Kulcsszósűrűség

április 12, 2005

Mit jelent a kulcsszósűrűség?

Röviden ezt: kulcsszósűrűség keresőoptimalizálás kulcsszósűrűség keresőoptimalizálás kulcsszósűrűség keresőoptimalizálás kulcsszósűrűség keresőoptimalizálás kulcsszósűrűség keresőoptimalizálás kulcsszósűrűség keresőoptimalizálás kulcsszósűrűség keresőoptimalizálás kulcsszósűrűség

Hosszabban: az kulcsszósűrűség azt jelzi, hogy egyes Kulcsszavak, Kereső-kifejezések mekkora százalékban fordulnak elő az adott oldalon (Szövegtörzsben elsősorban, de számításba jöhetnek még a TITLE és a description Meta tagok). Lehet vizsgálni a oldal egészére illetve egyes HTML elemtípusokra vonatkoztatva. Régebbi, vagy gyengébb képességű keresőtechnológiáknál nagyon számított, hogy egy oldalon hányszor fordul elő egy kulcsszó. A modern, Fontos keresőknél bár fontos szempont, a kulcsszavak előfordulásának száma már nem számít annyira, nincs akkora hatással az oldal helyezésére. A fenti példa alapján könnyen belátható, hogy attól még, hogy ezen az oldalon sokszor fordul elő a keresőoptimalizálás és a kulcsszósűrűség kifejezés, attól még nem feltétlenül ez a leginformatívabb lap ezekkel a témákkal kapcsolatban.

Kulcsszósűrűség és keresőoptimalizálás

A kulcsszósűrűség figyelembevétele már a magas szintű keresőoptimalizálás része. Mivel nagyrészt úgyis a véletlenen múlik, hogy milyen kifejezésre hányan keresnek rá, ezért nem szükséges a kulcsszavak előfordulásának százalékos értékeivel tudatosan foglalkozni, ehelyett elégséges, ha megpróbáljuk az adott kulcsszót minél többfajta HTML elemben megjeleníteni (Fejezetcímek, Bekezdés, TITLE, stb.), de sose vigyük túlzásba a kulcsszavak használatát (ha túl sokszor fordul elő egy szó a szövegben, az gyanús lehet a keresőknek). Mivel a legtöször két-három-négy szavas Kereső-kifejezésekkel keresnek, ezért a Kulcsszótávolság is fontos: próbáljuk a számításba jöhető kulcsszavakat többfajta kombinációban használni. Törekedni kell rá, hogy az egyébként természetes és érthető szövegben a lehető legtöbbször forduljon elő az adott szó, szópár, szóhármas ragozatlan formában (még akkor is, ha Szótövezésre ma már jónéhány kereső képes).

Kulcsszósűrűség növelése

Egy természetes magyar szövegben a „kulcsszavak”-nak sok toldalékolt alakja fordulhat elő: a ragozott szóalakok még a szótövezésre képes keresők esetén is sok esetben más és más kulcsszónak számítanak. A kulcsszósűrűséget ezért például a fogalmazásmód megváltoztatásával lehet növelni: úgy, hogy a fontos kulcsszavak ne ragozott formában álljanak. Ha nem tudunk vagy nem akarunk a természetes megfogalmazáson változtatni, egy speciális elem, az ún. feltételes elválasztójelnek a szótő és a toldalék közé beszúrásával is elérhetjük, hogy a keresők a szótövet a toldaléktól külön értékeljék (persze ha a ragozott szó szótöve nem változik):

Feltétles elválasztójel: soft hyphen

Eredetileg a sorkizárt szövegeknél használatos HTML entitás: ­ vagy ­ (Unicode karakterként beszúrva). Alapértelmezésben nem látszik semmi belőle, de ha a sortörés úgy kívánja, akkor a szó ennél a pontnál elválasztható, ideális esetben elválasztójel kitétele mellett. A szótő és a toldalék közé beszúrt ­ entitás esetén a keresők külön kulcsszóként indekszelik a szótövet és a toldalékot, továbbá a böngészők a weblapon keresés közben nem találják meg a toldalékolt alakot, így ez a technika a Kulcsszósűrűség növelésére is felhasználható.

Például a „keresőoptimalizálás­sal” esetén a „keresőoptimalizálással” kifejezésre nem lehet rátalálni, ellenben a „keresőoptimalizálás” kulcsszóra igen. Ilyen technikát használtak fel például a keresomarketing.fpn.hu weboldal optimalizálásánál is. További információ: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/shy.html , http://en.wikipedia.org/wiki/Hyphen

Kulcsszósűrűség-elemző programok

A kulcsszósűrűség elemző szolgáltatások a fentieknek megfelelően leginkább arra jók, hogy a természetesen megírt szöveg elemzésével ötleteket adjanak az Oldal kulcsfontosságú részeinek megfelelő kulcsszavakkal való feltöltéséhez.

http://www.ranks.nl/tools/spider.html

A fenti online szolgáltatás segítségével részletes jelentést kaphatunk a megadott weblapon előforduló szavak, szópárok, szóhármasok és négyesek előfrodulásának gyakoriságáról, illetve előfordulásuk helyéről. Az összes fontos paraméter konfigurálható, ami testreszabott jelentések létrehozását teszi lehetővé, sajnos csak max. 40 kilobájtos lapméret esetén.

További olvasnivaló

http://www.e-marketing-news.co.uk/Mar05/garcia.html

Ezen az oldalon egy érdekes cikket olvashatunk a Kereső rendszerek működése‘ről, konkrétan tele matematikai képletekkel arról, hogy hogyan dolgozzák fel a keresők az HTML oldalakon található szövegeket, és ez miképpen lehet hatással a kulcsszósűrűség mérésére és úgy általában az oldalon előforduló kifejezések súlyozására. Emellett a cikk jól illusztrálja azt is, hogy miért jobb Stíluslappal írni a weboldalt, mint Táblázatos layouttal.

A „Kulcsszósűrűség” című bejegyzést 2005. 04. 12. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2007. 07. 09., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások