Alkotó emberként különösen rossz látni, amikor egy sok jó ötlettel, lelkesedéssel és munkával létrehozott projekt beleáll a földbe. Egykoron a lap.hu oldalak mindkét oldalán (szerkesztői és linkajánlói) aktív félként működve is már egy ideje úgy tűnt, hogy a végét járja a startlap, és vele együtt a „lap.hu” mozgalom, de véleményem szerint a számok — melyek ritkán hazudnak — sajnos azt mutatják, hogy a lap.hu rendszere is lassan az iwiw sorsára fog jutni.

Bár széltében-hosszában írtak a Google-ről és a felejtés jogáról (right to be forgotten), én nem igazán értem, hogy tulajdonképpen mi köze van mindehhez a Google-nek, vagy legalábbis a hatóságok miért nem próbálnak egyúttal a keresőmotorok mellett a webmesterekre is hatni — akiken tulajdonképpen számon kellene kérni a felejtés jogát.

Egy weboldal olyan ügyfélkört is elérhetővé tesz számunkra, mely létezésére nem is gondolnánk. Lehetővé teszi, hogy ismeretlenként olyan új ügyfelekre tegyünk szert, akik aztán személyes ismeretségeik révén tovább ajánlanak minket – így újabb és újabb „szálakat” nyitnak meg, melyek révén gyorsabban bővülhet ügyfélkörünk.

Minél összetettebb szolgáltatást vagy drágább terméket szeretnénk értékesíteni, annál nehezebb meggyőzni a leendő ügyfeleket arról, hogy nekik szükségük van a termékünkre/szolgáltatásunkra, és a sok szolgáltató közül pont a miénket kiválasztva járnak a legjobban. Mindez többek között azt eredményezi, hogy csak többszöri látogatás után, hosszabb idő alatt, és gyakran csak a weboldalunkon túli egyéb csatornák segítségével sikerül megszereznünk a megrendelést.

A piacgazdaság logikája valószínűtlenné teszi, hogy a Google monopolhelyzete a közeljövőben meginogjon. Hiába próbálnák különböző bíróságok széles körben vitatott ítéleteikkel korlátozni, hiába méltatlankodnak a Google közvetítésével éveken át szép hasznot húzó kvázi-vesenytársak, a helyzetre nem ők fogják szállítani a megoldást.

Képzeljünk el hogy a Google egy közlekedési vállalat, aminek a járműveire rengeteg potenciális utas vár reggelente. Ha pedig elképzeltük, akkor ezzel a hasonlattal elég sok abszurditását, furcsaságát és méltánytalanságát is megfoghatjuk a Google kereső működési logikájának.

És az vajon miért van, hogy egy cég súlyos milliókat költ egy bevezetett brand leváltására a tévében, de egyéb saját weboldalain mintha meg sem történt volna a névváltás több mint egy hónap elteltével sem? És itt nem is elsősorban az allegroup.hu céges honlapra gondolok, hiszen azt a magunkfajtákon kívül senki nem nézi meg, hanem az összes fő oldalukon (vatera.hu, teszvesz.hu, grando.hu…) széltében hosszában használt lábléclinkekre: ahol még mindig következetesen apród.hu létezik olx.hu helyett.

Milyen technikák léteznek a webhelyek gyorsítására, a weblap megjelenítéséhez szükséges idő csökkentésére? Némi ízelítő arról, hogy hányféle módon gyorsíthatjuk weboldalunk betöltődését.

Mi történik addig, amíg letöltődik és megjelenik egy weblap a böngészőnkben? Ahhoz, hogy tenni tudjunk annak érdekében, hogy gyorsabb legyen webhelyünk működése, először ismerni kell azt a komplex, többlépcsős folyamatot, ami egy weboldal megjelenítéséhez szükséges.

Ha felkerül egy tartalom a webre, az pusztán létezésénél fogva képes bizonyos számú látogatót vonzani. Ez azonban a webbel kapcsolatos egyik legnagyobb félreértés melegágya, hiszen a tartalom „per se” a legtöbb esetben sem időben, sem számban nem képes kielégítő látogatottságot generálni.

