Google találatok száma

január 3, 2011

Ha rákeresünk egy kulcsszóra, a Google megjelenít egy becsült számot arra vonatkozóan, hogy hány olyan weblapot tart nyilván, melyen szerepel a keresett kifejezés. Gyakori tévedés, amikor egy adott kulcsszóval kapcsolatban a konkurencia nagyságát csak a kijelzett találatok számával próbálják mérni, vagy amikor egy SEO-val foglalkozó cég referenciaként feltüntetett kulcsszóhelyezései mellett rendre feltünteti a találatok számát is, a helyezés elérésének nehézségét illusztrálandó.

Eredmények a kulcsszó-előfordulás tükrében

Egy laikus számára relatív könnyen felfogható eredménynek tűnik, ha weboldala egy fontos kifejezésre a Google által megjelenített X ezer weboldal között elér egy bizonyos helyezést — ebből a szemszögből pl. 31.000 listázott oldal között igen jó helyezésnek tűnhet egy 31. pozíció.

Ezt az eredményt azonban érdemes néhány egyéb körülmény figyelembevételével értékelni:

  • aki böngészett már valaha a százvalahanyadik találatok környékén, az tudja, ott gyakran mennyire irreleváns, a keresett kulcsszó szempontjából nem igazán értékelhető weboldalak találhatóak
  • azt sem árt figyelembe venni, hogy a láthatóság szempontjából egy 31. helyezés gyakorlatilag ugyanannyira rossz mint egy 31.000-dik: egyik helyezés esetén sem valószínű, hogy élő ember szeme elé kerüljön az adott oldal Google kivonata.

Konkurencia mértéke és a találatok száma

Azt a kijelentést is óvatosan kell kezelni, hogy egy egymillió találattal rendelkező kulcsszó esetén nehezebb feladat az első 10 találat közé kerülni, mint egy tízezer találattal rendelkező kulcsszó esetében. Sok olyan kifejezés van ugyanis, mely milliónyi magyar weboldalon megjelenik, mégsem optimalizál rá senki. Például ha megnézzük a magyar nyelv egyik leggyakrabban használt szavát, a nem kulcsszót, akkor egy 127 millió találattal kecsegtető eredményt kapunk, melyek között egy régebbi origo cikk jelenik meg elsőként, nem pedig egy, a kulcsszót domainnevében is tartalmazó, több száz vagy ezer külső linkkel rendelkező weblap, ráadásul senki sem hirdet erre a kulcsszóra (ez pedig két alapdolog, ami egy nagyobb konkurenciával rendelkező kulcsszó esetén tetten érhető):

Google találatok száma - nem kulcsszó

Természetesen ennek ellenkezője is igaz: számos olyan kulcsszó létezik, mely jóval ritkábban fordul elő az interneten, mégis öldöklő küzdelem folyik az első helyezésért. Elég ha csak a keresőoptimalizálás kulcsszót hozzuk fel példaképpen, melyre egyébként 308 000 találatot jelez ki a Google:

Googel találati rangsor - keresőoptimalizálás

Találatok száma és a nyelvhasználat

Előfordulhat az is, hogy a Google által kijelzett találatok száma tényleg arányban áll az adott kulcsszóval kapcsolatos hirdetői és keresési érdeklődés mértékével: ha nagyon kevés (pl. egy számjegyű) találatot tart nyilván a rendszer, az bizonyosan az alacsony érdeklődés fokmérője.

A nyelvhasználat sajátosságaiból adódóan van összefüggés aközött, hogy egy adott kulcsszót milyen gyakran írnak le egy adott kulcsszót a magyar nyelvben, és aközött, hogy milyen gyakran keresnek rá erre a kulcsszóra, azonban ezeket az összefüggéseket csak abban az esetben érdemes figyelembe venni, ha a két, ugyanabba a témakörbe tartozó, hasonló jelentésű kifejezés vagy kulcsszóalak között kell döntenünk.

Találatok száma: nagyjából

De még ha egy általános érvényű összefüggést is sikerülne találni a Google által nyilvántartott kulcsszó-előfordulások gyakorisága és az adott kulcsszóra létező keresőoptimalizálói és/vagy keresőhirdetési verseny tekintetében, még akkor is figyelembe kellene venni, hogy a kijelzett számok csupán egy durva becslés eredményét tükrözik. Mihelyst például tovább kattintunk a sokadik találati lap felé, megfigyelhetjük, hogy a kijelzett nagyjából saccolt szám számottevően csökken, hiszen pár kattintás eredményeképpen a 127 milliós becslés máris 94 és fél milliósra csökkent.

Google találatok száma 2. - nem kulcsszó

Összefoglalás

Egyes esetekben tehát lehet összefüggést találni aközött, hogy hány helyen fordul elő a weben egy adott kulcsszó és hogy mekkora a versengés a jó helyezésekért erre a kulcsszóra, azonban általánosságban és kizárólagosan nem szabad erre a mutatóra hagyatkozni, illetve nem érdemes nagy súlyt fektetni arra, ha valaki azzal büszkélkedik, hogy hány millió találat közül lett első saját, vagy ügyfele weboldalával.