Oldalgazda: még a kezdetekkor találtam ki egy szót arra, amikor valaki nem pusztán technikai szempontból üzemeltet egy weboldalt (webmester) és nem csupán tulajdonos, hanem valahol e kettő között; jó gazdaként igyekszik működtetni és fenntartani weboldalát. Szabadúszó korszakom kezdetén úgy gondoltam, ezt a koncepciót fejlesztem majd tovább az évek során, kezdve a keresőmarketinggel, de szükség szerint más fontos online területekkel is bővítve a témaköröket/repertoárt. Így hát létrehoztam az Oldalgazda Kft.-t, és nekiláttam a hasonló nevű oldal fejlesztésének.
oldalgazda .hu
Azt találtam ki, hogy a korábbi oldalam, a webni.innen.hu gyerekbetegségeit leküzdve (kezdve a névadással), egy teljesen új és sokkal jobb weboldalt fogok építeni, amiben a legújabb Plone tartalomkezelő számos űttörő funkciója is segíteni fog. A valóságban azonban ez az oldal sosem közelítette meg népszerűségében elődjét: bár szabadúszóként elméletileg sokkal több időm lehetett volna az oldal fejlesztésére, gyakorlatban azonban lekötötte időmet a rengeteg megbízás, és az a nem kevés párhuzamos saját projekt, kísérletezés, amire immár időt tudtam szakítani.
Tömeges linképítés
Az egyik időigényes üzleti tevékenység, amivel szabadúszóként már jobban tudtam foglalkozni, az a linképítés, vagyis pontosabban a tömeges linképítés volt. Az esetek döntö többségében megfizethetetlenül sok időt vett volna igénybe az, hogy mások megbízásából valóban értékes, nehezen megszerezhető külső linkeket hozzak létre, így elsősorban a relatív egyszerűen létrehozható, de egyenként kisebb értékű, linkkatalógus-linkek építésére koncentráltam. Persze csak miután meggyőződtem róla, hogy akkoriban szinte minden kezelni kívánt weboldalra igaz volt az, hogy számszerűleg minél több olyan link mutatott az oldalra, aminek szövege tartalmazta az óhajtott kulcsszavakat, akkor azokra a kulcsszavakra törvényszerűen javultak a helyezések, már pár hónapon belül is.
Linkgazda
A linképítésre, mint önálló tevékenységre egy külö honlapot is létrehoztam, linkgazda.hu néven. Kidolgoztam egy-két csomagot, aminek a mibenlétét nem kellett (annyit) magyarázni, így egyszerűbb lett eladni, továbbá akár fizetett hirdetések segítségével is lehetett értelmezhető költségek mellett ügyfeleket szerezni.
Automatizált linképítés
Talán nem szerénytelenség kijelentenem, hogy rövid idő alatt elég profivá váltunk a tömeges linképítésben, mivel rátaláltam egy rendkívül hatékony linkgyűjtemény-felfedező, linkgyűjtemény-adminisztráló és nem utolsósorban linkgyűjtemény-beküldő szoftverre, amivel gyakorlatilag bármilyen linkkatalógusba tudtunk nagyon gyorsan linkeket beküldeni úgy, hogy mindegyik linkhez tartozó szöveg egyedi volt.
Ehhez a technológiai alaphoz még hozzáadtam egy ügyfél- és projektkezelő szoftvert, ami egyrészt a sok kisebb megbízás kezelését, másrészt pedig a linképítés szakaszos, hosszabb időn át tartó folyamatának nyomon követését szolgálta. Így minden adott volt ahhoz, hogy bővüljön a vállalkozásom, és új, segítő kezeket vegyek igénybe a linképítéshez.
A további bővülést, fejlődést pedig a nagyobb fokú automatizálás hozta meg. Mivel a legtöbb linkgyűjteménynél nem lehetett tudni, hogy pontosan melyik URL-en jelenik majd meg a jóváhagyott link, ezért kezdetben „kézzel” kellett minden link bekerülését leellenőrizni. Aztán találtam egy webes automatizáló szoftvert, amivel pár hét alatt létrehoztam egy olyan kis programocskát, ami bármilyen linkgyűjteményben hatékonyan le tudta ellenőrizni, hogy megjelent-e már az ajánlott linkünk. Ezzel a szkripptel pedig kiváltottam egy fél munkaidőben dolgozó kolléga munkáját.
Webfejlesztés WordPress-szel
Sok ügyfelemnél én voltam az egyetlen webes szakember / online tanácsadó, ezért gyakran felmerült az igény, hogy a webfejlesztésben is segítsek, és ne csak addig a feltétlenül szükséges mértékig, ami a technikai SEO-hoz volt szükséges. Mivel korábban csak Plone tartalomkezelő rendszerrel dolgoztam, amit relatív bonyolult és drága volt hosztolni, ezért ezzel teljes weboldal elkészítését csak egy-két barátomnak vállaltam.