Sokan kérdezték a választások után, hogy bejöttek-e a választási jóslataim? Nos, a Google Trends segítségével idén sem sikerült hajszálpontosan előrejelezni a szavazatokat, azt azonban újfent bebizonyította a módszer, hogy a pártok nevére történő keresések gyakoriságának vizsgálatával majdnem a közvéleménykutatások eredményeinek pontosságával jósolhatóak meg a pártlistákra adott szavazatok arányai.

Az érdekes, értékes tartalmak által generált figyelmet számtalan közvetítő adja és veszi a weben, és ezt többféle módon váltják át valódi pénzre. Az árfolyam pedig jó esetben attól függ, hogy az adott célközönség figyelme mekkora hasznot képes generálni. Hasonlóan a valós élet folyamataihoz, a weben is léteznek olyan „tőzsdék”, melyek e különböző árfolyamokat a piac keresleti-kínálati viszonyainak megfelelően alakítják.

Négy éve tudtuk, mennyien kerestek az egyes pártok neveire, és abból végül mennyi szavazat lett. Idén is tudjuk, mennyire keresnek ugyanezen pártok neveire, ezért a megfelelő aránypárokkal jó eséllyel meg tudjuk jósolni a 2014-es parlamenti választások végeredményét. Február végén már elemeztem az akkori adatokat: egy hónap elteltével, a választások előtt pár nappal érdemes újból, utoljára felállítani az az aránypárokat.

Külföldi AdWords fiókokat kezelő keresőmarketing szakemberek már találkozhattak a Google legújabb hirdetési megoldásával, mely által immár madarakat felhasználva is átadhatjuk üzenetünket célközönségünknek. Remélhetőleg mihamarabb elérhető lesz ez a forradalmian új hirdetési megoldás a magyar hirdetők számára is! A Google mérnökei már eddig is számtalanszor bizonyították, hogy élen járnak a hirdetési piac újabb és újabb innovációkkal történő forradalmi átalakításában, és mi tagadás: ezúttal is sikerült valami igazán különlegeset alkotniuk.

A 2014-es parlamenti választások esélyeit latolgató cikksorozatban ezúttal a választási kampány finisében a pártok által működtetett hivatalos Facebook oldalak népszerűségének változásait foglalom össze, aktualizálva a február elején írtakat.

katolikus.hu/isten.html = Not Found The requested URL /isten.html was not found on this server.

evangelikus.hu/isten.html = 404-as hiba: a kért anyag nem található

reformatus.hu/isten.htmlHiba: 404 A keresett oldal nem található.

zsido.hu/isten.html404 – A komponens nem található (1. egy elavult könyvjelző/kedvenc — 4. nem férhet hozzá ehhez az oldalhoz)

(Bócz Péter ötlete nyomán)

A webre irányuló figyelemnek van néhány olyan jellegzetessége, melyet mindenképp érdemes megismerni ahhoz, hogy megfelelően tudjunk gazdálkodni az emberek érdeklődésével, azaz egy adott összegből, egy adott felhasználói körből a lehető legtöbb figyelmet iránythassunk weboldalunkra.

Az online keresési tendenciákat mutató Google Trends mellett egy másik igen érdekes adatbázis a Google által beszkennelt könyvekből, ahonnan pl. ezt az érdekes grafikont elő lehetett csiszolni a Magyarország és a környező országok neveinek előfordulási gyakoriságáról 1800-tól napjainkig. További infó a Google Books Ngram Viewer-ről.

Sokan hoznak létre webhelyeket úgy, hogy pl. nem foglalkoznak azzal, hogyan keltik fel az emberek figyelmét; tartalmaik segítségével miképpen érik el, hogy látogatóik bevételt generáljanak. Ahol tehát az online marketing szentháromsága elemei közül egy is hiányzik, vagy nem kap kellő figyelmet, ott gyakran működésképtelen lesz az üzleti modell, így a hosszú távon a webes jelenlét is.

Az emberek figyelmét különböző információk, tartalmak segítségével próbáljuk megragadni, majd addig terelni, amíg bevételt termelnek számunkra — ez minden online marketing tevékenység lényege. A figyelem, a tartalom és a bevételtermelés tehát az online marketing három kulcsfontosságú eleme.

