Mi a szerepem a látogatottságnövelésben?

február 18, 2010

Bár a külvilág a keresőmarketinggel foglalkozó szakembereket általában szimplán marketingesként könyveli el, azonban legtöbb munkám ennél jóval összetettebb. A weboldalak látogatottságának növelése során ugyanis gyakran webismereti kérdésekben segítem ügyfeleimet, hiszen míg a megrendelő nem ismeri a weblapkészítés tartalmi és funkcionális kérdéseit, addig a webfejlesztő általában csak keveset tud a keresők és a látogatók „működéséről”.

Webspecialista

A weboldalak létrehozásának és működtetésének „tudománya” mára annyira szerteágazó lett, hogy egyrészt lehetetlen minden ágát kimagasló szinten művelni, másrészt pedig egyre kevésbé lehet rálátni a választott szakterületen kívül eső, de a weboldalak gazdaságossága szempontjából fontos egyéb szakterületekre. Egy webfejlesztő nem feltétlenül ismeri annyira a keresők működését és a keresőkkel való együttműködés lehetőségeit, hogy az általa fejlesztett oldal a lehető legtöbb látogatót tudja vonzani, egy megbízó pedig nem feltétlenül tudja, hogy szolgáltatásait vagy termékeit hogyan kell tálalnia weboldalán ahhoz, hogy minél több látogató érkezzen a keresők felől.

Webes mediátor

Mindkét szereplőből hiányzik tehát egyfajta webismereti tudás, melyet jó esetben egy harmadik résztvevő, egy új szakma képviselője, a webgazdálkodás elveivel tisztában levő oldalgazda pótolhat, hasonló szerepet betöltve, mint a valós élet oly sok területén a közgazda.

Egy magamfajta „oldalgazdának” tehát egyik fő feladata, hogy összefogja a webfejlesztésben részt vevő szereplőket (például a megrendelőt, a webdizájnert és a webprogramozót) és minden szakterület esetén érvényesítse a keresőbarát fejlesztéshez szükséges elveket.

Mivel a webfejlesztés és karbantartás során mindenki hajlamos csak a saját érdekeire koncentrálni, a saját nézőpontját előtérbe helyezni (pl. a megrendelő a másokat kevésbé érdeklő témákat, a dizájner a saját stílusát, a webprogramozó pedig a saját gondolkodásmódját) ezért az „oldalgazda” másik fontos szerepe a keresők és a látogatók nézőpontjának megismertetése, érdekeik érvényesítése a folyamat során.

Mindez értelemszerűen csak akkor lehetséges,

  • ha alaposan ismerem a keresők működését, 
  • tudom mire, hogyan keresnek az emberek
  • tisztában vagyok a webfejlesztés technológiai részleteivel,
  • világosak előttem a megrendelő üzleti céljai,
  • illetve ismerem, vagy megismerkedtem a weboldal témájával;

Ezért a fenti témákkal kapcsolatban igen széleskörű, és folyamatosan aktualizált tudással kell rendelkeznem.

Webgazda

Az én oldalgazdaként betöltött szerepem egyik lényeges eleme, hogy a legtöbbet hozzam ki egy adott cég weboldalából, azaz a lehető legjobban gazdálkodjak a már korábban létrehozott webes jelenléttel. Attól függően, hogy mely hiányzó fejlesztések hoznák a legnagyobb hasznot az oldal tulajdonosa számára, más és más tevékenységek előtérbe helyezésével érem el a kívánt látogatottságnövekedést:

  • ha funkcionális problémákkal küzd az oldal, akkor azok kiküszöbölésére tett javaslatokkal,
  • ha az oldal már elkészült, de nem mutatnak rá linkek, akkor a linkek építésével,
  • ha az oldalra már sok link mutat, de alig található rajta szöveges tartalom, akkor a szövegírással,
  • ha sok tartalom található már egy oldalon, akkor annak optimális csoportosításával.