Egy vagy több domainnév?

április 13, 2011

Gyakran felmerülő kérdés, hogy egy adott cég termékeit, szolgáltatásait egy vagy több (al)domainen jelenítse meg. Noha általános érvényű, mindenkire vonatkozó válasz nem létezik, érdemes számba venni a megfelelő döntés meghozatalához szükséges főbb szempontokat.

Aldomain és domainnév

Először is tisztázni kell, hogy egy aldomain technikai értelemben ugyanolyan külön domainnak számít a keresők szemében, mint egy teljesen más domainnév.

Hisz például az rengeteg blog.hu-s oldalnak sincs feltétlenül több köze egymáshoz, minthogy ugyanazon a platformon futnak, ezért nem lenne érdemes egy kalap alá venni őket csak azért mert a blog.hu aldomainjai.

Ennek megfelelően ha már van egy bejáratott és a keresők szemében értékesnek tűnő domainnevünk, és létrehozunk ez alatt a domainnév alatt egy új aldomaint, akkor az nem feltétlenül örökli a fő domainnév „erejét”, mint ahogy ha holnap indítunk egy blog.hu-s blogot, az sem fog önmaga jogán profitálni a blog.hu „erejéből”.

Mindezek miatt a következőekben az aldomaint is külön domainnévként hivatkozzuk.

Domainnév és egyedi tartalom

Az első és legfontosabb feltétel, hogy egy új domainnév használatba vételének csak akkor van értelme, ha az adott domainnév mögé egy teljesen új, egyedi tartalmat tudunk rendelni.

Ennek megfelelően nem sok értelme van egy szerkezetileg egyébként összetartozó weboldalt több domainnévre és/vagy aldomainnévre „szétteríteni”, pusztán technikai megoldásokkal ugyanazon oldal bizonyos részeit más domaineken megjeleníteni.

Ha például egy jobban hangzó másik domaint, vagy esetleg egy kulcsszót is tartalmazó domainnevet is használunk ugyanannak a tartalomnak az elérésére, akkor könnyen elképzelhető, hogy a látogatóink egy része az egyik a domainnevet fogja linkelni, míg a másik része a másik domainnevet. A maguktól létrejövő linkek „ereje” tehát két domainnév között fog eloszlani, ahelyett, hogy egyre koncentrálódna, ráadásul e két „külön” domain esetén a keresők érzékelni fogják a duplikált tartalmat, ami további bonyodalmakat okozhat.

Előfordulhat az is, hogy pl. offline hirdetésekben egy másik domainnevet használunk, de mivel amíg ezt senki sem hivatkozza, linkeli, addig a keresők számára ez a domainnév teljességgel ismeretlen marad, csakúgy mint a rajta elérhető tartalom.

Domainnév és linképítés

Másik fontos feltétele a külön domainnevek hatékony és értelmes használatának annak belátása, hogy egy weboldal még ha teljesen egyedi tartalommal és saját domainnévvel is rendelkezik, ez linképítés nélkül a legtöbb esetben csak véletlenszerű látogatottságot fog eredményezni.

Megfelelő linképítés nélkül tehát tartalmazzon akár fontos kulcsszavakat az újonnan létrehozott domainnév és/vagy annak fontos helyei mint pl. főoldala, magától nem fog elé kerülni a régebb óta működő, több linkkel bíró másik oldalunknál. 

Domainnév értéke

A legtöbb domainnév értéke a keresők szemében tehát önmagában kevés, mivel nem rendelkezik egyedi tartalommal és megfelelő külső linkekkel. Ha tehát veszünk egy új domainnevet, de nem foglalkozunk ezekkel a tényezőkkel, akkor nem hoztunk létre különösebb értéket.

Másfelől pedig jól látszik ebből, hogy egy új weboldal indítása egy külön domainnéven valójában nem olyan egyszerű és olcsó dolog, ha azt szeretnénk, hogy legyen is eredménye. Ennek fényében érdemes tehát átgondolni, hogy valóban szükség van-e erre.

A legtöbben hallották valahol, hogy egy külön „domainnév az jó a keresőknek”, de azt már kevesebben tudják, hogy önmagában ez nem segítség, viszont  bizonyos esetekben igenis indokolt lehet a keresőoptimalizálás szempontjából. A félreértés onnan adódik, hogy olcsón és hatékonyan ugyanis csak egy témakörrel kapcsolatba hozható kulcsszavakra lehet keresőoptimalizálni a legtöbb weboldalt: elsősorban azokra a kulcsszavakra, melyek megtalálhatóak a webhely fontos elemeiben, mint pl. domainnév, nem beszélve a linképítés lehetőségeiről.

