a valószínűsége, hogy rákeresnek. Például építészeti makett, építészeti makettek.

Ha weboldalak címe szerepel a szövegben, akkor az is elég sok véletlen látogatót hozhat. Például ezt az oldalt elég sokan találják meg a pandora.hu Kereső-kifejezés által (egy lapon megemlítem). Ez úgy fordulhat elő, hogy olykor a keresőoldal betöltésekor a kurzor fókusza automatikusan a keresőmezőre kerül, illetve böngésző címmezőjét össze is lehet téveszteni a keresőoldal keresőmezőjével. A szórakozott felhasználó megnyomja az entert és már jön is a találati lista, sokszor érdekes találatokkal. Emellett vannak még kezdő felhasználók, akik nem a böngésző címsorába, hanem a keresőbe írják be az URL-eket.

Olykor nem jó helyesírással keresnek egy szóra illetve helyesírási hibákkal írják meg oldalaikat. Például épitészet rövid i-vel 1430-szor szerepelt a cikk írásának idején.

Sokan írnak még manapság is ékezet nélkül, illetve értelemszerűen (URL szabványban eredetilag nincs ékezet) sok oldalon szerepelnek a kulcsszavak ékezet nélkül. Ezeket vagy a TITLE-ben helyezik el, vagy az oldal címében jelennek meg, vagy fájlnévre utalnak, vagy ékezettelen email-okból származnak legtöbbször. Például epiteszet 2020 találattal. (A Google keresőnél 2005 nyarától nem számít, hogy ékezettel, vagy anélkül gépeljük be a keresett szót.)

Szimpla elgépelés is sokszor előfordulhat, ennek klasszikus esete az y és z cseréje, de hasonló, amikor nincs hosszú í a billentyűzeten (rossz billentyűzetkiosztás), vagy amikor a gépelő észrevétlen visszavált ékezetnélküli írásra, akár egy szó közepén. Erre példa az épiteszet három találattal, míg egy oldal sincs, ahol szerepelne az építéyset, bár nagyon valószínű, hogy sokan írják be elgépelve.

Vannak még olyan, a köznyelvben még nem megszilárdult írásmóddal rendelkező (sokszor speciális szakmai) szavak is, melynek többfajta írásmódja lehetséges: Például e-mail 1530000, email: 827000, ímél: 559; vagy ortofoto : 105 , ortofotó: 1120, orthofoto: 4, orthofotó: 13

Vegyük figyelembe, hogy egyre több és több kereső képes a magyar szavak Szótövezésére, ezért az egyes kulcsszavak ragozott formáinak előfordulása is fontos lehet.

Honnan nyerhetünk még ötleteket?

A Látogatottsági statisztika rendszeres böngészésével számtalan ötletet kaphatunk új kulcsszavakra, vagy kulcsszó-kombinációkra, illetve ellenőrizhetjük a kulcsszavak hasznosságát. Nagy segítségre lehet, ha olyan webstatisztika áll rendelkezésünkre, ami kiírja, melyik keresőből, milyen kulcsszavak révén érkeztek látogatóink. Még nagyobb segítség, ha a Látogatottsági statisztika jelzi, hogy milyen Kereső-kifejezések révén találtak ránk. Sajnos, ezzel csak ötletet adhatnak, hogy miféle kulcsszavakat kellene elhelyezni, hiszen azt sehonnan sem tudhatjuk meg, hogy milyen, egyébként gyakran keresett kulcsszavak nincsenek az oldalunkon.

A kurzor.hu vagy a [Google Suggest] automatikus kereső-kifejezés javasló funkciójával: Az optimalizálásra kiválasztott kulcsszavakat a találati listákban megjelenő keresőmezőbe beírva a rendszer automatikusan kijelzi egy legördülő listában, hogy melyek azok a leggyakrabban használt kifejezések, melyek a beírt kulcsszóval, a beírt betűkkel kezdődnek.

Oldalunk és a hasonló oldalak Keresők segítségével történő nyomonkövetésével: keressünk rá a már kigondolt kulcsszavakra a Google-ban, és elemezzük a Találati rangsor eredményeit, hogy milyen kifejezéseket tartalmaznak még a hasonló témájú weboldalak.

