Magyar Google Zeitgeist 2010

december 10, 2010

Budapest, 2010. december 9. – A Google Zeitgeist 2010-zel betekintést nyerünk az online keresési trendek világába. Az eredmények szerint a politikai pártokra leadott keresések ugyan nem tükrözik népszerűségüket, számos egyéb adat azonban jó képet nyújt az aktuális társadalmi trendekről. Kiderül, hogy a játékok, a technológiai újdonságok és a közösségi oldalak mellett kiemelkedő figyelmet fordítunk a hazai és a nemzetközi eseményekre. Télen többet keresünk a szórakozás online fellelhető formáira, nyáron pedig az utazással kapcsolatos témák tarolnak.

Újra elérkezett az év vége, amikor tudatosan nekiesünk a keresések elemzésének. Összegyűjtöttük a 2010-es év  legnépszerűbb és leggyorsabban növekvő keresési kifejezéseit, hogy bepillantást adjunk a világ legforróbb trendjeibe és témáiba. Idén is számos esemény, ember vagy pillanat ragadta meg a figyelmünket. A Google Zeitgeist 2010 rögzítette a Google kereséseket világszerte, az örömteli eseményektől a fájdalmasabbakig, a labdarúgó világbajnokságtól kezdve egészen a hazai természeti katasztrófákig.

Az adatok interaktív megjelenítésével a top kereséseket összehasoníthatóvá tettük, így bárki számára összevethető az Olimpia és a FIFA Világbajnokság népszerűsége, valamint látható a világ reakciója a keresési trendek szemüvegén keresztül a Haiti földrengésekre, a mexikói öbölben történt olajkatasztrófára, vagy épp a hazai vörösiszap tragédiára vonatkozóan. Megnézhetjük, ki a legnépszerűbb celeb kedvenceink közül, vagy melyik politikusra kerestek rá a legnagyobb számban, sőt azt is megtudhatjuk, hogy a keresések intenzitása hogyan változik. A Keresési Trendek segítségével magunk is összevethetjük, hogy ezek a keresett szavak vagy kifejezések milyen összefüggésben állnak egymással és hogyan változik népszerűségük.

Mely szavak jelentették a top listás kereséseket az idei évben? A nemzetközi keresési trendeket tekintve a labdarúgó világbajnokság magasan vezeti a nyári eredményeket, de a kategóriára szűrve a top keresések közt megtaláljuk az elhíresült vuvuzelát, vagy a kedvenc csapatokat is, mint a Barcelonát, a Juvét, vagy a Real Madridot. A hazai keresések abszolút toplistásai a közösségi oldalak (iWiW,
Facebook) és online játékoldalak (farmerama, grepolis) de nagyon népszerűek voltak a tévés tehetségkutatók is.

Érdekes képet fest, ha megnézzük, milyen események kapcsán figyelt leginkább Magyarországra a világ – a fontos történések gyakran nem ugyanazok külföldi, mint hazai szemmel. Míg a magyar internetezőket értelemszerűen megmozgatta a választások témája, a külföldről indított, Magyarországra vonatkozó keresésekben ez alig látható emelkedést okozott, és látszólag hidegen hagyta a külföldről keresőket az IMF tárgyalások nyári megszakadása is. Nem úgy az augusztusi angol-magyar focimeccs, bár az abszolút kitörést az ország iránti érdeklődésben az októberi vörösiszap katasztrófa hozta.

Google Zeitgeist 2010

Láthatjuk, hogy sajnos 2010 nem csak a szórakozásról, a játékokról és a közösségi oldalakról szólt. A pusztító földrengés Kínában, Chilében és Haitiben, a mexikói öbölben történt olajkatasztrófa, a hazai vörösiszap által elöntött területek, vagy az árvíz kereséseinek száma is döbbenetesen megugrott a tragédiák időszakában. Jó érzés volt konstatálni, hogy ugyanakkor az “adomány” szóra is kiugróan sok internethasználó keresett rá, akik közül sokan az adományozási lehetőségek után is kutattak.

Google keresések 2010 - adomány

A Zeitgeist 2010 weboldala, ahol még részletesebb adatokat talál: http://www.google.com/intl/en/press/zeitgeist2010/

További érdekességek

Politika és gazdaság

A gazdasági és pénzügyi témájú keresések között – a novemberi biztosítóváltási szezon kivételével – az adókra és bérkalkulátorokra, valamint a pályázatokra voltak legtöbben kíváncsiak. Ezek a témák többeket mozgattak meg az internetes kereséseket illetően, mint az idei választások. A politikai pártok iránti érdeklődés a tavaszi választások előtt érte el a legmagasabb szintet, ám említésre méltó az is, hogy ebben az esetben a keresések előfordulási gyakorisága nem esik egybe a valós (szavazatokban testet öltő) népszerűséggel.

Kütyükeresések

A technológia területén jelentősen megugrott az olyan kütyükre való keresések száma, mint például az iPhone 4, az iPad, a LED tévé, a navigáció, vagy az utóbbi időben a Microsoft Kinect játéka. Az okostelefonok térhódításának biztos jele az is, hogy a top 10 leggyorsabban növekvő keresés között megtaláljuk a HTC és a Nokia egy–egy csúcskategóriás modelljét, míg a Blackberry önmagában már nem inspirált kiugróan nagyszámú keresést – a készülékre íródott alkalmazások viszont annál inkább.

Rossz időben neten keressük a szórakozást

Érdekesség, hogy az év második felében megnövekedett a szórakoztató témák iránti keresések száma. Abszolút az élen találunk olyan keresőszavakat, mint a YouTube, a filmek, dalok és dalszövegek. Mint minden évben, idén sem veszítettek népszerűségükből a premier filmek – ezek között tarolt az Avatar, az Alkonyat (Eclipse) és a Harry Potter -, a 3D, az iMax vagy zenék, a politikusaink vagy hazai és nemzetközi kedvenceink. Fontos megemlíteni, hogy a televíziós tehetségkutató műsorokra idén ugrásszerűen megnőtt a kereslet, sztárjaik az év utolsó hónapjainak kereséseiben népszerűbbnek bizonyultak olyan nemzetközi hírességeknél is, mint például Justin Bieber vagy Selena Gomez.

Élet-módi

Megvizsgáltuk, mely keresőszavak a legnépszerűbbek általánosabb, életmód kategóriába tartozó témák esetében. A lista első 10 eleme között olyan kifejezéseket találunk, mint a “horoszkóp” vagy a “jóslás”, a “névnap” vagy a “játékok”. Nem meglepő ezek után az sem, hogy ilyen témákat gyakrabban keresünk az év elején és a végén, vagyis a hidegebb, őszi-téli napokon. A testünkre jobban odafigyelünk a nyári hónapokban és november végén, a karácsonyi kalóriaterhelés előtti időszakban. Mi sem bizonyítja jobban, hogy ez az az időszak, amikor változtatni szeretnénk külsőnkön, mint az, hogy ebben a témában élen jár a “fitness”, a “frizura” és a “tetoválás” vagy “tattoo” szavakra történő keresések száma. A fogyókúrák és diéták iránti érdeklődés januárban megugrik, és szinte azonos intenzitással meg is marad egészen november végéig, amikor is kénytelenek vagyunk ezt a témát kis időre pihentetni.
Júniustól augusztus végéig dübörögnek az utazással kapcsolatos keresések. Ilyenkor megnő a menetrendek (máv, bkv, járatinformációk) és a fesztivál-turizmus témái (Balaton Sound) iránti kereslet, valamint egy-egy utazási iroda utáni kíváncsiskodás.