SEO mint a leglátványosabb hibák kiküszöbölése

július 19, 2010

Nap mint nap rengeteg rossz weboldal indul útjára, részben a megrendelő rossz elképzelései miatt, részben a webfejlesztő hozzá nem értése eredményeképp. A legtöbb hiba általában örökké rejtve marad, azonban ha nem található meg az oldal, ha nem érkezik egyetlen látogató, sem érdeklődő, akkor az sok weboldal-tulajdonost a probléma felderítésére sarkall — és itt jön képbe a SEO.

Ha nem található a weboldal

2003-ban OldalGazda azért kezdett el keresőoptimalizálással foglalkozni, mert egy általa készített weboldal csak nem akart feltűnni a keresőkben. Annak ellenére, hogy az azóta eltelt hét év szinte egy örökkévalóság a web történetében, van, ami azóta is állandó: még idén is kerestek meg olyan weboldallal kapcsolatban, ami azért nem volt látható a keresőkben, mert konkrétan nulla külső linkkel rendelkezett.

Ha tehát egy megrendelő a saját nevére, cégnevére, szolgáltatására rákeresve sem jut el saját oldalára, érzékeli, hogy valami probléma van weboldalával, így — ha szerencsés — előbb-utóbb megismerkedik a keresőoptimalizálás alapfogalmaival, és rájön, mi a hiba.

Ha nincs látogató az oldalon

Mivel nincsenek közismert irányszámok arra vonatkozólag, hogy mekkora látogatottság számít jónak egy adott témakör, egy adott weboldaltípus esetén, ezért sokan ringatják magukat abban a hitben, hogy pl. napi tíz látogató már remek eredménynek számít, pláne ha a kedvenc kulcsszavaikra rákeresve egyébként jó helyezéseken jelennek meg.

Ennél fogva azon, hogy alacsony-e a saját weboldaluk látogatottsága, csak relatív kevesen gondolkoznak el, ráadásul sok weboldal-tulajdonos azt sem tudja, hogy van-e oldaláról látogatottsági statisztika, ezért még elgondolkodni sem tud ezen.

Azok azonban, akik eljutnak addig, hogy weboldaluk nem csupán egy névjegy, hanem akár üzletszerző eszköz is lehet, hamar rájönnek arra, hogy weboldaluk látogatottsága és hatékonysága között milyen összefüggés van, így elkezdik keresni a látogatottságnövelés eszközeit.

Ha nem jön érdeklődő a weboldal által

Ha például webshopunk van, és nem vásárol nálunk senki heteken át, akkor elég valószínű, gond van. Ha azonban valamilyen speciális szolgáltatást vagy terméket kínálunk, ahol nem egyik napról a másikra hoznak döntéseket a fogyasztók, akár hónapokba is telhet, míg rájövünk, hogy valami baj van oldalunkkal.

Mivel arra vonatkozólag, hogy egy adott weboldalnak mennyi érdeklődőt kellene hoznia, gyakorlatilag lehetetlen választ adni, ezért ha jönnek érdeklődők, viszont sokkal kevesebben mint lehetne, akkor abban az esetben nehezebb meglátni, ha valami probléma áll a háttérben.

Keresőoptimalizálás mint gyógyír

A keresőoptimalizálás népszerűségét annak köszönheti, hogy olyan hibák kiküszöbölésével foglalkozik, mely problémákkal relatív gyakran találkoznak a weboldal-tulajdonosok. A relatív persze továbbra is azt jelenti, hogy a megrendelők minimális hányada jön rá, hogy weboldala akár a jelenleginél hatékonyabb eszköz is lehetne üzletmenete fejlesztésében, azonban a SEO más, gyakran elkövetett hibák kiküszöbölésével és megelőzésével foglalkozó webes szakmákhoz képest még mindig jobb helyzetben van.

A webergonómia például ugyanolyan gyakori és égető problémákkal foglalkozik, mint a keresőoptimalizálás, azonban mivel az olyan jellegű problémákra, hogy pl. valakinek

  • nem tetszik az oldal,
  • nem jelenik meg jól böngészőjében,
  • nem találja meg rajta a keresett információt,
  • nem tudja kezelni a felkínált funkciókat,
  • nem veszi rá a fáradtságot, hogy kitöltsön egy feleslegesen hosszú űrlapot,
  • nem tud kitölteni a Captcha-t, stb;

a weboldal-tulajdonosok közül senki sem jön magától rá, és visszajelzések hiányában ezek a problémák akár örökre rejtve maradnak, a webergonómusok pedig munka nélkül.

SEO és Webergonómia

A weboldallal kapcsolatos problémák láthatóságának és láthatatlanságának két következménye van:

  • egyrészt a keresőoptimalizálás során gyakran fordul elő, hogy a munka folyamán előkerülő webergonómiai hibákon is javítani kell, túl azon a munkán, amit az optimalizálás jelent. (Ez persze nem probléma, hiszen szorosan összefüggő szakterületekről van szó.)
  • Magyarországon webergonómiai szolgáltatásokat alig nyújt valaki — míg keresőoptimalizálókból, és SEO szolgálatatásokat kínáló webfejlesztő és marketing cégekből Dunát lehet rekeszteni, addig konkrét ergonómiával kapcsolatos szolgáltatásokat alig keres valaki, és ezt követi a kínálat is…