Szakmai hozzáértés hiánya

november 12, 2010

Mint ahogy egy könyv létrehozásához is több szakma együttes munkája szükséges — kezdve az írótól a tipográfuson át a nyomdászig — egy sikeres weboldal megalkotásához is számos szakma képviselőjének kellene hatékonyan együttműködnie. Mivel a webfejlesztés nem tekinthet vissza évszázados múltra, így nemhogy az egyes szakágak közti munkamegosztás nem alakulhatott ki, de sokan bizonyos tevékenységek létjogosultságával sincsenek tisztában.

Web — egy új média konvenciók nélkül

Míg a könyvnyomtatás több száz éves múltra tekint vissza, addig a weboldalak készítésének legfeljebb tizenvalahány éves története van: ez a pár év pedig kevés volt ahhoz, hogy megszilárduljanak bizonyos konvenciók, és ezek nemcsak az egyes szakmák művelői, hanem a megrendelők számára is — akár mindenféle tudatosság nélkül is — széleskörűen alkalmazásra kerüljenek.

A könyvek lapjain például sohasem nyomtatunk szöveget egészen a lap széléig — ezzel minden könyvolvasó és könyvkészítő tisztában van, de azt már kevesen tudják, hogy ez részben igen praktikus okokból alakult így: egyébként olvasás közben rátakarnánk a hüvelykujjunkkal a szövegre. Hasonlóképpen senkinek sem jut eszébe, hogy dohányzóasztal méretű könyveket gyártson mindennapi használatra, hiszen ezek lapozása fizikai nehézségekbe ütközne.

Ezzel szemben a weben nap mint nap találkozhatunk efféle túlzásokkal: szörnyű, használhatatlan oldalakkal, melyek egész egyszerűen azért lettek annyira hasznavehetetlenek, mert sem a megrendelője, sem pedig a megalkotója nem vette figyelembe azokat a konvenciókat, amit a web mint média fogyasztásának fizikai körülményei diktálnak — a túlbonyolított navigációs megoldások, az olvashatatlanul kicsi betűk mind mind laikusok számára is nyilvánvaló jelei az ebből fakadó kudarcnak.

Ráadásul a weboldalak mind felépítésükben, mind külalakjukat tekintve sokkal bonyolultabbak a könyveknél, ezáltal jóval összetettebb lehetőségeket adnak a fejlesztőik kezébe — ez pedig még több lehetőséget ad a használhatóságot biztosító konvencióktól való elrugaszkodásra.

Webfejlesztés — egy új szakterület hozzáértés nélkül

A webfejlesztés során követnek el azonban olyan hibákat is, melyek bár kevésbé nyilvánvalóak, alapvető módon befolyásolják egy oldal sikerességét. Sokan például azt sem ismerik fel, ha a kutya sem látogatja drága pénzen fejlesztett weboldalukat, éppen ezért soha sem derül fény az ehhez vezető okokra. Az ilyen szarvashibák leginkább azért fordulhatnak elő, mert a weboldallal foglalkozó szakmabéliek is híján a vannak keresőmarketinggel, mint társszakmával kapcsolatos alapvető tudásnak.

Minden hibáért és hiányosságért nem okolhatóak a programozók, a dizájnerek vagy akár a nagyobb cégeknél a honlap tartalmáért felelős marketingesek. Egy nyomdásztól sem lehet elvárni, hogy meg is írja a könyv szövegét, úgy egy webfejlesztőtől sem várható el, hogy megfelelő módon alakítsa ki egy weboldal tartalmát, vagy hogy magas szinten értsen olyan, tisztán a keresőmarketing tárgykörébe tartozó tevékenységekhez, mint pl. a linképítés.

Az azonban joggal elvárható lenne, hogy valaki a saját szakmájához kapcsolódó társszakmák alapjaival tisztában legyen: mint ahogy egy grafikusnak is rendelkeznie kell bizonyos nyomdaipari alapismeretekkel, úgy egy ideális világban egy webfejlesztőnek is olyan munkát kellene kiadnia a kezéből, melyen a keresőoptimalizálás során már nem kellene alapvető változtatásokat eszközölni.

Weboldalak — egy új műfaj hagyományok nélkül

A weboldalak tulajdonosai és megrendelői gyakran nem fogadják el, hogy a weboldalak készítése egy külön szakma, azzal pedig végképp nincsenek tisztában, hogy a webfejlesztés az elmúlt évek alatt több, különálló szakmává nőtte ki magát. Az orientációban ráadásul az sem segít, hogy a web még nem képezi mindennapi kultúránk szerves részét, így egy átlagos műveltségű ügyfél ismeretei gyakran meglehetősen szegényesek e tárgykörben.

Ennek ellenére — hasonlóan a focihoz vagy a házépítéshez — a legtöbb megrendelő úgy gondolja, hogy ő ért a weboldalak készítéséhez, és határozott elképzelései vannak arról, minek, hol, hogyan kellene megjelenni egy weboldalon, és ebbéli elképzelésében szakmai érvekkel sokszor nem is lehet megingatni. Mivel az ilyen megrendelők által elkészíttetett oldalak is weboldalnak látszó tárgynak tűnnek, így a weboldal-tulajdonosok elégedetten dőlnek hátra, hiszen semmilyen visszajelzést nem kapnak weboldaluk problémáiról.

A látogatók részéről ritkán érkezik visszajelzés a weboldal problémáival kapcsolatban, mivel a felhasználók ritkán húzzák fel magukat egy weboldalon annyira, hogy emiatt írjanak — inkább odébbállnak, és egy másik honlap segítségével próbálják megtalálni a keresett információt, szolgáltatást, terméket. Ráadásul kevés megrendelő teszi fel a kérdést magában, hogy vajon oldalának jelenlegi látogatottsága hogyan viszonyul a hasonló témájú sikeres weboldalak látogatottságához?

Google – egy külső szemlélő

Létezik azonban egy olyan hely a weben, ahol a weboldalak tulajdonosai önkéntelenül is szembesülnek egyfajta külső fél értékítéletével, egy pártatlan szemlélő által összeállított rangsorral, melyben a konkurensek igen gyakran sokkal jobb helyezéseket érnek el: ez a hely pedig a Google találati rangsora.

Sokan ezért először a keresőben elfoglalt rossz helyezések miatt szembesülnek webes jelenlétük hiányosságaival, mikor e látszó problémák orvoslása miatt keresőmarketingeshez fordulnak. Így a keresőmarketing szakemberre hárul az a hálátlan, de leginkább időt rabló feladat, hogy feltárja, és meggyőzze arról az ügyfeleket, hogy a helyezések javítása érdekében milyen, a korábbi webfejlesztés során kifelejtett, alapvető hiányosságokat kellene kiküszöbölni.