Online Marketing trendek 2015-ben II. rész – Ahogy én láttam

Kattintás ide az előző részhez.

A Google Analytics már nem elég

Ahogy arccal egyre inkább az adatvezérelt marketing felé fordulunk, még a kifinomult, hagyományos webstatisztikai rendszerek is egyre inkább elavultnak tűnnek, mivel elsősorban látogatottsági adatokat, nem pedig látogatói adatokat nyújtanak – magyarán nem adnak sok olyan funkciót, ami az egyes látogatók, vásárlók nyomon követéséhez lenne alapvető. Még ha bele is töltöm az Analytics adatbázisába a látogatókat egyébként névtelenül azonosító adatokat, akkor is könnyen azon találom magam, hogy heti jelentések sorát kell letöltsem egy hosszabb időintervallum többé-kevésbé pontos adatainak elemzéséhez. Vagy pedig egy relatív alacsony százalékban mintavételezett adathalmazzal kell dolgozzak, melynek segítségével eléggé nehéz megtalálni a tűt a szénakazalban.

Még ha a Google Analytics Premium meg is oldaná a fenti problémák mindegyikét, a magas ár miatt az ügyfelek döntő hányada esetében szóba sem jöhet ez a prémium szolgáltatás.

Big Data – nagyobb mint a marketing

Belekóstolva a Big Data és a BI világába, arra a következtetésre jutottam, hogy bár sok alapelv és munkamódszer a marketingesek 99%-a számára releváns lehet, de szinte ugyanekkora százalék számára a Big Data megoldások egész egyszerűen az ágyúval verébre lövés esetét jelentik – meglehetősen borsos árak mellett.

Mivel a marketingeseknek csak egy nagyon szűk szegmense generál naponta gigabájtos adatmennyiséget közvetlenül marketing aktivitásai révén, ezért lehet, hogy be kellene vezetni egy „Közepes Adat” vagy valami hasonló koncepciót annak érdekében, hogy azok az online marketing szakemberek, akik szeretnék összetett rendszerek segítségével kezelni adatvezérelt marketing aktivitásaikat, anélkül férhessenek hozzá ehhez a technológiákhoz, hogy nagy összegeket kelljen kiadniuk, vagy programozók segítségét igénybe venniük olyan rendszerek használatba vételéhez, amelyek eredetileg óriási adathalmazok elemzésére lettek kitalálva.

Keresőmarketing – komplexebb mint a keresőoptimalizálás

Az évtized elején például felépíteni és üzemeltetni egy komplex rendszert a többnyelvű tömeges linképítési tevékenységünk támogatására, jóval nagyobb intellektuális kihívásnak tűnt, mint az akkoriban elérhető lehetőségek segítségével fizetett keresőhirdetési kampányokat futtatni. Az elmúlt évben azonban annyi új funkcióval bővültek a keresőhirdető és a közösségi médiában hirdető rendszerek, hogy segítségükkel sokkal bonyolultabb folyamatokat lehet felépíteni, mint amilyen összetettséggel manapság egy linképítés vagy egy tartalomépítés kecsegtethet.

Többféle közönség – túl a remarketing listákon, mint pl. az e-mail címeken alapuló listák – és  többféle csatorna összehangolása, összefüggéseinek kihasználása: az ilyen jellegű feladatok bonyolultsága könnyedén meghaladhatja akár a komplexebb keresőoptimalizálási feladatok összetettségét is.

Tárhelyek – olcsóbb mint valaha

Könnyen lehet, hogy ezt nem is a tavalyi év hozta, de én csak 2015-ben vettem észre, hiszen már több mint kilenc éve futtattam a saját szerverem egy adott szolgáltatónál, mivel túl lusta/elfoglalt voltam ahhoz, hogy egy újabb rendszerre, vagy egy másik VPS szolgáltatóra váltsak. Mivel azonban a régi szerveremet kiszolgáló infrastruktúrát szinte az egyik napról a másikra lekapscolták, rá voltam kényszerítve, hogy egy másik szolgáltatót találjak – így végül negyedannyit fizetek ugyanazért a szolgáltatásért, mint korábban.

A másik fontos tapasztalatot azzal kapcsoltaban szereztem, hogy hogyan lehet meglehetősen nagy WordPress oldalakat futtatni akár a legkisebb VPS konfigurációkon is. Eltelt egy kis idő, míg megtaláltam a megfelelő megoldást, de a jó hír, hogy végül is léteznek szinte teljesen előregyártott megoldások is azok számára, akik nem akarják kifizetni egy menedzselt WordPress tárhely szolgáltatást, vagy nem akarnak Linux parancssorba rengeteg utasítást bepötyögve szervereket rugdosni. Bár a WordPress-t továbbra sem bejegyzések tízezreinek hosztolására találták ki, de léteznek azok a megoldások, amivel ez mégis működőképes lehet: és nem is kell hozzá egy szuperkomputert futtatni.

… és még sok egyéb

Persze, sok minden egyéb dologba ártottam bele magam még tavaly – ezek némelyike remélhetőleg idén hozza meg a gyümölcseit, továbbá meghatározó lesz azzal kapcsolatban, amit idén csinálni fogok. Egy dolog biztos: idén sem fogunk unatkozni…

Image credits – Photo by skeeze. Forrás: https://pixabay.com/en/fireworks-spectacle-colorful-572621/