Domainnevek lényegileg különböző ajánlatokhoz

Ha egy cég több olyan termékkel és szolgáltatással is foglalkozik, melyekre egyenként is elképzelhető számottevő konkurencia, ilyen esetben logikus választásnak tűnhet külön domainnevet létrehozni az egyes termékcsoportoknak, szolgáltatási ágaknak, azonban gyakran nem ez a leghatékonyabb megoldás, hiszen ha egyetlen normális weboldala sincs a cégnek, akkor nem feltétlenül kell még egy domainnév alatt egy új oldalt létrehozni, ráadásul olykor nincs is akkora konkurencia az adott témában, hogy önmagában indokolná a külön domaint, hiszen egy oldallal megoldható, hogy jó pozíciókat foglaljon el a keresőkben oldalunk.

Ha azonban cégünk egymástól teljesen független dologokkal foglalkozik, vagy ha úgy tetszik, teljesen különálló üzletágakkal rendelkezik, akkor mindenképpen érdemes megfontolni, hogy külön domainneveken elérhető weboldalakat hozzunk létre az egyes üzletágaknak. Az olyan esetekben ugyanis, amikor — legtöbbször személyes okokból — egy cég például egyszerre foglalkozik rendezvényszervezéssel és autókereskedéssel, a több különböző, egyformán fontos üzletág egyike sem tud kiemelt helyet kapni egy olyan oldalon, mely a cég összes üzletágát hivatott bemutatni, a weboldal így elsősorban a céget magát „adja el”, hiszen egyik üzletág sem tud kizárólagos szerepet kapni. 

Ilyen esetekben a céget teljességben bemutató „névjegykártya” oldal mellett érdemes lehet külön oldalakat szentelni az egyes üzletágaknak. Multicégeknél persze ez már nyilvánvaló, de kisebb cégek esetén gyakori az ilyesféle probléma, hiszen ott kevesebb erőforrás áll rendelkezésre új, mondhatni normálisabb weboldalak létrehozására, pláne ha nemrég készült el valamelyik állami pályázat által megtámogatva.

Domainnevek és célközönség

Külön domainnevet és külön tartalommal rendelkező weboldalt elsősorban nem is a keresők, hanem a látogatók kedvéért érdemes létrehozni, ha például más célközönséget szeretnénk megcélozni weboldalaink üzenetével, és/vagy más termékkört, szolgáltatás szeretnénk promotálni. Minél kevésbé ér össze a két oldal által megcélzott ügyfélkör vagy témakör, annál biztosabb a válasz, hogy külön domainnévre van szükség.

Domainnevek és találati listák „megszállása”

Ahogy fejlődik a hazai web kultúrája, úgy válik egyre hétköznapibbá az, amikor egy cég már nem pusztán arra törekszik, hogy egy weboldalával ott legyen az első találatok között, hanem az a célkitűzés, hogy egyszerre több weboldallal „szállja” meg a Google Top 10 helyezéseit. Ritkán, de olyan is előfordul, hogy az első oldali Google találatokat két-három konkurens cég uralja, számos domainnéven elérhető, különböző találatok segítségével — mivel egy domainnévről maximum két találattal jelenhetünk meg a rangsorokban, ezt a célt természetszerűleg csak több weboldallal lehet elérni

Ilyen esetben természetesen lehet létjogosultsága külön domainneveken új oldalakat indítani, hiszen egy szint után csak ezáltal lehet tovább növelni a keresők felől jövő nem fizetett látogatottságot. A vállalkozások 99,9% százaléka azonban még nem ért el erre a szintre, hiszen nemhogy több, de egyetlen olyan weboldallal sem rendelkezik, ami keresőoptimalizálás szempontjából legalábbis nagyobb hibáktól és hiányosságoktól mentesnek lenne mondható.

Összefoglalás

Ha regisztrálunk egy új domainnevet, az még nem jelent semmilyen előrelépést mindaddig, amíg nem társítunk hozzá egyedi tartalmat, saját célközönséget, megközelítést, és megfelelő linképítést. Egy új domainnéven való megjelenésnek tehát egyértelműen csak abban az esetben van értelme,

  • ha hajlandóak vagyunk rászánni a webfejlesztéshez és a linképítéshez szükséges energiát/időt/pénzt,
  • jelenleg ugyanazon domainen megjelenített üzletágaink, termékköreink célközönsége között szinte semmilyen átfedés nincsen,
  • a „fő” oldalunkkal megtettünk minden fontos lépést annak érdekében, hogy jó helyezéseket érjen el a nem fizetett találatok között.

Ha azonban weboldalunk bizonyos termékek/szolgáltatások meglehetősen széles körét fedik le úgy, hogy a célközönség nagy átfedéseket mutat, abban az esetben a konkurencia mértékétől, az általunk kitűzött céloktól és anyagi lehetőségektől függ, hogy érdemes-e új, speciálisan szűkebb termékcsoportoknak, szolgáltatásoknak szentelt oldalak létrehozásába kezdeni, például annak érdekében, hogy felvegyük a versenyt azokkal a konkurensekkel, akik csak egy termékre ill. szolgáltatásra specializálódtak, és értelemszerűen kizárólag ennek szentelték weboldalukat.