Aztán egy webdesigner ismerősöm, akivel több optimalizálási megbízás során is együttműködtem, úgy 2009 tájékán egyszer elmesélte, hogy ő az akkor még meglehetősen ismeretlen WordPress tartalomkezelőt használja webfejlesztéshez, mert azt nagyon könnyű testre szabni, még egy olyan nem programozás-orientált szakembernek is, mint ő. Ezen felbuzdulva elkezdtem én is elmélyedni a WordPress rejtelmeiben, és végül az ezt követő években számos weboldal komplett fejlesztését is megcsináltam.
Külföldi ügyfelek
Szabadúszó korszakom fénykorában ügyfélköröm tekintélyes hányada olyan külföldi cég volt, aki a magyar piacon szeretett volna érvényesülni. Mivel akkoriban nemigen volt olyan magyar cég, aki keresőmarketinggel foglalkozott a magyar piacon, ráadásul szolgáltatásait angolul is hirdette, ezért azt hiszem, e cégek egy igen nagy része végül nálam landolt. Karrierem egyik csúcsát számomra az jelentette, amikor egy külföldi cég, aki eredetileg magyar nyelvű linképítéssel bízott meg, az eredmények láttán végül más, idegennyelvű oldalai optimalizálására is felkért.
A tömeges linképítés vége
Mivel láttam, hogy mi történik a nemzetközi weben, ezért tudtam, hogy előbb-utóbb hozzánk, a magyar piacra is be fog gyűrűzni a Google-nak az a törekvése, hogy ellehetetlenítse a legegyszerűbb(en eldaható, ezért a fizett keresőhirdetésektől levegőt elszívó) linképítési praktikákat. Mivel a Google akkoriban eléggé elhanyagolta a magyar piacra szánt szolgáltatásait, ezért arra számítottam, hogy a magyar nyelvű találati listákat befolyásoló algoritmusait is csak jókora fáziskéséssel szigorítja majd meg. Aztán 2012 tavaszától 2013 tavaszáig egyszer csak fokozatosan egyre több, hatóköröben lévő weboldal látogatottsági statisztikája „tört el”.
Onnantól kezdve, hogy joggal féltem attól, hogy a linképítési módszereink hatékonysága a korábbi kilencvenvalahány százalékról számottevően vissza fog esni, már nem akartam tömeges linképítést eladni senkinek. Bár mindig törekedtem arra, hogy hozzáadott értéket nyújtsak mind a keresőknek, mind a linkgyűjtemény-tulajdonosoknak, ez a szándék a Pingvin algoritmus-frissítés után már nem bizonyult mindig elegendőnek.
Egy korszak vége
Kiépítettem egy kifinomult, összetett és hatékony rendszert, ami lehetővé tette a vállalkozásom bővülését, sok megbízónak kézzelfogható módon növelte a látogatottságát – mégis, a Google megváltoztatott játékszabályai miatt az egész mehetett a kukába.
Bár elkezdtem dolgozni azon, hogy kiépítsek egy új rendszert, de közben nehezen sikerült új munkaerőt találjak, továbbá belekezdtem néhány nagyobb projektbe a korábbi munkaadómnál, ráadásul új otthont kerestünk, majd költöztünk, ezért ez az új szisztéma végül sosem készült el. 2013 őszén ugyanis kaptam egy visszautasíthatatlan ajánlatot arra, hogy egy online marketing csoport vezetője legyek, így lezárult a szabadúszó/mikrovállalkozó korszakom, és innentől kezdve a nagyvállalati online marketing lett tevékenységem fő iránya.
Szerettem az ügyfeleimmel foglalkozni, és üdítően sokszínű munka volt megismerkedni rengeteg különféle emberrel, illetve iparáguk, szakmájuk hátterével, érdekességeivel. Mindig volt rengeteg munkám, ezért sosem kellett a vállalkozók olykor bizonytalan létét megtapasztaljam. Olykor elgondolkoztam olyan dolgokon azonban, hogy például csupán az évente kibocsájtott százvalahány számla leegyeztetése, kiállítása, elküldése és adminisztrálása mennyi napot vett el az életemből. Egy másik gondolatkör az volt, hogy döntően kis- és középvállalkozások támogatása során nem lehet nagyobb költségvetésű, komplexebb kampányokat futtatni, ehhez jónéhány izgalmas technológiát használni ill. marketing szakterület megismerni, mint például a marketing automatizáció.
Ahogy feladtam a vállalkozói létet, megszűnt az az üzleti érdek, ami az oldal fejlesztése mögött állt, így ezzel tulajdonképpen véget is ért az oldal története. Volt néhány fellángolás, mint amikor pl. saját, egyedi WordPress sablont csináltam az oldalnak, de arra, hogy rendszeresen foglalkozzak a szájttal, már nem volt többé se időm, se indíttatásom. Úgyhogy nincs más hátra, mint hogy most ünnepélyesen lezárjam ezt a történetet:
Köszönöm mindenkinek a figyelmet, a sok olvasást és hozzászólást!
Ha kíváncsi vagy rá, most éppen merre járok, látogasd meg a LinkedIn profilom.