Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/oldalgazdahu/oldalgazda.hu/wp-includes/class-wp-hook.php on line 287
Keresőmarketing mint megjelenés a keresőkben | Oldalgazda
Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/oldalgazdahu/oldalgazda.hu/wp-includes/class-wp-hook.php on line 287

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/oldalgazdahu/oldalgazda.hu/wp-includes/class-wp-hook.php on line 287

Keresőmarketing mint megjelenés a keresőkben

augusztus 21, 2010

A keresőmarketing kialakulását és fejlődését döntő mértékben az határozta meg, hogy a népszerű keresők üzemeltetői milyen megjelenési lehetőségeket nyújtanak a weboldalak tulajdonosainak. Mivel erre két fő lehetőség van, a fizetett és a nem fizetett megjelenés, ezért a keresőmarketing ennek mentén két jól elkülönülhető szakterületre válik szét: a keresőhirdetés-kampányok kezelésére és a keresőoptimalizálásra.

Organikus és fizetett találatok

A keresők funkciójuk szerint mindenféle üzleti érdekeltség és szándék nélkül azokat a weboldalakat jelenítik meg nem fizetett, — vagy szakmai kifejezéssel organikus — találataik között, melyeken megtalálható a felhasználó által megadott keresőkifejezés, vagyis a kulcsszavak segítségével feltett kérdésre valószínűleg választ szolgáltatnak. 

Mivel alapfunkciójuk ellátása révén a keresőknek nem származna bevételük, ezért szponzorált linkeket, tehát gyakorlatilag fizetett hirdetéseket is megjelenítenek, mintegy kiegészítő információként az organikus találatok mellett. A fizetett találatok közé pedig a keresők által üzemeltetett, ún. "keresőhirdetési" rendszerek segítségével kerülhetnek be a weboldal-tulajdonosok oldalai.

Keresőhirdetések

A keresőoldalakon való megjelenés laikusok számára egyszerűbben értelmezhető módja a keresők hirdetési rendszereinek igénybe vétele. A Google kereső esetén ezt a hirdetési rendszert Google AdWords-nek hívják.

E rendszerek lényege a végletekig leegyszerűsítve, hogy ki kell választani, hogy milyen kulcsszavakra történő keresések esetén, milyen szövegű hirdetésekkel szeretnénk megjelenni, továbbá, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni akkor, ha valaki a mi hirdetésünkre kattint, ezáltal a keresőoldalról a weboldalunkra jut.

A keresőhirdetési rendszerekre általában — de a Google AdWords-re különösen — igaz, hogy akár különösebb szakirányú tudás nélkül is lehet segítségükkel hirdetni, azonban annyi beállítási és megjelenési lehetőséget tesznek elérhetővé, hogy komoly tapasztalat és tudás szükséges ahhoz, hogy megértsük és megismerjük e számtalan lehetőséget, átlássuk e bonyolult rendszer működését, így valóban hatékonyan hirdethessünk a rendszer segítségével.

A keresőhirdetési rendszerek működésének és alkalmazási lehetőségeinek alapos ismerete tehát önálló szakterületté nőtte ki magát: a tulajdonképpen a keresőhirdetések kezeléséről szóló szakma megnevezésére számos helyen a keresőmarketing kifejezést használják, szűkebb értelemben, mint ahogyan ezeken az oldalakon találkozhatnak ezzel a kifejezéssel.

Keresőoptimalizálás

Az organikus, vagyis nem fizetett találatok közé gyakorlatilag bármelyik oldalnak van esélye bekerülni, azonban annyira előkelő helyezésen, ahol egyáltalán felfigyelhetnének rá a keresők felhasználói, csak azok a weboldal-tulajdonosoknak van esélye megjelenni, akik megfelelő minőségű webes jelenléttel rendelkeznek.

Mivel a keresők fő funkciója — amiért annyi látogató használja őket —, hogy a weben elérhető leghasznosabb információkat mutassák meg felhasználóiknak, ezért elsősorban azokat a weboldalakra irányítják a felhasználóikat a nem fizetett találatok segítségével, melyekről úgy vélik, hogy a legteljesebb, legpontosabb, leghitelesebb, legaktuálisabb, tehát a legjobb információkkal szolgálnak a keresett kifejezéssel kapcsolatban.

Ahhoz tehát, hogy egy weboldal látható helyen jelenjen meg a keresőoldalakon, nemcsak megfelelő információkat kell tartalmaznia, hanem ezen túl a keresőket is "meg kell győznie" arról, hogy az ott fellelhető válaszok a legjobbak, a leghasznosabbak a felhasználók számára.

Mindazon módszerek összességét, melyek a felhasználók által keresett információkat a keresők számára ideális módon jelenítik meg a weboldalakon, továbbá elérik, hogy a  az általuk vizsgált paraméterek alapján a keresők is hasznosnak értékeljék ezeket az tartalmakat, keresőoptimalizálásnak hívjuk.

A keresőoptimalizálás tehát gyakorlatilag webes jelenlétünk komplex fejlesztését jelenti a "keresők szája íze szerint", ezért egyaránt foglalkozik a weboldalak kialakításával kapcsolatos technikai és tartalmi kérdésekkel, a weboldalakat körülvevő linkekkel csakúgy, mint a keresők és a látogatók "működésének" sajátosságaival.

Összefoglalás

Látszik tehát, hogy ha a keresőkben egyszerre próbálunk hatékonyan megjelenni mind a fizetett, mind a nem fizetett megjelenés által, akkor ehhez két különböző szakterület megfelelő ismerete szükséges, ezzel a tudással pedig csak kevés keresőmarketing szakember rendelkezik. Gyakran előfordul ezért, hogy a keresőmarketinggel foglalkozó weboldal-tulajdonos egyszerre csak az egyik megjelenési lehetőséget használja ki profi szakember segítségével, esetleg más szakemberre bízza a keresőoptimalizálást, mint a keresőhirdetési kampányok kezelését.