A weboldalakat sok egyéb mellett a gombákhoz is hasonlíthatjuk, hiszen ahogy a szabad szemmel látható termőtest is csak egy része a gomba egészének, egy weboldal — vagy ha szabatosabban szeretnénk fogalmazni, a webes jelenlét — is egyrészt áll magából a hagyományos értelemben vett weboldalból, másrészt az őt körülvevő linkek hálózatáról — hasonlóan az erdő altalaját behálózó gombafonalakhoz.

Miért érdemes egy keresőmarketingest olvasni általános online marketing témákkal kapcsolatban? Miért és milyen hozzáadott értéket tud képviselni a keresőmarketing ismerete, ha általánosabb értelemben beszélünk az online marketing lehetőségeiről?

Bármilyen csatornát, hirdetési formát is válasszunk, a költés hatékonysága és az online marketing kiadások szerepe szerint többféle szintű tudatosság létezik, a szinte csak presztízs okokból való költéstől kezdve az online marketing csatornák által számottevő mértékben befolyásolt termékportfólióig vagy árképzésig bezárólag.

Ahhoz, hogy hatékonyan költhessük el a weboldalunk fejlesztésére szánt pénzt, nem árt tisztában lenni azzal, hogy mi az, amire felesleges költeni, mi az, amire muszáj költeni annak érdekében, hogy olyan látogatók érkezzenek a weboldalunkra, akik bevételt termelnek nekünk. Érdemes továbbá azzal is tisztában lenni, hogy milyen szintű befektetések esetén milyen eredményeket várhatunk weboldalunktól.

Szó esett már az oldalon a pártok lájkjainak változásáról, mint a pártszimpátiák online tükréről. Van azonban egy olyan, a felhasználóknak a pártokkal kapcsolatos webes aktivitását mérő szám, ami létezett már az előző országgyűlési választások, sőt a korábbi EP-választások során is: ez pedig a Google Trends által kijelzett relatív keresésgyakoriság. Ahhoz, hogy megbecsüljük az idei országgyűlési választás eredményeit, nincs más dolguk, mint hogy összehasonlítsuk a Google Trends által akkoriban mért értékeket a korábbiakban kapott, valós szavazatarányokkal.

A „Zinternet” a legtöbb ember számára valami bonyolult, átláthatatlan, ezért érthetetlen és misztikus dolog. Ennek egyik következménye, hogy hajlamosak vagyunk hinni a net csodáiban: hogy megüthetjük a főnyereményt sorsjegy vásárlása nélkül, hogy pártízezer forintért garantált helyezésre kerülünk a Google-ben, vagy ennyi pénzért megnyitják nekünk a tuti internetes pénzkereseti lehetőségek kapuját, netán hogy vadidegen emberek önzetlenül segíteni fognak: mindig és mindenkor.

És igen, ma is feltették nekem a kérdést, hogy a Google egyáltalán nem foglalkozik a nevével visszaélő csalókkal, akik azt mondják, hogy pl. szerződésük van a Google-le, ezért tudják jó helyezésekre juttatni ügyfeleiket? Nos, amit azt a mellékelt link is mutatja, még arra sem igazán sikerült sort keríteniük, hogy lefordítsák a témával foglalkozó angol nyelvű oldalukat, és legalább így tájékoztassák a csalók leendő áldozatait.

A weboldal-tulajdonosok gyakran nem igazán számolnak néhány webfejlesztéshez kapcsolódó pluszfeladat költségével, így olyan tevékenységeket is elhanyagolnak, melyek  feltétlenül szükségesek lennének annak érdekében, hogy a webfejlesztésbe eszközölt befektetésük egyáltalán valamilyen megtérüléssel kecsegtessen, továbbá, hogy hatékonyan tudják üzemeltetni és üzleti céljaik szolgálatába állítani honlapjaikat.

Egy átlagos weboldal fejlesztése esetén manapság van pár olyan webfejlesztési feladat, amire hagyományos formájában legalábbis, egyáltalán nem éri meg költeni. Ilyennek számít az egyedi webprogramozás, az egyedi webdizájn és még jónéhány alacsony hatékonyságú hirdetési forma is.

Az üzleti értelemben nem működő vagy rosszul működő weboldalak úgy jönnek létre, hogy nem költünk rájuk eleget, vagy a pénzt nem éppen a legjobb módon költjük el. A webfejlesztés technikai nehézségei és a weboldalkészítés üzleti nehézségei miatt sok weboldal-tulajdonos és döntéshozó ugyanis nem látja át igazán, hogy mi az, amire felesleges költeni a webfejlesztés során; mi az, amire muszáj költeni, és mi az, ami esetén különösen fontos a hatékonyabb webes költés.

