rel=”nofollow” attribútum

április 5, 2005

Üzenet a keresőrobotoknak: Ne kövesd!

<a href=„http://innen.hu” rel=”nofollow”>Az én lapom!</a>

A Google Inc. a Komment spam káros hatásainak csökkentésére egy új HTML attribútum használatát javasolta a Külső hivatkozások egy részére: A rel=”nofollow” attribútum hivatott jelezni az < A > tagon belül a Keresőrobotoknak, hogy ne kövessék az adott linket, továbbá, hogy ne számítson a hivatkozás a PageRank érték számításakor, és a Linkre rakott kulcsszavaknak se legyen szerepe a hivatkozott oldallal kapcsolatban. A kezdeményezést pozitívan fogadták az iparági szereplők (blogger szoftver gyártók és keresőszolgáltatások (Yahoo! kereső, MSN Kereső (mai nevén Live kereső), Wikipédia, stb.). Részletesen itt lehet olvasni a témáról: http://googleblog.blogspot.com/2005/01/preventing-comment-spam.html

A „nofollow” attribútum a gyakorlatban

A Google eredeti szándékai szerint ez a címke csak annyit jelent, hogy az adott oldal készítőjének nincsen feltétlenül köze az így jelölt linkhez, ezért azt ne kövessék a keresőrobotok. Mindez nem jelenti azt, hogy valami úton-módon szankcionálnák az így hivatkozott oldalakat, sem pedig azt, hogy ne indekszelnék be az oldalt a máshonnan mutató hivatkozások ellenére sem: csupán erről a hivatkozásról nem fogják meglátogatni a keresőrobotok az oldalt.

A módszer lehetséges hátulütői

A kezdeményezés hátulütője abban rejlik, hogy a Google ezzel bátorítja azt, hogy a webmesterek a keresőrobotok számára más oldalt írjanak, mint a Látogatók számára: egy durva hasonlattal olyan, mintha fehér háttéren fehér szöveggel tömnénk tele az oldalt, amit értelemszerűen szinte csak a keresőrobotok látnak, de ami a látogatók előtt rejtve marad. Ezzel némileg ellentmondásba kerül a Google Inc. a saját ajánlásaival: (Google saját iránymutatásai webmestereknek). Képzeljük el, milyen következményekkel járna, hogy például a startlap.hu vagy az Open Directory Project az összes linkjét ellátná a rel=”nofollow” attribútummal, és csak a „fizetős” oldalakat linkelné meg rendesen; a látogatók eközben pedig semmit sem érzékelnének az egészből.

A fentiek alapján a rel=”nofollow” címkével ellátott linkek csak közvetlenül csak a látogatók számát növelik, tehát csak olyan nagy forgalmú oldalakon van haszna, ahol nagy az átkattintás aránya.

Az < A > elem specifikációja: http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/links.html#adef-rel

A „rel=”nofollow” attribútum” című bejegyzést 2005. 04. 05. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2011. 04. 11., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások