Hatékony webes költés szintjei

március 4, 2014

Bármilyen csatornát, hirdetési formát is válasszunk, a költés hatékonysága és az online marketing kiadások szerepe szerint többféle szintű tudatosság létezik, a szinte csak presztízs okokból való költéstől kezdve az online marketing csatornák által számottevő mértékben befolyásolt termékportfólióig vagy árképzésig bezárólag.

0. szint: egyáltalán költünk online marketingre

Vagyis alsó hangon tudjuk, mi az, amire muszáj költeni, vagyis tudjuk, hogy költeni kell egy weboldal hirdetésére, de ezt leginkább nem mély megértésből vagy meggyőződésből tesszük, hanem azért, mert másoknál is ezt láttuk, vagy mások ezt tanácsolták nekünk.

1. szint: hiszünk a költés létjogosultságában

Ismerjük a válaszott online marketing csatorna alapvető tulajdonságait, pl. hogy mennyi látogatót, milyen áron tud hozni, vagy pedig milyen, általunk fontosnak helyeken, és mennyire látható elhelyezéseken jelenhetünk meg. Ezért pedig hiszünk benne, és folyamatosan költünk rá.

2. szint: tudjuk, hogy megéri költeni a csatornára

Az adott online marketing csatorna érzékelhető hatással rendelkezik az üzletmenetünkre: ha például abbahagyjuk a költést, vagy csökkentjük a mértékét, az egyértelműen meglátszik az üzletmenetünkön, az érdeklődők számán is. Úgy tűnik, tehát megéri hirdetni az adott csatornán, de még nem tudjuk, mennyire éri meg.

3. szint: ismerjük, mennyi költés mennyit hoz

Képesek vagyunk megmérni, hogy mennyibe kerül annyit hirdetni, amennyiből egy vásárlót (adott értékű vásárlást) nyerhetünk meg, vagy egy olyan érdeklődő talál ránk, aki megkeres bennünket, majd ügyfelünkké válik. A különböző csatornák vagy alcsatornák teljesítményét így össze tudjuk hasonlítani, és költésünket ez alapján allokálni az egyes csatornák között.

4. szint: annyit költünk, amennyi még épp megéri

Mivel tudjuk, hogy az egyes online marketing csatornákon adott költés esetén mekkora haszon keletkezik, ezért mindaddig tudjuk növelni a költés mértékét, amíg még pont megtérül és hasznot termel a hirdetésekbe fektetett összeg. Az így megugró számú vásárlók/ügyfelek kiszolgálása miatt olykor az üzletmenetünket, működésünket is át kell alakítani.

5. szint: csatornák sajátosságain alapuló növekedés

Az utolsó szint a tudatos online marketingbe történő beruházásban az, amikor termékeinket, szolgáltatásainkat is úgy alakítjuk át/ki, hogy a lehető legteljesebb mértékben figyelembe vegyük az egyes online csatornák sajátosságait: pl. milyen típusú terméket könnyebb hirdetni, milyen célközönségeket tudunk hatékonyan elérni — és ez alapján módosítjuk kínált termékeink alapvető paramétereit.

Összefoglalás

Ahhoz, hogy szintet léphessünk, és egyre tudatosabban költsünk a különböző online marketing csatornákon, sokat kell tenni. Az egyes online csatornák sajátosságainak és lehetőségeinek ismeretén túl a webanalitika technikai hátterével is tisztában kell lenni, nem is beszélve a sok kísérletezésről, ami ahhoz kell, hogy megbizonyosodhatssunk arról, hol, mennyit, hogyan érdemes költsünk úgy, hogy az minél nagyobb hasznot hozzon weboldalunk, és üzletünk számára.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük