Startlap.hu mint a Google alternatívája

október 19, 2009

Egy „igazi magyar” kereső iránti vágyakozásunk közben hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy már létezik egy olyan weboldal, ami valódi, használható alternatívát jelent a webes keresésre, magyarországi felhasználói bázisának mérete is vetekedik a Google-ével, ráadásul (holland származása és finn nevű tulajdonosa ellenére) igazi hungarikumnak számít: ez pedig a startlap.hu és a lap.hu odalak.

Korábbi bejegyzésemben, ahol arról vizionáltam, hogy miért nincs esélye egy életképes „magyar kereső” létrejöttének, említettem, hogy ha valaki valódi konkurenciát fog tudni állítani a Google-nek, beleszólva abba, hogy a magyar online hirdetési piac bevételeinek számottevő hányada egy külföldi multinál landoljon-e, annak vélhetőleg valami nagyon egyedit, nagyon újat kellene kitalálnia.

Kihagytam azonban egy már meglévő konkurenst — melyre azért szintén igaz, hogy teljesen más pályán játszik, mint a nagy G-betűs cég —, ez pedig a startlap.hu és a kötelékébe tartozó lap.hu oldalkonglomerátum lenne:

  • Szinte minden fontosabb témában strukturált navigációs lehetőséget biztosít a web használatához
  • Látogatottsága vélhetőleg a google.hu látogatottságához mérhető
  • A világon szinte egyedülálló módon, linkgyűjtemény létére számottevő látogatottságot közvetít a listázott weboldalakra
  • Az ötletadó oldal hazáját kivéve gyakorlatilag sehol máshol nem lelhető fel ekkora számban ez a linkgyűjtemény-műfaj
  • Az oldal hazai sikereit látva számos országba próbálják exportálni ezt az oldaltípust

Megoldás az élet minden területére

Noha a lap.hu oldalak korántsem nyújtanak információt az élet szinte összes területére — ez az előnye jó darabig meg fog maradni a szabadszavas keresőszolgáltatásoknak, ezen belül is a Google-nek — azért összességében mindenre választ tud adni, amire egy átlagember keresni szokott, így az internetes keresések túlnyomó többségét képes lefedni. Mindent korántsem lehet megtalálni vele, de az önkéntes lapszerkesztői jelentkezések logikájának megfelelően a legfontosabb témák mindig feldolgozásra fognak kerülni.

Mindez a webmesterek oldalról nézve: a weboldalak linkmarketingje során azt szoktam mondani, hogy a legtöbb weboldalt simán fel lehet vetetni legalább kéttucat lap.hu oldalra, hiszen már csupán egy-egy szolgáltatáshoz vagy termékhez köthető céges weboldal esetén is számos releváns lap.hu létezik, mely kapcsolódó témát dolgoz fel.

Látogatottsága a Google-hoz mérhető

Amíg az InternetGalaxis kb. havi 3,2 millió látogatót ad meg a Google.hu esetében, addig ez a szám a startlapnál 2,4 millió körül alakul. Mindez azt jelenti, hogy — tekintve, hogy a megszokás a weben is nagy úr — a Google ezen konkurenciája vélhetőleg hosszú távon is hasonlóan potens marad. Árnyalja a képet, hogy azért a különböző lap.hu oldalakra nagyon nagy részben a Google szabadszavas keresője szállítja a látogatókat, továbbá mivel sokaknak a starlap.hu a kezdőlapja a böngészőkben, ezért sok látogatás ennek tulajdonítható, nem pedig valós látogatásoknak, tehát az oldal használatának.

Számottevő látogatottságot továbbít a weboldalakra

A lap.hu oldalak népszerűségét az is jól mutatja, hogy manapság — amikor a linkgyűjteményeknek már régóta leáldozóban van, ezért nagyítóval kell keresni azokat a főleg általános témakörű linkgyűjteményeket, melyeket valóban az internetes keresés megkönnyítésére készítettek, és nem pedig valamilyen keresőoptimalizálással összefüggő cél érdekében — szinte egyedülálló módon képesek meghatározó számú látogatottság továbbítására a gyűjteményeikben szerepeltetett oldalakra: sok, átlagos oldal esetében ez az összlátogatottság 5-10%-át teszi ki. Más, akár hazai vagy külföldi általános témájú linkgyűjtemények képtelenek arra, hogy egyáltalán észrevehető mértékű legyen a hozzájárulásuk a listázott weblapok forgalmához, hiszen annyira kevesen látogatják őket — összefüggésben azzal, hogy a web mai méretei mellett kevésbé hasznos szolgáltatást nyújtanak. Igaz, hogy sok magyar weblap esetében a látogatottság több mint felét a Google hozza, de utána közvetlenül a lap.hu oldalak látogatottságközvetítő képessége következik.

