Szeretem a bankom = Online marketing látlelet

március 18, 2011

A Budapest Bank „Szeretem a bankom” avagy „Dalbir kérdez” hirdetési kampánya jó példát mutat arra, hogy a nagy cégek mennyire mostohán bánnak az online marketing kínálta lehetőségekkel: a SEM még csak-csak eszébe jutott a bank reklámügynökségének is, a SEO-ra néhány specialistán túl pár élelmes blogger is rástartolt, az SMO-val azonban OldalGazdán kívül eddig csak egy ember foglalkozott.

Jelen lenni a legnépszerűbb online csatornákon

Annyit beszélnek manapság a keresőmarketingről, gerillamarketingről, de a mostanában különösen divatos social media marketingről (SMO), hogy azt hinné az ember, hogy a legtöbb hirdetési kampánynak természetesen részét kellene képeznie az, hogy biztosítjuk azt, hogy az egyéb csatornákon (TV-ben, óriásplakátokon, stb.) hirdetett termék, márkanév, koncepció megfelelő módon jelen legyen a legnépszerűbb online oldalakon is.

Különösen igaznak kellene lennie ennek abban az esetben, ha az adott reklám éppenséggel pont arra buzdítja az igazán érdeklődő embereket, hogy keressenek is rá egy bizonyos kifejezésre ezeken az online csatornákon. A Budapest Bank Dalbir-ja pontosan ezt teszi, amikor egy márkajegyektől megfosztott keresőfelületen üti be a „szeretem a bankom” kifejezést — nem tudjuk, hogy milyen oldalon keresett rá, de azért a legtöbb ember számára egyértelmű, hogy a Google-ről lehetett szó.

Ha tehát az ember hall valamiről egy reklámban, és érdekli a téma, nagy valószínűséggel rá fog keresni az interneten: manapság még elsősorban a Google-n, de a reklám jellegétől függően akár a Facebook-on vagy a YouTube-on is. Ezekben az esetekben pedig nagyon nem mindegy, hogy a hirdető hivatalos megjelenéseivel találkozik-e az ember vagy pedig valami teljesen mással…

Szeretem a bankom a Google-n

A március 18-án rögzített képernyőképen jól látszik, hogy a Budapest Bank hivatalos oldala csak a fizetett keresőhirdetések (SEM) segítségével jelenik meg. Mivel a hirdetéseket a Google felhasználóinak nagy része automatikusan átugorja, ezért fontos lett volna, hogy a keresőoptimalizálás (SEO) segítségével a nem fizetett találatok között is az első helyen jelenjen meg vagy a Budapest Bank oldala, vagy pedig egy, a Bank által egyéb módon kontrollált üzenet.

Ehelyett jelenleg az 5. helyezésen tűnik csak fel a budapestbank.hu megfelelő aloldala Oldalgazda Szeretem a bankom című bejegyzése és egy másik keresőmarketing cég, az Abfox oldalai után, de az elmúlt napokban az is előfordult, hogy más blogok oldalai előzték meg a hivatalos kampányoldalt.

Szeretem a bankom - Google találatok, márc. 18.

 

Szeretem a bankom a Facebook-on

Mivel a reklámkampány döntő részben a Facebook-os jelenlétre épül, ezért kézenfekvő lett volna biztosítani, hogy ha valaki történetesen rákeres a Facebook-on a „szeretem a bankom” kifejezésre, akkor rátaláljon a bank kampányához kapcsolódó Facebook oldalra. Ehelyett azonban egyáltalán nem volt találat erre a kifejezésre egészen addig, amíg öt perc alatt létre nem hoztam egy Fan Page-t Szeretem a bankom? címmel.

Azóta igaz, még egy embernek jutott eszébe ez a lehetőség:

Szeretem a bankom - Facebook találatok, márc. 18.

Összefoglalás

A Budapest Bank Dalbír-ja tehát számottevő keresési forgalmat gerjesztett nagyrészt a Google felületein, de más oldalakon is mint pl. a Facebook — de említhetném akár a YouTube-t is, ahol szintén nem jelenik meg a Bank hivatalos videója a megfelelő keresésre. 

Ahhoz pedig, hogy e keresési forgalom döntő hányada az én oldalaimon landoljon, semmi mást nem kellett tennem, minthogy:

  • írtam egy bejegyzést a megfelelő címmel és szöveggel, egy keresőbarát tartalomkezelő rendszerrel működő oldalon,
  • öt perc alatt létrehoztam egy Facebook Oldalt.

Jól látszik tehát az, hogy pusztán a legnépszerűbb online oldalak (és felhasználóik) működésének ismerete és minimális energiabefektetés révén el lehetett volna kerülni, hogy a hirdető által súlyos összegekért megvásárolt, a kampány üzenete iránt érdeklődők figyelme ne mások oldalaira irányuljon.

Folyt. köv.

Mivel az eset még számos további érdekességet tartogat a keresőoptimalizálás szerepének és működésének megértésével kapcsolatban, ezért folytatása következik, amikor is olyan kérdésekre is válaszolok, mint pl.

  • hányan kerestek rá idézőjelekkel és idézőjel nélkül a Dalbir által használt kifejezésre?
  • melyik oldal miért előzte meg a Budapest Bank oldalát?
  • mit lehetett volna tenni azért, hogy ne jöjjön létre ez az áldatlan állapot?