Tudatos webfejlesztés

október 31, 2005

Látogatók motivációinak szem előtt tartása

A Látogatók indíttatásainak, attidűdjének, eszközeinek ismeretében bizonyos mértékben előre megjósolható, hogy mit fognak az adott oldalon csinálni, ezt már a webhely fejlesztésének korai stádiumában figyelembe kell venni. El kell telnie azonban némi időnek ahhoz, hogy a Látogatottsági statisztika segítségével mefelelő mértékű visszajelzést gyűjtsünk a látogatók preferenciáiról.

Ha tartalomszolgáltatás jellegű az oldalunk, akkor a népszerű témák felé indulva módosíthatjuk az oldal eredeti koncepcióját. Ha terméket vagy szolgáltatást kínálunk, akkor nem biztos, hogy módosíthatjuk a kínált terméket, a Hozzáadott értéket viszont a tartalomszolgáltatáshoz hasonlóan lehet alakítani, a látogatók érdeklődésének függvényében. Rengeteg inspirációt meríthetünk például abból, hogy milyen Kereső-kifejezések révén érkeztek látogatóink.

A tudatos fejlesztés tehát a Látogatók lehető legtöbb típusát igyekszik kiszolgálni, folyamatosan figyelve, hogy megfelelő-e a Látogatottság. A tudatos weboldal-tulajdonos az oldal elkészülte után is figyelemmel kíséri a weboldala látogatottságát, és az igényeknek, visszajelzéseknek megfelelően kész módosítani, módosíttatni oldalát.

Az értékek megfelelő kezelése

Az, hogy mekkora értéket képvisel valami, szorosan összefügg azzal, hogy milyen könnyen váltható készpénzre az a dolog. A weben gyakran igen sok áttétellel materializálódik a tulajdonképpeni haszon, ezért nem teljesen egyértelmű, hogy mi miért képviselhet értéket.

A link érték

Egy adott weboldalra mutató Külső hivatkozás relatív könnyen pénzre váltható értéket képvisel. Értékét az alábbi tényezők okozzák:

  1. Ha a link segítségével közvetlenül talál rá a látogató a weboldalra, akkor látogatása az oldalon kínált termék vagy szolgáltatás megrendelésével, vagy az ott található hirdetésekre kattintással végződhet, ami pedig bevételt eredményez
  2. Ha a keresők fedezik fel a linket, akkor azzal növekszik a hivatkozott oldal Általános fontossága és sok esetben a Keresésfüggő fontosság is
  3. Ezzel egyrészt a keresők felől érkező látogatók száma nő a jobb Rangsorolások hatásaként, mely az 1.-es pontban említett hatással jár
  4. Másrészt ha egy oldalt a bejövő linkek száma és fontossága miatt értékesnek tartanak a keresők, akkor a róla kiinduló Külső hivatkozások is értékeseknek számítanak: más oldalak látogattságának növelését segítheti a 2. pontban leírtak szerint.

A 4. pont logikus következménye a [Linkkereskedelem]nek, mint keresőoptimalizálási technikának a létjogosultsága.

A weboldal érték

Egy weboldal értékét nemcsak az elsődleges értékek határozzák meg, mint például

  • aktuális látogatottsági adatok
  • jövőbeni várható látogatottság
  • látogatóinak összetétele, vásárlóereje
  • weboldal által kiszolgált közösség értéke
  • a weboldal által jelenleg generált bevételek,

hanem a linkek értékéből adódó értéktöbblet is: ez egyrészt azt eredményezi, hogy az elsődleges értékek pénzre váltása mellett lehetőség van a másodlagos értékek kiaknázására Linkcsere vagy [Linkkereskedelem] segítségével.

A domainnév érték

A weboldal másodlagos értékeiből következik, hogy egy, már megszűnt, nem működő weboldal is értéket képviselhet, akkor is hogy ha csak a Domainnév maradt meg belőle. Ez nemcsak abból eredhet, hogy egy jó hangzású, értékes domainnév megvásárlásával könnyebb lehet bevezetni egy új oldalt, hanem az alábbiak miatt is fennállhat

  • A Google kereső algoritmusai figyelembeveszik, hogy milyen korú egy domainnév, tehát hogy milyen régóta érhető el weboldal egy adott címen, így régebbi domainnevek bizonyos esetekben előnyt élvezhetnek egy frissen bejegyzett oldallal szemben.
  • Az oldal megszűnte után is számtalan rámutató bejövő link is megmaradhat, a megmaradt linkek értékközvetítő, értéknövelő hatása pedig bevételt eredményezhet.

Azok a domainnevek, amelyeket nagy valószínűséggel beírnak (vagy elírnak) az internetezők böngészőjük címsorába szintén értéket jelentenek, még akkor is, ha sohasem működött rajta funkcionális weboldal, és mindig is csak parkoltatva volt a domainnév. Ezeken az oldalakon legtöbbször hirdetéseket szoktak megjeleníteni, sokszor a [AdSense for Domains] szolgáltatás segítségével. Mivel sok felhasználó nem ismeri a parkoltatott, hirdetésekkel ellátott domainneveket, mint jelentőséget, ezért valós, működő oldalnak gondolja a megjelenített lapot; ez pedig magasabb átkattintási arányokat eredményez.

A „Tudatos webfejlesztés” című bejegyzést 2005. 10. 31. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2007. 06. 26., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások