Weboldalam története: Keresőoptimalizálás mellékállásban

Bár a legelső ügyfelem egy ismerősöm ismerőse volt, aki hallotta, hogy a Google-vel foglalkozom, de rögtön utána olyan, korábban ismeretlen érdeklődők jelentkeztek a weboldalamon keresztül, akiknek szintén meggyűlt a bajuk a keresővel. Ők is hasonló okokból fordultak hozzám mint amiért engem is elkezdett foglalkoztatni a Google működésének megértése és a keresőoptimalizálás: nem találták meg cégük weboldalát a keresőkben.

Keresőben láthatatlan oldalak

Akkoriban igen gyakran az volt a feladvány, hogy valamiért egyáltalán nem jelent meg az oldal a Google találatai között, mintha az illető cég illetve tevékenységei nem is léteztek volna. Ennek pedig legtöbbször az volt az oka, hogy az oldalak csilli-villi kinyíló menüelemeit Macromedia Adobe Flash-sel csinálták meg, vagy pedig rögtön a nyitólap egyetlen Flash elem volt, és csak az ebbe ágyazott linkekkel lehetett bejutni az oldal belsejébe – a kétezres évek derekán pedig a Flash még leküzdhetetlen akadály volt a keresők számára. Ezekben az esetekben segítettem az oldalt átalakítani úgy, hogy sima linkekkel is bejárható legyen a webhely a keresőrobotok számára; és ha már hozzányúltam, akkor rendbetettem a szövegeket és a metaelemeket, és hogy méginkább legyen látszata a munkámnak, bejelentettem pár linkgyűjteménybe is a „kezelt” oldalt.

Keresőoptimalizálás tanulmányok

Mivel ekkoriban mindemellett volt még egy „rendes” állásom is, ezért néhány kivételtől eltekintve nem vállaltam nagyobb lélegzetvételű munkákat, mint például webfejlesztés illetve linképítés. Leginkább tanulmányokat készítettem, előadásokat tartottam, ahol összefoglaltam az adott weboldal technikai problémáit, hiányosságait, tartalmi és technikai fejlesztési lehetőségeit illetve a linképítés lehetséges útjait, a konkurencia vizsgálatával is alátámasztva.

A keresőoptimalizálás úttörői

Ebben az időszakban úttörő voltam én is, csakúgy mint ügyfeleim. Keresőoptimalizálással és keresőmarketinggel az enyémen kívül még csak egy-két magyar oldal foglalkozott, jóval kevesebb konkrétummal szolgálva. Házon belüli keresőoptimalizálást pedig csak néhány budapesti hotel- és apartmanfoglaló oldal tulajdonosa végzett értelmezhető, nemzetközi színvonalon.

Legelső ügyfeleimnek fogalma sem volt arról, hogy ők voltak az elsők, de hiszem, hogy nem lehetett okuk panaszra, mivel a számok egyértelműen kimutatták munkám hasznát.

Referenciák nélkül

Kezdetben értelemszerűen nem voltak referenciáim, de nem is érdekelt senkit. Későbbiekben, amikor már lett volna, egyfajta hagyományból, kabalából, de ezen túl sokszor saját jól felfogott érdekemből is, soha nem adtam meg senkinek referenciákat és honlapomon sem listáztam jónevű megrendelőimet.

A rákövetkező években is csak nagyon ritkán tettek fel ilyen irányú kérdéseket, és mivel mindig megengedhettem magamnak, hogy ne kelljen mindenáron új ügyfeleket szerezzek, ezért később sem adtam meg referenciákat. Miután igen nagy részben linképítéssel foglalkoztam, ezért ez nem is lett volna túl okos dolog, mert számos szakmai titkot felfedtem volna az avatott szemek számára.

Sikeres tartalmak

Az oldal fénykorában rengeteg kereséssel és keresőmarketinggel kapcsolatos keresőkifejezésre ott voltam a Google találati listáinak élén – a keresőoptimalizálás kulcsszóra például éveken át stabilan második volt webni.innen.hu vonatkozó aloldala. Mégis ez, és a néhány hozzá hasonlóan népszerű kulcsszó összességében csak pár százalékát adta az összlátogatottságnak.

