A tartalom útja

szeptember 1, 2014

Az eredeti tartalmak legtöbbször a web kevésbé látogatott oldalain kerülnek publikálásra. A nagy számú látogatók figyelmét vonzó, népszerű weboldalakra többféle mechanizmus alapján juthatnak el – igaz, nem teljes egészében, hanem a tartalmakat tükröző részinformációk formájában.

Mert az embereknek tetszik

A legalapvetőbb ok, amiért egy adott tartalom részei „leválnak”, és megindulnak a web ritkán látogatott zugaiból az egyre több és több figyelmet magára irányító weblapokra, az egész egyszerűen az, hogy tetszenek az embereknek.

Közvetlenül ezt láthatjuk, ha sokan megosztanak valamit a közösségi oldalakon, de ezt történik akkor is, amikor blogokban, portálokon, fórumokon írnak lelkesen egy adott tartalomról. Ezen túl a tartalmak terjedésében közvetlenül is szerepet játszik az emberek tetszésnyilvánítása, hiszen számos nagy látogatottságú oldal építi működését ennek vizsgálatára.

Mert az algoritmusoknak tetszik

Az emberek olykor túl sokszor, olykor pedig túl ritkán fejezik ki tetszésüket a weben, ezért ha csupán ez lenne a mozgatórugója az értékes tartalmak és az emberek értékes figyelmét előidéző találkozásoknak, a web egésze jóval kevésbé lenne hasznos és informatív.

A Facebook rangsoroló algoritmusai például a közelebbi és távolabbi ismerőseink által megosztott témák áradatából próbálják kimazsolázni a minket igazán érdeklő információkat, míg a Google algoritmusai a weboldalakon aktív, tartalmakról író, azokat említő, linkelő kisebbség értékítéletét igyekeznek kivetíteni akár még a senki által sem látott weblapok körére is.

Mert pénzzel „olajozzuk” a folyamatot

Lehet, hogy tetszik az embereknek valamennyire a tartalmunk, és e tetszés vizsgálatának alapján a keresőoldalak vagy a közösségi oldalak is valamelyest jónak vélelmezik. Előfordulhat azonban, hogy mi ennél többet szeretnénk: gyorsabban, több ember figyelmét akarnánk információinkra irányítani.

Ilyenkor lehetőségünk van arra, hogy a tartalmunk informatív vagy szórakoztató értékén túli mértékben is figyelemhez jussunk. Közvetlenül is megfizethetünk pl. bloggereket, hogy írjanak a tartalmunkról, de ennél több lehetőséget rejt magában, ha a tartalomközvetítő oldalaknak fizetünk azért, hogy az egyébként nem teljesen érdektelen és haszontalan oldalunkra irányuló figyelmet megtöbbszörözzék.

Összefoglalás

A web mélyének homályában megszületett tartalmak tehát akkor jutnak ki a figyelem fénykörébe, ha az embereknek tetszenek. A tetszésnyilvánítások vizsgálata és előrejelzése alapján működnek a legnagyobb tartalomaggregátor oldalak is. A hatékony fizetett megjelenések alapját is ez képezi, hiszen haszontalan tartalommal még akkor is nehezen kelthetjük fel és tarthatjuk fenn az emberek figyelmét, ha sokat fizetünk érte.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük