Keresőmarketing mint önálló "tudomány"

augusztus 21, 2010

A keresőmarketing mint önálló marketing-ág létjogosultságát három tényező biztosítja: a webes keresők hallatlan népszerűsége, a keresők kitüntetett szerepe a webes navigációban, továbbá a keresők rendkívül összetett működése és komplexitása.

Keresők mint a leglátogatottabb weboldalak

Létezik egy nagyon népszerű webes szolgáltatás-típus, melyet szinte minden internetező használ, ezért általában a keresők weboldalai világszerte a leglátogatottabb oldalaknak számítanak. (Magyarországon például konkrétan a Google.hu a leglátogatottabb weboldal.) Mivel a keresők weblapjain megjelenített információk, hirdetések potenciálisan minden internetezőhöz eljuthatnak, ezért törvényszerű, hogy e média-típus már igen korán felkeltette azok érdeklődését, akik információkat, hirdetéseket szeretnének eljuttatni nagyobb tömegekhez.

Keresők mint komplex rendszerek

Vannak még más, akár a keresők népszerűségéhez mérhető, magas látogatottságú oldalak, mint például az index.hu-hoz vagy az origo.hu-hoz hasonló komplex webes portálok, azonban ezeknek az oldalaknak mind a működése, mind az általuk kínált megjelenési (hirdetési) lehetőségek nem annyira bonyolultak, hogy erről számottevő szakirodalom ill. szakmai tudás gyűlhetett volna össze: míg portál marketingre keresve szinte semmit nem találunk, addig a keresőmarketingről szóló oldalakat összeszámolni is nehéz.

Keresők mint közvetítők

Természetesen a keresőkön kívül vannak még egyéb, rendkívül komplex világot létrehozó és egyben nagyon népszerű internetes/webes szolgáltatások, melyekre mégsem épül önálló marketing-ág, mint például a bittorrent letöltések világa: mivel ez a csatorna, médiatípus csak korlátozott lehetőségeket nyújt ahhoz, hogy üzeneteket, hirdetéseket, netán termékeket juttassunk el a felhasználókhoz. A keresők működésének azonban a weboldal-tulajdonosok számára nem elhanyagolható mellékterméke, hogy miközben információkat szolgáltatnak a felhasználók számára, egyben mások weboldalait is népszerűsítik, hiszen a keresések eredményeképp a felhasználók szinte mindig más és más webmesterek oldalain kötnek ki.

Összefoglalás

A keresők tehát nemcsak rendkívül népszerűek, hanem funkciójukból eredendően weboldalak népszerűsítésére is szolgálnak. A keresőszolgáltatás komplexitása és bonyolult működése miatt azonban oly sokféle lehetőséget kínál erre, amit csak egy speciálisan ezzel a témakörrel foglalkozó szakember képes átlátni.