A figyelem ára mellett meg kell fizessük a meggyőzés árát is: nem elég csak weboldalunkra vonzani a látogatókat, hanem meg is kell győzni őket arról, hogy a mi szolgáltatásunkat, termékünket válasszák: vagy az általunk „nyomott” marketingüzenet, vagy a potenciális érdeklődőket „behúzó”, meggyőző tartalom, vagy pusztán az árképzésünk által.

Ahhoz, hogy a weben található hatalmas mennyiségű információ tengeréből kiemelkedjen a mi üzenetünk is, vagy igen jó minőségű tartalmat kell előállítanunk, vagy pedig fizetnünk kell másoknak, akik értékes tartalmaik révén képesek a látogatók figyelmét felkelteni, és azt anyagi ellenszolgáltatásért cserébe weboldalunkra irányítani.

Sok weboldal-tulajdonos számára azt a legnehezebb elfogadni, hogy a weboldalt ne magának; a saját ízlése és elképzelései szerint építse fel, hanem potenciális ügyfeleinek igényét „kitapogatva” olyan tartalmak létrehozásával, melyek minél több ember érdeklődését keltik fel, és minél nagyobb hányadukat konvertálják ügyféllé vagy vásárlóvá.

A weblap a webes jelenlét legkisebb építőeleme. Míg a weblap a tégla, addig a linkek a habarcsot jelentik: a különböző linkek fűzik össze a lapokból a webhelyeket, majd a sok különböző domainen található weblapokat összekötő linkek által jön létre a web maga.

A webhely az ugyanazon domainnév vagy aldomainnév alatt található, különböző tartalmakat megjelenítő weblapok összessége. Amikor egy webhelyen belül böngészünk, akkor a  weblapokat összekötö belső linkek segítségével mozgunk a számos weblap között. E belső linkek hálózata az, amely meghatározza egy weboldal strukturáját, hierarchiáját.

Leendő ügyfeleink valahol odakint vannak az interneten. Nincs más dolgunk, mint minél többet megtalálni a célközönségünk által használt csatornák közül, úgy, hogy lehetőleg minél precízebb és szűkebb célzás segítségével minél „vegytisztább” módon csak az irántunk érdeklődő látogatókból álljon az adott csatornák segítségével elért közönség.

Jároli József online marketing szakember

Üzemeltető

Fejlesztő, karbantartó, vagyis az oldalgazda:

  • Jároli József
  • e-mail címe: kedvesKUKAColdalgazda.hu
  • telefonszáma (kizárólag munkaidőben és üzleti célú megkeresések céljából): 70-512-9874

Ha kíváncsi rá, vagy egyéb projektjeire, akkor látogassa meg a http://innen.hu/ oldalt.

A webhely tulajdonosa:

  • Oldalgazda Kft.

Tartalmak felhasználása

Az oldalgazda.hu oldalon közölt, az oldal üzemeltetője által létrehozott tartalmak (továbbiakban Tartalmak) részben vagy egészben történő felhasználásáért 2013. október 1-jétől a felhasználók az alábbi szerzői jogdíjakat kötelesek megfizetni:

  • ezer szó terjedelemig,illetve képenként havi 10.000 Ft+ÁFA/hó
  • ezer szó terjedelem felett ötszáz szavanként 10.000 Ft+ÁFA/hó

A továbbiakban is mentesülnek a szerzői jogdíjak megfizetése alól azok, akik a Tartalmak felhasználása során maradéktalanul betartják az alábbi két feltételt:

  1. értesítés: e-mailban értesíteni kell a szerzőt a felhasználásról
  2. forrásmegjelölés: meg kell linkelni az összes bejegyzést és cikket, ahonnan tartalomátvétel történt

Az oldalgazda.hu oldalon megjelent nem az oldal üzemeltetőjétől származó anyagok (például, de nem kizárólag: sajtóközlemények, hozzászólások) esetén  ovábbra is a vonatkozó törvények és a tisztesség az irányadó.

