Flash jobb indexelése

július 1, 2008

Az Adobe, a Google és a Yahoo együtt dolgozik rajta

Bizonyára sokak hallottak a hírről, melyet a Flash multimédiás formátum fejlesztője, az Adobe és a Google jelentett be, melyben a Flash fájlok teljesebb, jobb Felgöngyölítését ígérik. A bejelentések, sajtótájékoztatók elolvasása mellett érdemes azért egy-két dolgon elgondolkozni, hogy árnyaltabb képet kapjunk.

Google bejelentése

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/06/improved-flash-indexing.html

A szöveges tartalmak teljesebb beindexelése mellett a Flash fájlokban található linkek követését is ígérik, képeket nem gyűjtenek. Valószínűleg figyelhetik a Flash fájlokban található Linkre rakott kulcsszavakat. Amit még ki lehet hámozni a bejelentésből, hogy a dinamikusan működő Flash fájlokkal is jobban bánik majd a kereső.

A technológiának van azonban néhány limitációja még, például egyelőre nem fogják követni és felgöngyölíteni azoknak a külső SWF, HTML vagy XML fájloknak a tartalmát, amit egy adott Flash fájl fog behívni

Adobe bejelentése

http://www.adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressreleases/200806/070108AdobeRichMediaSearch.html

Az Adobe bejelentésében nemcsak a Google-t, hanem a Yahoo!-t is említi a Flash fájlok jobb indexelése érdekében tett erőfeszítései partnereként, bár ez utóbbi még nem áll készen megoldásával. Említésre kerül, hogy noha a szöveges tartalmakat és a linkeket eddig is tudták követni a keresők, a jövőben jobban fognak boldogulni a dinamikus alkalmazásokkal, ahol bizonyos tartalmakat csak a felhasználók bizonyos interakciójával lehet előhívni.

Megjegyzések

A félreértések elkerülése végett a Google kereső már évekkel ezelőtt képes volt indexelni a Flash fájlok tartalmát. Noha a fenti erőfeszítések minden bizonnyal csökkenteni fogják a Láthatatlan web méretét, azért ne gondoljunk mindjárt arra, hogy eljött a kánaán a weboldal helyett weblapba illesztett multimédiás Flash oldalak tulajdonosai számára. Ez a formátum ugyanis továbbra is számos kérdést felvet:

  • Nagy valószínűséggel nehezebb, több processzoridőt/áramot stb. kíván a Flash formátum feldolgozása, mint a sima HTML fájloké: az erőforrásokkal való takarékosság érdekében biztosan meg fogja válogatni a Google, hogy mely Flash szájtokat milyen mélységben és milyen gyakorisággal fog (újra)indexelni, hasonlóan a jelenlegi helyzethez, amikor a felgöngyölítés gyakorisága különösen a nagy webhelyek esetén összefügg az oldal fontosságával (amit pl. a PageRank segítségével fejezhetünk ki).
  • A flash nyújtotta szabadság és az ezáltal generált gyakran extravagáns, alacsony használhatósággal bíró formátum a keresők felhasználói élményét igencsak negatív irányba mozdíthatja el, ezért nem feltétlenül érdeke a keresőnek, hogy ha két weboldalon ugyanaz az információ található, akkor egy idegesítően apró méretű betűkkel, idétlenül egyedi gördülősávval rendelkező oldal kapjon jobb helyezést, ezáltal több látogatót.
  • Természeténél fogva sok mindent továbra sem lehet megcsinálni a Flash fájlokkal, mint amit a HTML weboldalakkal. A legfontosabb különbség, hogy sok Flash oldal egyetlen fájlból, egyetlen URL-ből áll, ezért például a Mélylinkelés jótékony hatásait nem élvezheti az ilyen oldal, ráadásul továbbra is hátrányba kerül a megfelelően strukturált, egy témakört egy weblapon tárgyaló, weblaponként külön, a témának megfelelően optimalizált Title és description Meta tagokkal, illetve megfelelő kulcsszavakat magukon bíró belső linkekkel rendelkező, összességében [Jól megírt weboldalak]kal szemben.

A „Flash jobb indexelése” című bejegyzést 2008. 07. 01. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2008. 08. 31., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások

Flash hirdetés tiltása

2008. 08. 30. 14:11 · Névtelen hozzászóló →

Szeretnék kitiltani egy reklámozó céget a weblapomról, akik az adsense-n keresztül jelennek meg, de mivel flash hirdetést használnak, így nem tudom megnézni hogy milyen url-re mutat a flash animáció, így nem tudom mit írjak a konkurrens hirdetés szűrűbe. Van valakinek ötlete, hogyan lehetne megtudni hogy a flash milyen url-re mutat? Az nem ok, hogy rákattintok mert valószínűleg a cél url rögtön tovább dob egy másik weblapra és a ténylegesen tiltandó url-t nem is látom!