Volt azonban néhány meglepően sok látogatót vonzó bejegyzés az oldalon. Az egyik például a Matáv Tudakozó Pluszról szóló cikk, amiben eredetileg csak arról akartam írni, hogy érdekes módon ha felhívjuk ezt a szolgáltatást, akkor az gyakorlatilag olyan, mintha telefonon keresztül kerestetnénk valakivel a Google keresőben. Aztán, mivel a Matávnak erről a szolgáltatásáról szóló weboldala rosszul lett megcsinálva, az enyém meg nem annyira, ezért sokan a Matáv helyett az én oldalamon kötöttek ki.

Más jellegű, ámbár hasonlóan sikeres tartalom volt, amikor arról írtam 2006-ban, hogy meg lehet-e jósolni választások győztesét a Google által a pártok nevére kijelzett találatok száma alapján. A tartalom sikeréért végső soron nem is én tehettem, hanem egy kollégám, aki írt egy emailt az index.hu-nak, és a figyelmükbe ajánlotta a cikkemet, akik végül egy, a választásról szóló cikkük keretes részében írtak a fejtegetéseimről, be is linkelve az oldalt. A legérdekesebb nem is a hirtelen megugrott látogatottság volt, hanem az a rengeteg (mérsékelten értelmes és hasznos) hozzászólás, amivel pillanatok alatt „telefosták” az indexről érkező látogatók a cikk oldalát. Sokkoló volt ezt megtapasztalni, mivel akkoriban sok-sok konstruktív és hasznos hozzászólás érkezett, és ehhez képest hirtelen teljesen más viselkedésű emberek jelentek meg, és hagyták rajta kezük nyomát az oldalon.

Számomra hasonlóan kevésbé hasznos forgalmat hozott egy másik igen sikeres tartalommarketing megmozdulásom, amikor kihasználtam, hogy a Google Magyarország-nak nincs saját céges weboldala, így elérhetőségei sincsenek sehol publikálva az átlag felhasználó számára elérhető módon, miközben rengetegen szeretnének kapcsolatba lépni a velük. Létrehoztam egy ezzel a témával foglalkozó bejegyzést, ami az évek során rengeteg látogatót és számtalan érdekes kérdést generált (lásd: Beszt of Kedves Google Magyarország!) Még mind a mai napig szoktam a Google Magyarországnak címzett kérdéseket kapni, pedig már szinte minden releváns keresőkifejezésre régen eltűnt a süllyesztőben az oldalam, de valamiért ezzel kapcsolatban még mindig megtalálnak.

Sikeres weboldalak

A webni.innen.hu mellett létrehoztam egy másik weboldalt, a wideweb.hu-t, ami egy többnyelvű linkgyűjtemény volt, magyarországi vállalkozások és intézmények, illetve a világ magyarságával kapcsolatos idegennyelvű linkeket rendszerezve angol, német, francia, olasz, spanyol és holland nyelveken. Ezt a projektet az ösztönözte, hogy ha már pusztán érdeklődésből foglalkoztam az AdSense rendszerrel, szerettem volna egy olyan webszájtot is futtatni, ahol valóban keletkezhet szemmel látható reklámbevétel, hiszen azt azért tudtam, hogy ha szeretnék egyszer majd saját szolgáltatásokból megélni, akkor nem biztos, hogy célravezető mások hasonló ajánlatait reklámozni az oldalamon.

Pénzkeresés Google AdSense hirdetésekkel

Az évek alatt, amíg aktívan foglalkoztam vele, ez az oldal többmilliós bevételt termelt, és nem csak AdSense reklámokból, hanem egyedileg értékesített reklámokból és fizetett linkelhelyezésekből. Jó okom volt arra azonban, hogy ne tegyek fel mindent erre a lapra, és ne csupán AdSense reklámokra épülő oldalakra alapozzam bevételeim. Egyrészt a forgalom elsöprő hányada is a Google felől jött, amit sosem tekintettem életbiztosításnak. A Pingvin update után meg is tapsztalhattam, hogy még egy olyan oldal is be tudott hullani a semmibe, aminek rengeteg értékes külső linkje volt, gyenge linkje viszont egy sem.