Egyedi magyar jelenség

Mivel a koncepció eredetileg Németalföldön született meg, ezért számos holland nyelvű klónja létezik a startpaginának, mint pl. www.startkabel.nl, 2link.be, stb. azonban más országokban, más nyelveken tudomásom szerint egyáltalán nem terjedt el ez a „műfaj”, és nem létezik ennyi és ekkora terjedelmű startpagina klón, mind ahány klón Magyarországon fellelhető. Ráadásul a „mi startlapunk” jócskán túlnőtte azt az oldalt, melyet egykoron gyakorlatilag teljesen lemásolt: elég ehhez megnézni a két linkgyűjtemény összes témáját listázó weblapot, és összehasonlítani a http://www.startlap.hu/lapkatalogus/ és a http://www.startpagina.nl/dochters/ oldalakon listázott témák számát. Ráadásul a magyar változat grafikai megoldásaiban, kinézetében is „lelépte” holland előképét. Mindkét tényező együttesen mutatja, hogy a magyar verzió egyértelműen sikeresebbnek mondható. (Megérne egy szociológiai elemzést azért, hogy mitől lett ekkora siker itthon ebből az oldalból, ebből a műfajból.)

A startlap mint exportcikk

Noha a fenti bekezdésben leírtakból az következik, hogy a startlap sikere nyomán született további klónoknak nem lett átütő sikere a világban, azért több magyar származású vagy magyar nemzetiségű, vállalkozó szellemű oldalgazda tett kísérletet a startlap sikereinek exportálására. Ilyen oldal található például Romániában (www.ebul.ro), Angliában (startpage.co.uk), de az USA-ban is készülődik hasonló oldal, amit nem tudok sajnos belinkelni, mert még nem jelent meg nyilvánosan.

Összefoglalás

Létezik tehát már egy ideje a magyar piacon (és piaci súlyából, no meg a mögötte álló cég piaci súlyából adódóan még sokáig létezni is fog) egy olyan szolgáltatás, mely az internetes keresések igen nagy hányadában működőképes, érdemi válaszokat ad úgy, hogy teljesen más technológiával dolgozik, mint az internetes navigáció élvonala (=a Google).

Látszólag a startlap.hu-nak tehát megvan mindene, ami ahhoz szükséges, hogy valaki a Google-vel versenyre kelljen:

  • Létezik használható „technológiája” a webes navigáció megkönnyítésére (itt jegyezzük meg, hogy ez nem a klasszikus szabadszavas keresés, hiszen ezt a funkciót a startlap.hu-n is a Google szolgáltatja)
  • Létezik a hosszú távú fenntarthatóságot biztosító, megfelelő méretű felhasználói bázisa, továbbá tulajdonosa számos további embert tud elérni üzenetével, akár offline módon is.
  • Igaz, hogy nem áll olyan eget rengető ötlet az oldal mögött, ami miatt akár az egész világon versenytársa lehetne ez az oldal a Google-nek, de hát a startlap hazai sikere jól mutatja, hogy különösebb ötlet híján hová lehet többévi szívós munkával eljutni, továbbá hogy maximum meddig lehet eljutni így.

Mivel a startlap sikere jellegzetesen magyar jelenség, ezért a Google monopóliumától félők számára megnyugvást adhat, hogy — ha nem is ugyanazon a pályán, melyen a Mountain View-ben játszanak — de értelmezhető konkurenciát igenis lehet építeni, majd hosszú éveken át fenntartani a webes keresés igényeinek kiszolgálására, pusztán a helyi piacon rendelkezésre álló eszközökkel is.