Google keresési trendek – 2009. karácsony

december 14, 2009

Budapest, 2009. december 11. – Saját készítésű ajándékokkal lepik meg szeretteiket idén a magyarok — A karácsony közeledtével a Google keresőjében is egyre jobban látható az ajándékok iránt növekvő igény. Szignifikánsan emelkedik egyes termékek népszerűsége, míg másoké folyamatosan zuhan.

A karácsony az év legfontosabb, legerősebb időszaka számos kiskereskedő számára. Sok iparágban ebben az időszakban keletkezik az éves forgalom jelentős százaléka. A fogyasztók fokozott érdeklődése az internetes keresések területén is megmutatkozik. A legtöbb vásárló az év ezen időszakára időzíti legnagyobb értékű vásárlásait, amelyekkel kapcsolatban elsősorban az interneten gyűjtenek információt.

Google keresési trendek - ajándék

Az év vége felé növekvő érdeklődés az ajándék iránt

Látható, hogy november közepétől, amikor egyre több ember kezd el gondolkodni azon, hogy mit vegyen szeretteinek karácsonyra, folyamatosan emelkedik az ajándék szóra irányuló keresések száma.

Google keresési trendek - ajándék kifejezések

Az ajándék szóhoz kapcsolódó legnépszerűbb és leggyorsabban növekvő keresések.

Az ajándék szóhoz kapcsolódó keresések listájában több érdekesség is felfedezhető. Egyrészt látható – talán a válságnak is köszönhetően –, hogy a korábbinál sok ezer százalékkal többen kerestek a saját készítésű ajándékokra, valamint az is kitűnik, hogy valószínűleg inkább a nők vannak gondban az ajándékvásárlással, hisz a legnépszerűbb keresések ötödik helyén ott szerepel az ajándék férfiaknak.

Google keresési trendek - ajándék karácsony után

2008. december 22. után meredeken csökken az ajándék iránti érdeklődés.

A korábbi évek decemberét megvizsgálva az is kiderül, hogy legtöbben még mindig a 24-ét megelőző héten ébrednek. 2008-ban 22-én, 2007-ben és 2006-ban 18-án, 2005-ben 21-én, 2004-ben pedig december 20-án kerestek a legtöbben az ajándék szóra. A kutatás a(z) – ajándékvásárlás szempontjából valószínűleg sokaknak nem elég sikeres aranyvasárnapot követő – hétköznapokon volt igazán intenzív: 2004-ban, 2006-ban és 2008-ban hétfőre esett a csúcs, 2007-ben keddre, 2005-ben pedig szerdára.

LCD vs. Plazma

Google keresési trendek - LCD vs. plazma

Televízótechnológiák harca

A nagy értékű szórakoztató elektronikai cikkek évek óta kedvelt célpontjai a karácsonyra készülő vásárlóknak. Nem csak ajándékként népszerűek, hanem sok család, háztartás is egy ilyen eszközzel lepi meg magát az ünnep alkalmából. A grafikonból két dolog tűnik ki azonnal: az LCD tv sokkal jobban érdeklik a felhasználókat, mint vetélytársaik, a plazmák, illetve októbertől minden évben meredeken megugrik a tévékre irányuló keresések száma. Utóbbi trend különösen 2006-től válik nyilvánvalóvá, amikor a síkképernyős készülékek már sokak számára váltak megfizethetővé. A hdtv-re irányuló keresések csökkenő aránya annak lehet a jele, hogy a vásárlók egyre jobban tisztába kerülnek a technológiával, és a konkrét termékek (LCD tv, ill. plazma) már jobban érdeklik őket.

Blu-ray a DVD ellen

 Google keresési trendek - Blu-ray vs. DVD

Esélytelen a Blu-ray?