Másrészt pedig annak ellenére, hogy a Google AdSense munkatársai megkértek, hogy – mivel annak idején nem volt semmilyan magyar nyelvű fórumuk – hadd válaszolhassanak egy hivatalos felhasználói fiókkal az emberek kérdéseire az oldalamon, egy szép napon én is kaptam egy automatikus levelet, hogy ki vagyok zárva az AdSense rendszerből. Általában olyanokkal történt ez akkoriban, akik mindenféle meg nem engedett trükkökkel próbáltak egy kis aprópénzhez jutni (pl. barátok kattintottak az oldalukon a hirdetésekre), viszont velem kapcsolatban ilyesmi nyilvánvalóan nem állt meg. Aztán végül valahogy „fellebeztem”, és újból engedélyezték a fiókomat, de a leckét egy életre megtanultam: az egy dolog, hogy „Don’t be evil”, de az meg egy másik dolog, hogy első körben mindent algoritumusokkal intéznek, aztán ha félrecsúsznak a dolgok, akkor lehet, hogy mázlid lesz, és lesz majd valaki olyan, aki beszél és vérzik; foglalkozik az ügyeddel, végül majd segít is neked – de ha nyugodtan akarsz aludni, akkor inkább több lábon állsz.

Dacos, idealista hozzáállás

Kezdetben próbáltam küzdeni az ellen a keresőoptimalizálást végletekig leegyszerűsítő hozzáállás ellen, hogy az oldal tulajdonosa kiválaszt pár, számára fontosnak tetsző kulcsszót, és az optimalizálás feladata ennek a törekvésnek kritikátlan kiszolgálása lenne. (Lásd például a „Miért ne a futballklub tulajdonosa állítsa össze a kezdő tizenegyet?” felütéssel kezdődő cikkemet.)

Egyrészt mivel ezzel a hozzáállással nagyon időigényes, drága vagy lehetetlen lett volna keresőoptimalizálást vagy linképítést eladni, ezért pár évvel később már megalkudtam ebben, és például számos esetben nyújtottunk külön linképítést mint szolgáltatást úgy, hogy mellé nem ajánlottuk fel, ill. végeztük el az adott weboldal aprólékos technikai és tartalmi elemzését, majd optimalizálását.

Ingyen segítség – csak nyilvánosan

Egy idő után nem csak nyilvános hozzászólásokban tettek fel kérdéseket az emberek, hanem egyre gyakoribbá váltak az olyan e-mailes megkeresések, amiben egy-egy vállalkozás honlapjával kapcsolatban kértek tőlem nyilvánvalóan ingyenesnek gondolt segítséget, illetve választ.

Az volt az „üzleti modellem”, hogy a hozzászólásban feltett kérdésre ingyen válaszolok, míg nem publikusan, emailben vagy telefonon csak fizetett tanácsadás keretében. Mivel ilyesmivel nem nagyon találkozhattak korábban az emberek, illetve a honlapomon azt látták, hogy sokaknak, segítőkészen, részletekbe menően válaszolok, ezért külön kihívás volt, hogy esetenként elmagyarázzam, hogy mit miért csinálok, és így mikor mit várhatnak (el) tőlem, illetve én mit várnék el az érdeklődőktől.

Egyedi megkeresések

Voltak aztán olyan különleges megkeresések, amikor nem egy kisebb-nagyobb üzleti megbízás volt a cél, hanem valami más.

Kerestek újságírók is, hogy nyilatkozzak, hívtak konferenciára, kértek fel cikk publikálására, végül kaptam ajánlatot arra is, hogy részt vegyek egy cég újonnan induló keresőmarketing üzletágának kiépítésében. Végül az akkori munkahelyemen is (f)elismerték a képességeimet, így ha nem is száz százalékban keresőmarketinggel, de immár webes specialistaként folytathattam a karrieremet. Nem sokkal később AdWords kampányokat indíthattam a világ számos távoli országában, Kínától Brazíliáig.

A korszak vége

Bár sok érdekes dolgot csinálhattam akkori munkahelyemen is, végül úgy döntöttem, hogy önállósítom magam, és szabadúszóként immár kizárólag cask keresőmarketinggel foglalkozom. Úgy gondoltam, hogy ezen a területen van olyan mondanivalóm, amire fogékony lesz jópár vállalkozás is, így magam és leendő családom eltartása nem fog semmilyen gondot okozni.

A történet folytatása: Szabadúszó korszak

2 thoughts on “Weboldalam története: Keresőoptimalizálás mellékállásban

  1. Szervusz Józsi,

    Még emlékszem a hőskorra, amikor úttöröként te már a fent emgejelnített előkelő Google pozícióban szerepeltél.

    Gratulálok az eredményeidhez.

Hozzászólások letiltva.