Facebook-láz

május 16, 2011

A Facebook nemcsak Iwiw-gyilkos közösségi oldalként robbant be a köztudatba, hanem napjaink marketing csodafegyvereként is. Noha sok szempontból valóban rászolgált a kitüntetett figyelemre — hogy ne essünk túlzásokba —, érdemes átgondolni, mennyiben hasonlít a Facebook-on megjelenés a Google keresőben való nem fizetett megjelenés kevésbé „divatos” módszereire.

Facebook és Google hasonlóságai

A vágy, hogy a Facebook-on is jelen legyünk cégünkkel, nagyban hasonlít a keresőoptimalizálás törekvéseihez, hiszen mind a Google, mind a Facebook oldalai manapság a leglátogatottabb szájtok közé tartoznak, ráadásul — a fizetett hirdetési lehetőségek mellett — mindkettő segítségével számottevő látogatottságot irányíthatunk weboldalunkra akár anélkül is, hogy hirdetésekre költenénk.

Ehhez mindkét oldal esetében arra van szükség, hogy egyrészt megismerjük az oldalak mögött álló komplex rendszereket és működésük logikáját, másrészt pedig megtanuljuk minél jobban kiszolgálni az adott oldalak felhasználóinak igényeit — hiszen minél jobban együttműködünk a szolgáltatókkal és felhasználóikkal, annál több látogatóra számíthatunk.

SMO és SEO különbözőségei

Az SMO (Social Media Optimisation) és SEO (Search Engine Optimisation) lényegi különbségeit is e két fontos tényező határozza meg:

Facebook működése

A keresőoptimalizálás az SMO-nál jóval régebbi „tudomány”, így szakirodalma is komolyabb, másrészt pedig noha a Google funkciói folyamatosan, apránként fejlődnek, gyökeres változásokat például az elmúlt tíz évben alig élhettünk meg — szemben a Facebook-kal, ahol napról-napról más és máshol jelenik meg és máshogy működik, mint korábban: amit egyik nap megmutatok az egyik ügyfelemnek, a másiknál másnap már egyáltalán nem biztos, hogy ugyanott lesz.

A Facebook sok szempontból még mindig meglehetősen éretlen platform, de komplexitását tekintve, egy darabig még így is fog maradni. Elég csak összehasonlítani a Google AdWords hirdetési rendszerét és a Facebook hirdetési rendszerét, hogy érzékeljük, mennyi fejlesztési lehetőség áll még a Facebook előtt.

A fejlődés jelenlegi ütemével ezért alig lehet lépést tartani: leginkább csak azoktól várhatunk ilyesmit, akik csak és kizárólag Facebook marketinggel foglalkoznak. Ez persze azzal is jár, hogy ha valaki azt állítja, hogy ért a Facebook-hoz vagy az SMO-hoz, azt legalább olyan, ha még nagyobb fenntartásokkal kell kezelni, mint ha valaki valami hasonlót állít a SEO-val kapcsolatban.

Facebook felhasználók működése

Sokan hajlandóak megfeledkezni arról a tényről, hogy míg a Google felhasználóinak elenyésző hányada használja a Google keresőt csak úgy szórakozásból (azt szoktam mondani, hogy vélhetőleg csak annyian, ahányan szótárt olvasgatnak szórakozásból), addig a Facebook felhasználói óriási részben pusztán időtöltés céljából nyitják meg a közösségi oldalt.

Noha az unatkozó felhasználók figyelmét is fel lehet kelteni bizonyos üzenetekkel, de nyilvánvaló, hogy sokkal kisebb hányaduk érdeklődhet komolyan cégünk ajánlata iránt, mint azok a felhasználók, akik a Google keresőjében szolgáltatásainkra, termékeinkre jellemző kulcsszavakat ütöttek be.

A Facebook és a Google percepciója

Noha a Google az internetezők többsége számára abszolút nélkülözhetetlen és megkérdőjelezhetetlen hasznosságú szolgáltatás, a keresőpiacot rengeteg országban uraló cég ezt a státuszt és ismertséget úgy érte el, hogy csak nagyon kevesen reklámozták/reklámozzák a Google keresőt, miközben saját magukat hirdették.

Ezzel ellentétben a Facebook-ot úton-útfélen hirdetik mind a Facebook funkciókat megjelenítő oldalak milliói, mind pedig az a rengeteg óriásplakát, TV reklám, hirdetés, prospektus, stb., melynek szinte kötelező részét képezik a Facebook logók. Ráadásul, míg a reklámok többségében ha keresnek, akkor azt egy kiherélt, logóktól és jellegzetes azonosító elemektől megfosztott Google felületen teszik, míg ugyanannak a hirdetésnek a végén pedig konkrétan bemondják és/vagy kiírják a Facebook oldal címét.

Facebook az új Blog és Web 2.0

Az újdonság ereje, az ismeretlenség varázsa, a Facebook csodálatosan összetett és univerzális jellege, azaz összességében a közösségi oldalak hájpolása miatt nagyon nehéz tehát névértéken kezelni a Facebook-ot.

Kicsit az a helyzet ezért, mint ami korábban a blogolással volt: amikor minden, a korral haladni kívánó vagy az ebben megfelelő érdekeltséggel rendelkező tanácsadók által rábeszélt kisvállalkozás blogolni akart, mert az többek között az ügyfelekkel való kapcsolattartás új dimenziójaként volt pozicionálva, ha nem mindjárt az online marketing csodafegyvereként.

Összefoglalás

A valóság ezzel ellentétben az, hogy — legalábbis 2011-ben — a Facebook egyáltalán korántsem az az univerzális, szinte mindenki által használni érdemes online marketing lehetőség, mint a keresőoptimalizálás.

Mivel azonban a Google működéséhez képest látszólag sokkal egyszerűbb megérteni a Facebook logikáját, majdnem hogy biztosra lehet venni, hogy idehaza többen élnek a Facebook által nyújtott nem fizetett megjelenési lehetőségekkel, mint ahányan a Google-t használják tudatosan látogatottságuk növelésére.