A DVD hiába számít már ósdi technológiának a szórakoztató elektronika rohamléptekkel fejlődő világában, népszerűsége még mindig messze megelőzi a jövő formátumának kikiáltott Blu-ray-ét. A HD DVD idén januári „visszavonulása” nem hozta meg az áttörést a kéklemezes formátum számára. Jelenleg úgy tűnik, hogy a DVD trónjára leselkedő veszély az internet felől érkezik – a torrent keresőszó népszerűsége 2008 márciusában elérte a DVD-ét, az olló azóta pedig csak tovább szélesedett.

Konyhai slágercikkek

Google keresési trendek - konyhai slágercikkek

 

Harc a konyhában

 

Az utóbbi évek két konyhai sikertermékét, a kávéfőzőt és a kenyérsütőt a mosogatógéppel összevetve igen érdekes eredményeket kapunk. A kenyérsütő, amely 2004-2008 között egyértelműen megelőzte a kávéfőzőt, idén februártól már lényegesen kisebb érdeklődést vált ki. Ugyanakkor mindkét termék erősen szezonális jellegű: elsősorban a kenyérsütőnél, de 2007 óta a kávéfőzőnél is nyilvánvaló a karácsonyi szezon hatása a keresésekre. Ezek a kiemelkedő csúcspontok valószínűleg azt jelzik, hogy az értékesítés is hasonló módon oszlik meg az egész évet tekintve.

A mosogatógép esetében nem érvényesül hasonló mértékben a fent vázolt szezonalitási trend. Ugyan az év vége felé itt is csúcsosodik némileg a grafikon, ez azonban már korántsem olyan erős az év többi részéhez képest – idén márciusban és júliusban pl. csak 10%-kal volt kisebb a keresések száma, mint decemberben. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a mosogatógép beszerelése sokkal bonyolultabb, mint egy kávéfőző használatba vétele, így megvásárlása sok esetben egy konyha felújításához vagy egy új lakás megvételéhez, nem pedig a karácsonyhoz kapcsolódik.

MP3

Google keresési trendek - MP3

Csökkenő érdeklődés az mp3 iránt…

A grafikonból látható, hogy 2004 óta lassan, fokozatosan csökkent a téma iránti érdeklődés, mértéke mégsem tűnik drámainak. Más a helyzet azonban, ha az mp3 népszerűségét összevetjük a ’Vásárlás’ kategória átlagos teljesítményével. Látható, hogy a kategória átlagához képest igenis jelentősen csökken minden évben az érdeklődés ezen típusú termékek iránt. Ráadásul egyre laposabb a karácsonyi tüske is, már bőven alulmúlja a ’Vásárlás’ kategória átlagát, azaz a termék divatcikkból idejétmúlttá vált

Google keresési trendek - mp3 vásárlás

…különösen a ’Vásárlás’ kategória átlagához képest!

Hajvasalók kampánya

Az is nagyon jól megfigyelhető, hogy egy-egy márka egy erős, többcsatornás reklámkampánnyal a kampány időszakára hogyan tud az ismeretlenségből odáig erősödni, hogy a márkára, illetve a reklámozott termékre több keresés lesz, mint magára a termékkategóriára.

Google keresési trendek - hajvasalók

Sikeres hajvasaló-kampány

A példán látszik, hogy a Belissima az Imetec hajvasaló Hajas Lászlós reklámkampányával 2007-ben megközelítette, illetve megelőzte a magára a hajvasalóra irányuló keresések arányát, és a reklámarc Hajas László nevére is nagyon sokan kerestek. Látszik az is, hogy míg a reklámkampány befejeztével az erősebb márkával és szélesebb termékportfólióval rendelkező Remington keresései alig estek vissza (a karácsonyi mennyiség felére, de a „hajvasaló” kategóriával párhuzamosan), addig a reklám által futtatott márka keresettsége szinte megszűnt (a következő karácsonyi kampányig, amikor a jelenség megismétlődött).

A Google-n zajló keresések milliárdjaiba betekintést nyújtó szolgáltatás, a Keresési Trendek a http://www.google.com/insights/search/ weboldalon érhető el magyarul.