Mekkora látogatottságnövekedés várható a keresőoptimalizálástól?

május 26, 2009

Az, hogy mennyivel lehet több egy weboldal látogatottsága a keresőoptimalizálás által, sok tényezőtől függ, mint például az oldal jelenlegi állapota, a konkurencia és a kereslet továbbá keresőoptimalizálásra fordított erőforrások nagysága.

A „mekkora eredménnyel kecsegtethet a keresőoptimalizálás” kérdésre tehát az egzakt válasz az, hogy attól függ: pontosabban, hogy milyen témájú, milyen állapotú oldallal, mit csináltunk. Az alábbiakban, jó néhány kisebb cég, szolgáltató átlagban 10-100 weblapot tartalmazó weboldalának optimalizálása során elért eredményeit példának hozva mutatom be a lehetőségeket. Ezek pusztán nagyságrendi becslések, és mivel minden weboldal más és más, ezért lehetetlen ennél pontosabban megjósolni előre a várható eredményeket. A nagyságrendekkel nagyobb, több száz weblapot tartalmazó weboldalak pedig gyakran annyi további speciális körülménnyel rendelkeznek, hogy esetükben még ilyen nagy vonalakban történő becslést sem lehet adni.

A weboldal állapota

A legtöbb weboldal esetén az optimalizálás csak akkor merül fel, ha az oldal már létezik, ezért kézenfekvő az optimalizálás lehetséges eredményeit az optimalizálás előtti látogatottsághoz mérni.

A tapasztalat alapján a weboldalak állapotuk alapján az alábbi kategóriákba sorolhatóak be:

  • láthatóság szerint: a keresők számára részlegesen vagy teljesen láthatatlan weboldalak
  • tartalom szerint: gyakorlatilag tartalom nélküli vagy értékes tartalommal rendelkező weboldalak
  • weblapok felépítése szerint: avagy rendelkeznek-e egyedi Title elemmel vagy sem
  • linkek szerint: külső linkek nélküli oldalak vagy valamekkora linkhálózattal rendelkező oldalak

A webhely láthatósága

Ha egy weboldal tartalma az alkalmazott hibás vagy a keresők által nem teljesen támogatott webprogramozói megoldások miatt nem látható a keresők számára, akkor nulla látogató fog érkezni a keresők felől, ezáltal a keresőoptimalizálás első eredménye a keresők felől érkező látogatottság érdemi megjelenése lehet. A weboldal keresők számára történő láthatóvá tétele egy átlagos kisvállalat vagy szolgáltató esetén iparágtól függően napi 10-20-30 plusz látogatót eredményez. 

A webhely tartalma

Ha egy weboldal látható a keresők számára, akkor a legtöbb weboldal esetén érkeznek is látogatók a keresők felől. Ha azonban egy weboldalon csak az adott termék vagy szolgáltatás illetve a szolgáltató leírása, bemutatása található, akkor sokkal kevesebb kulcsszó esetén van esélye az oldalnak megjelenni a keresőkben. A tartalom bővítése ezekben az esetekben akár a jelenlegi, keresők felől érkező látogatottság két-három-négyszeresét is hozhatja, természetesen az új tartalom mennyiségétől és témáitól függően. Ez a tartalom általában az adott termékkel, szolgáltatással kapcsolatos általános tudnivalók bővebb, azon látogatók számára is hasznos leírását jelenti, akik egyébként sohasem fognak ügyfeleinkké válni.

A weblapok felépítése

Ha egy webhelyen számottevő tartalom található, akkor az egyébként egyetlen weblap esetében csak kis hozadékkal járó változtatások összeadódásával már jelentős eredmények érhetőek el az egész webhely keresőoptimalizálása terén. A keresők számára fontos, de a webfejlesztők zöme által elhanyagolt Title és Meta Description elemek megfelelő megírásával — ha korábban egyáltalán nem voltak vagy minden weblapon ugyanazok voltak ezek az elemek — akkor akár négyszeres látogatottságnövekedéssel is lehet számolni, ha pedig már volt valamilyen egyedi Title eleme az oldalaknak, akkor ennél némivel kisebb, azonban még így is sokszor két-háromszoros látogatottságnövekedés érhető el.