Kulcsszó-javasló eszközök (Keyword suggesion tools): Installálandó programok vagy webes szolgáltatások segítségével javaslatokat kaphatunk a kulcsszavak kiválasztására és elhelyezésére.

Keresőoldalak „épp most keresik” szolgáltatása: A vizsla24.hu http://www.vizsla24.hu/utolso10 címen elérhető aloldalán és a tango.hu fejlécében felsorolt, aktuálisan keresett kulcsszavak listája kevésbé tudományos, inkább intuitív módon segíthet abban, hogy milyen kereső-kifejezéseket alkalmazzunk látván, hogy az emberek mire, milyen módon keresnek rá. Egyrészt el sem hinnénk, mi mindenre keresnek rá, illetve hogy azt sokszor mennyire rosszul teszik.

Gyakorisági és nyelvészeti adatbázisok elemzése is hasznos segítség lehet egy-egy elmélyültebb kutatáshoz.

Keresőszó toplisták segítségével a fentiekhez hasonló információkat kaphatunk. Feltehetőleg nem az lesz a megoldás, hogy Britney nevét jó sokszor szerepeltetjük az oldalon, de azért nagyvonalakban megismerhetőek a trendek, emellett még szórakoztató is böngészni ezeket a listákat.

AdSense Kereséshez program segítségével megtudhatjuk, hogy milyen kifejezésekre kerestek rá az oldalunkon elhelyezett AdSense keresőmező segítségével.

Google Search Insights használatával nemcsak a kulcsszavakra keresések gyakoriságának tendenciáit, hanem azok arányait kideríthetjük. Annak ellenére, hogy pontos számszerű adatokat nem kaphatunk, hasznos eszköz lehet a jövőben népszerűvé váló kulcsszavak és a fontos Szezonális kulcsszavak megtalálására.

A „Kulcsszavak kiválasztása” című bejegyzést 2004. 11. 17. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2008. 11. 19., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások

Seed Keywords

2008. 05. 05. 13:18 · Névtelen hozzászóló →

Egyszerű, de szerintem elsőrangú módszer kulcsszó-ötletelésre: seedkeywords.com

szerintem

2008. 05. 05. 13:22 · Névtelen hozzászóló →

w w w.wordze.com

Re:Seed Keywords

2008. 05. 05. 17:02 · Névtelen hozzászóló →

Koszi! Magyar kulcsszavakra hogyan mukodnek ezek a szolgaltatasok?

Re:Seed Keywords

2008. 05. 05. 17:02 · Névtelen hozzászóló →

Koszi! Magyar kulcsszavakra hogyan mukodnek ezek a szolgaltatasok?

Re:Seed Keywords

2008. 05. 06. 02:59 · Névtelen hozzászóló →

A klasszikus kulcsszó-adatbázisok jellemzően rosszabbul, mint angol szavakra. De a Seed Keywords nem erről szól. Az valószínűleg pont ugyanolyan jó magyar kulcsszavakra is…

Egyszerű, de szerintem elsőrangú módszer kulcsszó-ötletelésre: seedkeywords.com

2008. 11. 12. 07:16 · Névtelen hozzászóló →

Egyszerű, de szerintem elsőrangú módszer kulcsszó-ötletelésre: seedkeywords.com

re: Egyszerű, de szerintem elsőrangú módszer kulcsszó-ötletelésre: seedkeywords.com

2008. 11. 12. 07:33 · Névtelen hozzászóló →

Kiváló példája a post-ok nem olvasásának.Gratula.

re: Egyszerű, de szerintem elsőrangú módszer kulcsszó-ötletelésre: seedkeywords.com

2008. 11. 18. 07:20 · OldalGazda →

Köszi a linket, szerintem idevaló ez a szolgáltatás.

Idevaló

2008. 11. 18. 14:45 · Névtelen hozzászóló →

Egy félévvel ezelőtti hozzászólás betűszerinti újra bemásolása (ld. fentebb). Valaki unatkozott.

re: Idevaló

2008. 11. 18. 14:49 · Névtelen hozzászóló →

Én is ezt írtam kettővel feljebb :-).