Konverziók követésének technológiai alapjai

április 20, 2011

A weboldalakon a konverziókat manapság leginkább két elterjedt módszerrel tudjuk követni: vagy a látogatottsági statisztikákban beállított célkövetés vagy pedig a hirdetési rendszerünk által generált követőkód beszúrása segítségével.

Mi jelzi a konverzió megtörténtét?

A legtöbb weboldal és üzleti modell esetében általában akkor jelentkezik a weboldalon is mérhető módon bevételünk, ha valaki elküld számunkra egy űrlapot, legyen szó egy vásárlás, megrendelés vagy érdeklődés miatt elküldött adatokról. Ebben az esetben a folyamat természetes része, hogy miután megfelelő módon kitöltöttük az adatokat és megnyomtuk a gombot a rendelés feladásához, stb. akkor a weboldalon kapunk egy üzenetet, ami nyugtázza az adatok megérkeztét.

Ideális esetben tehát megjelenik egy köszönőoldal az űrlapot sikeresen kitöltő látogató számára, mely csak és kizárólag akkor tekinthető meg, ha valaki előtte elküldött egy űrlapot. Innentől kezdve pedig ha mérni szeretnénk, hogy hány és milyen látogatás végződött vásárlással, érdeklődéssel, stb. akkor nincs más teendőnk, minthogy azonosítsuk a köszönőoldalt, és ezt beállítsuk látogatottsági statisztikánkban és/vagy (kereső)hirdetési rendszerünkben.

Konverziókövetés konverziós kóddal

A konverziók megtörténtét, tehát esetünkben a köszönőoldal megjelenítését egyfelől egy olyan JavaScript kód beillesztésével mérhetjük, mely csak és kizárólag a köszönőlapon szerepel, így csak akkor fut le a kód (és „telefonál haza” a konverziókat mérő rendszernek), ha a webszerver által küldött köszönőlap megjelenik a látogató böngészőjében.

Mivel nem minden böngésző tud JavaScriptet futtatni, ezért szokták még a „hazatelefonálást”  valamilyen, akár csak 1×1 pixel méretű kép lehívásával is mérni. Ekkor a köszönőlapba beágyazásra kerül egy olyan, mérőfunkciót szolgáló kép (pontosabban egy olyan egyedi URL-en lekért kép), melyet más weblapokra sosem ágyaznak be, így értelemszerűen a mérésre szolgáló kép letöltése csak akkor következik be, ha megjelenik a köszönőlap.

Ilyen, Javascript és az egypixeles képek segítségével mérő megoldást használ például a Google AdWords konverziókövető kódja is.

Ebben az esetben tehát nincs semmi teendőnk, csak a legenerált kódot beilleszteni a köszönőlap forráskódjába. Tartalomkezelő rendszerek esetén ehhez kiegészítő programok is kellhetnek — melyek pl. lehetővé teszik Javascript kódok beillesztését az oldalakba —, de előfordulhat, hogy egy webshop plugin vagy webáruház célú speciális tartalomkezelő rendszer teszi elérhetővé a beillesztéshez szükséges funkciót.

Konverziókövetés egyedi URL-ek követésével

A konverziókövetés másik módszere szintén a köszönőoldalak azonosításán alapul: ha ugyanis a köszönőoldalnak egyedi URL-je van, tehát azalatt az URL alatt semmilyen más tartalom nem jelenhet meg, mint a köszönőoldal, akkor csak azt kell figyelnünk pl. a látogatottsági statisztika segítségével, hogy hányszor jelenik meg az adott URL a látogatottsági statisztikáinkban, ill. hogy milyen látogatásokhoz tartozott a köszönőlap URL-jének lekérése.

Gyakran előfordul azonban, hogy a köszönőoldal nem rendelkezik egyedi URL-lel, mert pl. a köszönőüzenet nem is külön weblapon jelenik meg, hanem például

  • AJAX-szal az űrlapot is megjelenítő oldalba töltődik be,
  • a böngészőben felugró dialógusablakban jelenik meg az üzenet, vagy pedig
  • POST-tal küldi el a weblap az adatokat, így az URL valamilyen általános URL lesz, mely vagy az űrlap URL-jével vagy pedig akár az oldal egyéb általános URL-jével fog egyezni mint pl. index.php

Az a kitétel tehát, hogy a köszönőlap külön weblapon, egyedi URL-en jelenjen meg, nem feltétlenül teljesül mindig, hiszen számos olyan megoldás létezik a visszajelzésre, ahol vagy nem változik az URL, vagy pedig egy általános URL fog a köszönőoldalhoz tartozni.

