"Csináld magad" AdWords kampányok

október 24, 2011

AdWords hirdetési kampányokat a keresőmarketing alapjainak ismerete nélkül is fel lehet állítani, ráadásul még azt sem lehet feltétlenül mondani, hogy a laikusok által készített kampányok eleve kudarcra ítéltettek. Van azonban néhály típushiba, ami a legtöbb, keresőmarketing szakember közreműködése nélkül készített kampányra egyaránt jellemző.

Leggyakoribb AdWords hibák

Egy átlag laikus AdWords hirdetőnek, aki például egy valahonnan kapott AdWords kupont beváltva felállítja kampányát, általában a következőképpen néz ki a kampánya:

  • Egyetlenegy hirdetési szövege van, mely se nem elég specifikus, se nem elég kifejező, de gyakran még a rendelkezésre álló szűkös tartalmi kereteket sem tölti ki.
  • Csak néhány általa fontosnak tartott kulcsszóra hirdet, melyek közül sokszor hiányzik egy csomó egyéb fontos kulcsszó és variáció.
  • A hirdetés a webhely nyitólapjára továbbítja a látogatókat, ami vagy köszönő viszonyban van azzal, amit és ahogy hirdetne, de általában inkább nem.
  • Nagyon eltérő témájú kulcsszavakra jelenik meg ugyanaz a hirdetés, ami a témától függetlenül ugyanoda viszi a lágotókat.
  • Az AdWords felületén megjelenő adatokon túl nem mér semmit, ha esetleg van is Analytics fiókja, az nincs összekötve az AdWords fiókkal.

Miért nem jó?

Ha így néz ki a kampányunk, az alábbi főbb hibákat követjük el.:

  • Ha csak egyfajta hirdetést használunk, akkor sosem tudhatjuk meg, hogy nem lenne-e egy sokkal jobb hirdetési variáció, hiszen kihagyjuk a kísérletezést, mint a hatékony keresőjelenlét egyik alapját, ill. nem vesszük igénybe az AdWords ezirányú, automatikusan a legjobb hirdetést preferáló funkcióját.
  • Ha nem töltjük ki azt a kevés karakter hosszúságú helyet sem, amit az AdWords biztosít számunkra; vagy pedig érdektelen dolgokkal töltjük ki, mint pl. a cégnevünk, akkor alig adunk esélyt magunknak, hogy olyat mondjunk a keresők látogatóinak, ami esetleg felkeltheti érdeklődésüket.
  • Ha csak a vélhetőleg mindenki által fontosnak tartott néhány kulcsszóra összpontosítunk, a keresőmarketing stratégiák közül csak a licitek növelésével történő helyezésjavítással élhtünk, ez pedig a másik lehetőséggel, a kulcsszavak körének bővítésével ellentétben biztosan több pénzünkbe fog kerülni.
  • A fentiekből következik, hogy ha a megadott kulcsszavak témája sokrétű, így nagyon más látogatói kör keresi, számos indíttatásból, akkor nem jó, ha mindenkinek ugyanazt az általános, netán egy másik témával kapcsolatos hirdetési szöveget kínáljuk fel, és ennek megfelelően egy általános témájú weblapra vezetjük.
  • Ha nem mérjük az AdWords felől érkező látogatottság mértékét és értékét, vagy ha nem megfelelően mérjük, pl. nem kötve össze az AdWords fiókot az Analytics fiókkal a fizetett és nem fizetett kulcsszavakat keveredve látjuk, akkor nem fogjuk tudni összehasonlítani az AdWords szerepét más hirdetési formákhoz viszonyítva.

Mit eredményez mindez?

Noha a legtöbb laikus kampánykezelő sok lehetőségét hagyja kihasználatlanul az AdWords hirdetési rendszernek, ez a hirdetési forma gyakran még így is jobb eredményeket tud felmutatni mint számos egyéb online vagy offline hirdetési megoldás, hiszen még a legkevésbé optimalizált hirdetési kampányra is igaz, hogy például:

  • potenciálisan igen hasznos, jó minőségű látogatottságot vonz az oldalra a Google keresőből,
  • ha olyan helyen próbálunk hirdetni, ahol senkit sem érdekel a hirdetésünk, a kattintás alapú rendszer sajátosságai miatt nem verjük magunkat felesleges költségekbe,
  • ha netán túlságosan nagy licitet adtunk meg, akkor sem kell sokkal többet fizessünk, mint az utánunk jövő legjobb hirdető ajánlata.

Ezért tehát sokaknak még akkor is jól működő, olcsó hirdetési formát, megtérülő befektetést jelent a Google AdWords keresőhirdető rendszere, akik a rendszer kínálta lehetőségekkel nem élve a tapasztalat szerint akár kétszeresét is kifizetik átlagban egy látogatóért annál, mint amit egy optimalizált kampánnyal hirdető vetélytársuk fizet.

Összefoglalás

Aki saját maga készíti el AdWords hirdetési kampányait, sokszor a szó szoros értelmében véve nem is követ el hibát, csupán kihagy számos, a hirdetési rendszer logikájából és a Google által kínált funkcióból következő lehetőséget. Mivel így hirdetéseivel kevésbé kelti fel a látogatók érdeklődését, kevésbé jól szolgálja ki a keresők felhasználóinak igényeit, továbbá igen gyakran csak ott hirdet, ahol a legnagyobb a konkurencia, szükségszerűen többet kell fizetnie egy látogatóért. Mivel azonban a rendszerben önmagában kódolva van valamilyen szinten a hirdetések és a költségek optimalizálása, így sokszor még ebben az esetben sem elviselhetetlenül nagy a kifizetendő összeg.