Keresőoptimalizált URL

július 7, 2010

Túl azon, hogy olyan elérési útvonalakat hozunk létre, melyeket akár a felhasználók, akár a keresők „el tudják olvasni”, létezik még néhány szempont, amit ezen túlmenően érdemes lehet figyelembe venni a weboldalak keresőoptimalizálása során.

Technikai részletkérdések

Bár láthattuk, hogy az ékezet nélküli kulcsszavakat is felismeri a Google (a felhasználókról nem is beszélve), azonban ahol erre technikailag lehetőség van, érdemes inkább URL kódolású ékezetes kulcsszavakat alkalmazni:

  • Az ékezetes szavakat UTF-8 alapú URL kódolással jelenítsük meg. Ekkor praktikusan minden ékezetes karakter helyett két „százalékos” kódolás jelenik meg: weblap%20c%C3%ADme
  • A kódoláshoz a http://www.hypergurl.com/urlencode.html oldalon kaphatunk segítséget.
  • A szóközöket ne kódoljuk ilyen módon, mert sajnos azok helyett a Google nem szóközt, hanem %20-at fog megjeleníteni, ezért a szóközök helyett használjunk kötőjelet: weblap-c%C3%ADme

Nemcsak a Google, hanem minden modern böngésző ékezetes formában jeleníti meg az ilyen módon kódolt URL-eket, tehát a http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81rv%C3%ADzt%C5%B1r%C5%91_t%C3%BCk%C3%B6rf%C3%BAr%C3%B3g%C3%A9p

URL a Google-ben így fog kinézni:

Google találat - árvíztűrő   tükörfúrógép

SEO részletkérdések

Sokan hajlamosak a beszédes URL-ek témakörét pusztán a technológiai kérdések körébe sorolni, alkalmazásuk azonban jóval túlmutat a programozáson. Hiába képes arra a technológia, hogy az elérési útvonalakban megjelenő kulcsszavakkal azonosítson weblapokat, ha nem a megfelelő kulcsszavakat használjuk itt.

Gyakran előfordul, hogy az URL-ekben rövidítések, kizárólag belső használatban értelmes kifejezések fordulnak csak elő. Lehetőleg kerüljük ez, hiszen a használt kulcsszavak tekintetében itt sem az számít, hogy számunkra mi a fontos ill. értelmes, hanem az, hogy mások számára mi az, ami értelmezhető, mitöbb mire és hogyan keresnek az emberek.

A konvenciók is gyakran fölöslegesen kötnek bennünket az elnevezések terén. Gyakori pl., hogy az angol nyelvű tartalom az oldalon belül az /en/ mappában található. Könnyen belátható, hogy az en ebben az esetben semmilyen értelemmel nem bír. Kicsit jobb megoldás, amikor az /english/ mappában jelenítjük meg az ilyen tartalmakat, de ennek is leginkább csak pl. fordítóirodáknál van értelme, ahol fontos, keresett kifejezésekben előfordul az english kulcsszó. Ehelyett érdemesebb tevékenységünk, termékünk idegennyelvű megnevezését szerepeltetni az URL-ben, például egy szállás weboldala esetén angol nyelvű tartalmak a /accommodation/ mappában, a német nyelvű tartalmak pedig a /unterkunft/ mappában kaphatnak helyet.