Miért van annyi félkész webes jelenlét?

december 9, 2013

Sokan nem is tudják, mit kell tenniük annak érdekében, hogy ne csak egy weboldaluk, hanem egy működő, látogatott weboldaluk legyen. Másrészt talán a régi beidegződések és téveszmék, végül pedig a weboldal létrehozásán túli munkák költségeivel kapcsolatos ellenérzések indokolják, hogy a sok munkával és energiával elkészített weboldalak gyakran csak egy-egy félbehagyott webes jelenlét mementói maradnak.

Honnan jöhetnek a látogatók?

Sokan azért állnak meg a weboldaluk elkészíttetésénél, mert fogalmuk sincs arról, hogy honnan jöhetnek a látogatók a weboldalukra, és mely látogatóforrásból mire számíthatnak. Nem utolsósorban pedig, nincs róla információjuk, hogy mit és mennyit kell tenni annak érdekében, hogy ezekből a látogatóforrásokból számottevő látogatottság származzék.

Majd jönnek valahonnan…

A web hőskorában, amikor sok, ma is weboldallal foglalkozó ember „szocializálódott”, sokkal egyszerűbb volt látogatókra szert tenni: azok szinte maguktól jöttek (nem utolsósorban a keresőknek köszönhetően), hiszen a különböző témákban csak kevés weboldal volt elérhető, igen korlátozott információtartalommal. Emiatt akkoriban nem igazán ismerték fel a webes jelenlét weboldalon túli részeinek szerepét — és idő kell hozzá, hogy ez a hozzáállás megváltozzon.

Amikor például egy évtizede elkezdtem a keresőoptimalizálásról írni, rajtam kívül csak egy oldal szólt erről a témáról magyar nyelven. Ennek köszönhetően a tartalom elkészítésén kívül minimális erőfeszítésbe telt rengeteg látogatót szerezni, és egy élő közösséget kialakítani az oldalon. El sem tudom képzelni, hogy mi mindent kellene ma egy ilyen témával foglalkozó oldal hasonló szintű felfuttatásáért tenni akkor, amikor emberek százai írnak erről a témáról.

Ez még csak a költségek fele

Az ismerethiány és a korábbi beidegződések miatt sokan nem hajlandóak elfogadni, hogy webes jelenlétük weboldalon túli elemeire legalább annyi pénzt és időt kellene költeniük — ha nem többet — mint a weboldal létrehozására.

Volt olyan ügyfelem, akinek egy webfejlesztő cég elkészített egy nagyon korrekt, minden részletében átgondolt webshopot, azonban „elfelejtettek” szólni ügyfelüknek, hogy mégoly jóra is sikerült a webáruháza, ha nem fektet a  webfejlesztésnél is több pénzt a látogatószerzésbe, webshopja sikertelenségre lesz ítélve. Kapcsolatfelvételünkig el is teltek hosszú hónapok anélkül, hogy egyáltalán történt volna egyetlen vásárlás is az oldalon.

Összefoglalás

Szép és jó weboldalt egyre többet láthatunk a magyar weben. Az információ, szakértelem és pénz hiánya azonban még sokáig azt fogja eredményezni, hogy hasonlóan mintaszerű webes jelenlétekről még mindig jóval kisebb arányban számolhatunk be, mint mintaszerű weboldalakról.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük