Keresőoptimalizáló váltás

július 17, 2010

Valahol a keresőoptimalizálás nagykorúvá válását is jelzi, hogy egyre gyakrabban keresnek meg olyan ügyfelek, akik valamilyen okból elégedetlenek a jelenlegi keresőoptimalizáló cégükkel. Ilyen esetekben számtalan megfontolásra érdemes szempont alapján érdemes mérlegelni a váltás vagy a maradás lehetőségei között.

Tapasztalatom szerint a jelenlegi SEO vállalkozójukkal elégedetlen ügyfelek két nagy csoportba tartoznak: szerencsésebb részük alapjában véve elégedett oldala jelenlegi helyezéseivel, és inkább a keresőoptimalizálás esetleg a hozzá tartozó weboldal karbantartás árképzésével van problémája, más részük viszont gyakorlatilag átverve érzi magát, mivel elégedetlen oldala látogatottságával, de leggyakrabban a keresőkben elért helyezésekkel.

Ha elégedetlen a keresőoptimalizálással

Mivel a keresőoptimalizálás nagyon összetett dolog, ezért a megfelelő szakmai háttér nélkül nehéz reálisan megítélni a SEO szakértő munkáját. Ebből kifolyólag gyakran úgy lesz elégedett az ügyfél, hogy igazából csak látszateredményekkel büszkélkedhet oldala keresőoptimalizálása után, de az is előfordul, hogy — ha nem is fenomenálisak az eredmények, az optimalizálásra fordított összeghez képest nem tekinthetőek rossznak. Ez utóbbi esetben azért döntésünk előtt érdemes áttekinteni, hogy hogyan is mérhető a keresőoptimalizálás eredményessége, hiszen lehet, hogy csak mi érezzük magunkat átverve, de a helyzet valójában nem ennyire súlyos.

Ha szeretné megtartani a jó helyezéseket

Az oldaluk helyezéseivel, látogatottságával elégedett weboldal-tulajdonosok egyik legnagyobb félelme, hogy mi lesz vajon weboldalukkal, ha másik keresőoptimalizáló szakemberhez mennek át. Mivel egy kívülállónak nehéz megítélni, hogy melyek a siker komponensei és az egyes összetevők milyen mértékben szükségesek a jó helyezésekhez, ezért ez a félelem nem teljesen alaptalan, és olykor a keresőoptimalizáló vállalkozó is igyekszik rájátszani erre a félelemre, csakhogy megtarthassa ügyfelét.

Mi történt eddig a weboldallal?

Akár elégedetlen az ügyfél az optimalizálás eredményeivel, akár átverve érzi magát, mielőtt új SEO-s szakembert keresne meg, érdemes az eddigi keresőoptimalizáló cégtől összefoglalót kérnie, hogy pontosan mit csináltak a weboldalon magán, és milyen linképítés történt a jó helyezések érdekében. Jó esetben ezeket az információkat már régen megkapta a megbízó, de a tapasztalatom szerint azért nem általános, hogy túl sok mindent „az ügyfél orrára kötnének”.

Anélkül ugyanis, hogy az újonnan megkeresett SEO szakember tudná, hogy mi történt a múltban, mi áll a látogatottsági statisztikákban megfigyelhető korábbi változások mögött, nagyon nehéz képet kapni az oldalról, és arról, hogy mennyi munkával milyen további eredményeket lehetne elérni. Mi az amit megcsináltak már, mi az, amit jól csináltak meg, és mi az amit rosszul. Minél több információ áll rendelkezésre ilyenkor, annál reálisabb, pontosabb árajánlatot kaphat az új szakembertől.

Mi lehet a jó helyezések alapja? 

A javuló látogatottság jó esetben két tényezőnek tudható be: egyrészt az oldal tartalmában, funkcionális és technikai részleteiben eszközölt változtatásoknak, másrészt pedig a linképítésnek.

Weboldal optimalizálása

Van olyan SEO szolgáltató, aki azt állítja, hogy a weboldalhoz csak ő nyúlhat hozzá egyedül, hiszen ha az ügyfél is változtatna az oldalon, akkor „elrontaná” az oldal optimalizálását. Ezért tehát az ügyfél maga semmit nem tud változtatni az oldalon, így a legkisebb frissítésért is a „SEO szolgáltató”-nak kell fizetnie. Ezzel a felállással pusztán két probléma van:

  • Elméletben persze előfordulhat, hogy úgy nyúljon bele egy oldalba a megbízó, hogy ott valamilyen technikai probléma lépjen fel, esetleg olyan változtatást hajthat végre, mely révén kitörölhet néhány fontos kulcsszót, azonban ennek az esélye relatív kicsi, továbbá mivel az oldal tartalmának behatárolt, általában kisebb szerepe van a linképítésnél, ezért itt nem is lehet akkorát hibázni, hogy az nagy hatással legyen az egy-egy kulcsszóra elért helyezésekre.
  • A másik fontos szakmai érv, hogy egy olyan oldal, amit a megrendelő nem tud egyszerűen egy Word szövegszerkesztőhöz hasonló vizuális szerkesztővel kezelni, az a huszonegyedik század második évtizedében már igen elavultnak számít, és sokszor a webfejlesztő szegénységi bizonyítványával egyenlő.

Linképítés

Linket építeni sokféleképpen lehet, de a keresőoptimalizáló szakember váltása szempontjából kétféleképpen osztályozhatjuk a létrehozott külső linkeket:

  • Saját weboldalak segítségével létrehozott linkek: ide tartozik a pl. a referenciák között feltüntetett link, de sok egyéb, a SEO szakember által fejlesztett weboldal is, mint pl. saját linkgyűjtemények, sőt olyan más megbízók weboldalai is, ahová akár a megbízó tudta nélkül, többé-kevésbé rejtett módon tették fel a másik ügyfélre mutató linket. 
  • Nem saját oldalakhoz kötődő linkek: vagy írhatnám azt is, hogy a normális módon épített linkek, mint pl. a katalógusokba történő bejegyzések, stb.

Saját weboldalak, illetve a fejlesztőhöz kötődő egyéb ügyfelek weboldalai segítségével könnyebben lehet linkeket építeni, ezért a kevésbé lelkiismeretes „szakemberek” nagyobbrészt saját kötődésű oldalak segítségével próbálják javítani ügyfeleik helyezéseit.

Az ilyen linkekkel az a legfőbb probléma, hogy ha eljövünk a SEO cégtől, vagy nem fizetjük a további rendszeres díjakat, akkor ezek a linkek megszűnnek, ezáltal pedig komolyan visszaeshet az oldalunk helyezése.

Ezzel szemben azok a linkek, amelyek egy harmadik fél weboldalán találhatók — tehát nem a keresőoptimalizáló céghez kötődő hivatkozó oldalak — viszont megmaradnak aztán is, hogy eljöttünk a webfejlesztő cégtől.

Keresőmarketing-szolgáltató váltás költségei

Ha az eddigi szolgáltató a linképítés egyszerűbb útját választva számottevő részben a hozzá köthető oldalak segítségével érte el megbízója helyezéseinek javulását, akkor ezeket a váltáskor kieső linkeket az új SEO szakember belépésekor pótolni kell: ez azt jelenti, hogy pusztán már a jelenlegi helyezések fenntartása is jó eséllyel munkába, tehát pénzbe fog kerülni. Ezért tehát első lépésben meg kell vizsgálni a jelenlegi külső linkeket, és eldönteni, hogy mekkora súlyúak ezek a problémás linkek az oldalt körülvevő külső linkek hálózatában.

Ha pedig a linképítést más weboldalakra történő linkajánlásokkal végezték, akkor mindenképpen hasznos, ha a megbízó rendelkezésére áll egy pontos lista arról, hogy milyen oldalra, kb. mikor kérték az oldal felvételét. E lista birtokában ugyanis sokkal hatékonyabban, így olcsóbban lehet folytatni a már megkezdett linképítést. 

Ha a weboldal fejlesztése és karbantartása is a keresőmarketing szolgáltató kezében van, az nem jelenthet különösebb problémát. Ha átadásra kerülnek a weboldal működtetéséhez szükséges fájlok, akkor egy másik tárhelyen általában egy másik webfejlesztő is folytatni tudja a munkát (hacsak nem valamilyen feleslegesen túlbonyolított saját rendszer áll az oldal mögött), ha pedig ez nem lehetséges, akkor abból, ami egy kívülálló számára látszik az oldalból, tökéletesen reprodukálni lehet az összes, keresőoptimalizálás szempontjából fontos funkciót és tartalmat — noha ez utóbb értelemszerűen sokkal több munkával jár.