Cégadatok

  • Oldalgazda Kft.
  • 2000 Szentendre, Szegedi u. 9.
  • adószám: 23473139-2-13
  • közösségi adószám: HU23473139
  • cégjegyzékszám: 13-09-165524
  • bankszámlaszám: 16200209-00149473-00000000
  • IBAN kód: HU09 1620 0209 0014 9473 0000 0000
  • SWIFT kód: HBWEHUHB

Választások eredménye a Facebook szerint sorozat második részében a tavaly szeptembere óta rendszeresen mért párt-facebook oldalak lájkolóit és az oldalak által generált interakciókat veszem górcső alá, hogy bemutassam, a Facebook adataiban tükröződő szimpátiák hogyan változtak nap mint nap az elmúlt öt hónapban.

Tavaly ősszel jutott eszembe, hogy a választások közeledtével nyomon kellene követni, hogy hogyan változik napról-napra a kisebb nagyobb pártok Facebook  szimpatizánsainak száma, és az általuk gerjesztett Facebook „visszhang” mértéke. Az alábbiakban a rendszeres mérések eredményei alapján készített grafikonok következnek. Akkor még nem lehetett látni, melyik párt mivé válhat majd néhány hónap múlva, így a kiválasztott pártok az akkor értelmezhető Facebook oldallal, komolynak vehető pártok közül kerültek ki.

Kaptam egy levelet a Captcha-megoldó szogáltatómtól, hogy az elkövetkezendő napokban várhatólag kapacitásproblémáik lesznek, mert a kínai újév miatt munkaerőhiány fog fellépni náluk. Mindig is érdekelt, hogy hogyan képesek pár dollárért Captcha-k ezreit megoldani, és hogy vajon kik ülhetnek a rendszer másik végén, akik nyomogatják nekem a gombokat. Most már nagyjából sejtem, a karácsony miért nem volt akkora probléma náluk :).

A hatékony webes jelenlét kialakítása érdekében többféle tartalomra van szükségünk: egyrészt azért, hogy az oldalunkra érkező leendő ügyfeleinket minél jobban tájékoztassuk, másrészt pedig azért, hogy a különböző forrásból származó hivatkozások kiépülését vagy kiépítését, vagyis weboldalunk promócióját minél jobban segítsük.

Egy hatékony és időtálló webes jelenlét alapja a célközönségünk által értékesnek tartott tartalom, melyet a legnagyobb szabadsággal a saját weblapunkra tölthetünk fel;  lehetőség szerint minél jobban kihasználva a különböző webes megjelenési lehetőségek adta lehetőségeket.

Kaptam egy levelet ma, hogy a 2005-ben beküldött linkem törlésre került. Csak egy kérdés ágaskodik bennem: miért nem lehetett kivárni a kerek tízéves évfordulót? Sebaj, így is érdekes volt belegondolni, milyen linkeket is küldözgettünk lassan tíz éve…

A választások közeledtével vigyázó szemüket sokan a közvélemény-kutatásokra vetik, holott a 2014-es parlamenti választások eredményeinek megjósolására most egy olyan új eszköz is rendelkezésünkre állna, mely korábban még nem is létezett: a magyar intenetezők közel fele által használt Facebook vizsgálatával ugyanis közvetlen visszajelzést kaphatunk az emberek pártpreferenciáiról.

A domainnév és a hozzá kapcsolódó tárhely a telek. A weboldalunk a ház vagy az üzlethelység. A linkek az ingatlanunkhoz vezető utak. Ha a weboldalak fejlesztését és üzemeltetését az ingatlanokéhoz hasonlítjuk, sokkal tisztában láthatjuk, hogy minek van értelme és értéke a webfejlesztés során.

Egy más oldalon létrehozott megjelenés nem csak azért lehet értékes, mert közvetlenül látogatókat hoz a weboldalunkra, hanem azért is, mert gyakran maga is hozzájárulhat egy másik megjelenés létrejöttéhez vagy láthatóbbá válásához is, ezáltal áttételes módon növelheti weboldalunk látogatottságát.

A leglátogatottabb weboldalakon, ezáltal a legevidensebb megjelenési lehetőségeken túl található a weboldalak „derékhada”, melyeket műfajuk szerint is csoportosíthatnánk,  de az online marketing szempontjából praktikusabb aszerint kezelni őket, hogy milyen megjelenési lehetőségeket nyújanak, pl. moderált vagy szerkesztett megjelenéseket.