Ha a köszönőlap megjelenésekor kijelzett URL nem változik az egy lépéssel korábban lekért űrlap URL-jéhez képest, úgy ezzel a mérési eszközzel nem lehet élni.

Ha esetleg az űrlap végső elküldése előtti weblap egyedi URL-lel rendelkezik, azonban a köszönőűrlap már nem egy egyedi URL alatt jelenik meg, úgy a konverzió mérhetővé válik, azonban függően az oldal konkrét felépítésétől, a köszönőlap egyediségének hiánya téves konverziók rögzítéséhez vezethet. (Ha pl. valaki az utolsó lépés előtt visszamegy a főoldalra, akkor ugyanúgy az index.php-t hívja le, mintha a köszönőlap jelenne meg számára, szintén az index.php cím alatt.)

Ebben az esetben érdemes lehet egy olyan plusz paraméterrel ellátni a köszönőlap URL-jét, ami „nem csinál semmit” (és ideális esetben a fölösleges paraméter nem akasztja ki a rendszert), pusztán arra szolgál, hogy a köszönőlap egyértelműen azonosítható URL-en jelenjék meg.

Az egyedi URL-ek segítségével történő nyomon követésre alapul például a Google Analytics Célok beállítása.

Melyik módszerrel kövessük a konverziókat?

 

A köszönőlapba illesztendő AdWords, vagy bármilyen más hirdetési rendszer által generált konverziós kód csak az adott hirdetések révén megvalósult konverziókat méri, a többi forrásból érkező látogatásokról nem szolgáltat adatokat. Előnye azonban, hogy a hirdetési rendszer felületén a hirdetések további adataival együtt, kényelmesen kezelhető módon jeleníti meg a konverziós adatokat.

Az egyedi URL-ek valamely látogatottsági statisztikai rendszer segítségével történő nyomon követésén alapuló konverziókövetés esetén bármely forrásból is érkezzen a látogató, megfelelő adatokat tud szolgáltatni a konverziókról. Hátránya lehet, ha a látogatottsági statisztikát nem lehet összekötni a hirdetési rendszerrel, hiszen ezáltal sokkal nehézkesebb összevetni a látogatottsági statisztika konverziós adatait a hirdetési rendszer adataival. (Pl. a Piwik látogatottsági statisztikáit az AdWords statisztikáival.)

Szerencsére az AdWords hirdetési rendszerét ebben az értelemben is össze lehet kötni a Google Analytics látogatottsági statisztikáival, miáltal az Analytics-ban definiált célokat beimportálhatjuk az AdWords fiókunkba is. Így a Google Analytics sokoldalú célkövető mechanizmusát használhatjuk az AdWords kampányok kezelésekor is, ezáltal akár felesleges is lehet követőkódot külön beilleszteni a köszönőoldalakba.

Összefoglalás

A konverziókövetés beállítása során felmerülhet néhány technikai akadály:

  • A weblapokba beillesztendő konverziós kódok használatához tehát be kell tudnunk illeszteni egy JavaScript/HTML kódot a köszönőlap forráskódjába, ami néhány tartalomkezelő rendszer, illetve a CMS-hez való korlátozott hozzáférés miatt lehet elsősorban problematikus.
  • Gyakran pedig a köszönőlaphoz lehetetlen egyedi URL-t hozzárendelni.

Mindezen korlátok is befolyásolják, hogy melyik módszert érdemes, és egyáltalán lehetséges használni. Arra azonban mindenképpen érdemes törekedni, hogy ha lehet, a látogatók minél tágabb köre esetén próbáljuk mérni a konverziókat, ne csak egy adott forgalmi forrás, mint pl. hirdetési csatorna által érkezett látogatóknál.