A külső linkek

Ha szinte alig mutatnak külső linkek egy weboldalra, akkor a legtöbb kisvállalati oldal esetén még decens tartalom esetén sem várható, hogy naponta átlagban tíz fölé menjen a keresők felől érkező látogatók száma. A legfontosabb kb. 50 magyar katalógusba történő szakszerű bejegyzés által pedig egy átlagos, de relatív erősebb konkurensekkel rendelkező weboldal keresők felől érkező látogatottsága is felmehet a korábbi szint két-háromszorosára.

Egyéb tényezők

A fenti felsorolásból jól látszik, hogy a keresőoptimalizálás részét képező feladatok (weboldalak láthatóvá tétele, a webhely tartalmának bővítése, a weblapok fontos elemeinek szakszerű megírása továbbá a linképítés) nagyságrendileg mekkora növekedést hozhatnak a korábban a keresők felől érkezett látogatottsághoz képest. Fontos megjegyezni azonban, hogy a lehetséges jövőképek latolgatásakor nem hagyhatóak figyelmen kívül az alábbi külső körülmények sem:

Kiegyensúlyozott optimalizálás

A fent említett területek mindegyikén egyszerre érdemes lépéseket tenni, hiszen például egy, a keresők számára láthatatlan weboldal esetén hiába fogunk komoly linképítésbe, a várt eredmények el fognak maradni. Ezért fontos maradni a fokozatosságnál: először minden területen alapszinten optimalizálni: egy megfelelő alapot jelentő látható, gazdag tartalmú, szakszerűen megírt weblapot létrehozni, majd némi energiát szánni a linképítésre. Ha ezek közül valamelyik kimarad, akkor a potenciálisnál jóval kevesebb látogatottságnövekedést fognak hozni a pusztán az egyes területekre szorítkozó előrelépések.

Konkurencia nagysága

Képzeljük el, hogy a fontos kulcsszavakra megjelenő első tíz helyezett, konkurens weboldal mind profin keresőoptimalizált: Ebben a helyzetben könnyen belátható, hogy mindaddig, amíg a mi oldalunk egyáltalán nem optimalizált, addig nincs sok esélye az első találati oldalon megjelenni. Mivel a második, harmadik, stb. találati oldalakat már csak a keresők felhasználóinak töredéke tekinti meg, így gyakorlatilag mindaddig láthatatlanok maradunk a keresőkben, amíg legalább néhány kulcsszóra fel nem tud kerülni az oldal az első találati oldalra. Ennek megfelelően bizonyos szektorokban, iparágakban a keresőoptimalizálás sok esetben csak belépő ahhoz, hogy egyáltalán érdemi látogatottsággal számolhassunk a keresők felől.

A SEO-ra fordított erőforrások nagysága

A keresőoptimalizálásban vannak bizonyos dolgok, melyeket gyakorlatilag vég nélkül lehet csinálni: sok esetben ilyen például mind a weboldal tartalmának bővítése, mind a weboldalra mutató linkek számának növelése. Nyilvánvaló, hogy más eredmény várható el 50 új link létrehozásától, mint 150 új link létrehozásától, továbbá 50 új cikk feltöltésétől, mint 150 új bejegyzés létrehozásától.

Közvetlen látogatottságnövekedés

A keresőoptimalizálás részfeladatának számító linképítés által közvetlenül is érkezhetnek látogatók az oldalra: noha például az egyes lap.hu oldalak felől általában naponta csak pár látogatót várhatunk, azonban néhány népszerű, keresett témával foglalkozó lap.hu oldalon egy sima, nem hirdetés formájában megjelenített link naponta akár száznál is több látogatót továbbíthat közvetlenül weboldalunkra. Az egyszerűség kedvéért ebben a bejegyzésben nem vettem figyelembe a keresőoptimalizálásnak ezt a (mellék)hatását.