Milyen az értékes webkatalógus?

március 9, 2011

A linkgyűjteményekkel linkeket építő weboldal-tulajdonosok számára gyakran felmerülő kérdés, hogy érdemes-e egy adott linkgyűjteménybe bejegyezniük weboldalukat, azaz a linkajánlással töltött időért cserébe vajon mekkora haszon várható a látogatottság növekedése és a helyezések javulása tekintetében.

Linkgyűjtemények közvetlen haszna

Eredetileg egy linkgyűjtemény értékét elsősorban az határozta volna meg, hogy hány látogatót közvetít a gyűjteményben szereplő oldalakra. Ebben a tekintetben — néhány speciális kivételtől eltekintve — manapság csak a lap.hu oldalak rúghatnak labdába. Az összes többi linkkatalógus gyakorlatilag elhanyagolható mennyiségű látogatót továbbíta egy-egy, adatbázisukban szereplő weboldalra. Hiába van ugyanis relatív nagy látogatottsága egy katalógusnak, ha az a látogatottság rengeteg, az adatbázisában szereplő oldalra oszlik szét.

Linkgyűjtemények közvetett haszna

A keresőoptimalizálás szempontjából azonban teljesen más szempontok fontosak: ti. hogy a nyújtott linkek mennyire segítik a Google-ben elért helyezések javítását. Hogy egyetlen katalógus mennyiben tud hozzájárulni ehhez, az nagyban három tényezőtől függ:

  • magára a katalógusra mennyi és milyen értékű linkek mutatnak,
  • mennyire tűnnek „természetesnek” az általa nyújtott linkek,
  • a keresők szemében technikailag mennyire értékes linkeket ad.

Mennyire erős egy linkgyűjtemény?

Egy linkkatalógus tehát szinte nem csinál semmi mást, mint begyűjti innen-onnan a saját magára a külső hivatkozások PageRank értékét, hozzáadja a saját weblapjainak Page Rank értékét, majd ezt szétosztja. Sokszor nemcsak a rendszerébe beküldött linkekre, hanem a linkgyűjtemény gazdája által promotált weboldalakra is szórja a linkerőt, hiszen sokan azért üzemeltetnek linkgyűjteményt, hogy legyen egy oldal, melyről kifelé mutató hivatkozásokkal saját vagy megbízóik oldalait erősíthetik.

Ezért tehát ha csak létrehozunk egy linkgyűjteményt, de semmit nem teszünk azért, hogy növeljük a bejövő linkek számát, úgy a gyűjtemény által nyújtott kifelé mutató linkeknek sem túl sok értéke lesz. Hasonló a helyzet, ha a nyilvántartott linkek száma egyáltalán nem tart lépést a bejövő linkek számának növekedésével.

Mennyire egyedi egy linkgyűjtemény?

A linkek „erején” túl másik fontos tényező, hogy a hivatkozó oldal mennyire egyedi mind tartalma, felépítése, mind pedig a rá mutató külső linkek tekintetében. Valahol ugyanis minden tudatos linképítő érdeke, hogy a linkgyűjtemények által létrehozott linkek minél jobban hasonlítsanak a maguktól természetes módon létrejövő, tehát közvetlenül az emberek értékítéletét tükröző, és ezért a Google által oly nagyra tartott linkekhez.

Ebből a szempontból az olyan katalógusok a legértékesebbek, amik valamilyen szempontból speciálisak, egyediek, páratlanok, például:

  • teljesen saját fejlesztésű rendszerrel, nem pedig mindenki által használt katalógusszkriptekkel készültek.
  • szerkesztési elveik tekintetében is egyediek, azaz csak valamilyen koncepció alapján vesznek fel oldalakat, például csak egy szűkebb témakört vagy regionális oldalakat dolgoznak fel.
  • a bennük megjelenő tartalom, azaz a linkek illetve szövegeik sem ugyanolyanok: más katalógusokhoz képest eltérő sorrendben, más felosztásban, más szöveges tartalommal jelennek meg az oldalon.
  • más és más helyen találhatóak:
    • mind fizikailag, azaz más az IP címük, és nem csak az utolsó számjegy tekintetében
    • mind pedig a külső linkek hálózatát tekintve, azaz másféle külső linkek mutatnak rájuk

Ennek megfelelően ha csinálunk száz olyan linkgyűjteményt, hogy 

  • fogunk egy az egyben egy elterjedt katalógusszkriptet, pl. a PHP Link Directory-t,
  • ugyanolyan témát határozunk meg (pl. általános témájú gyűjtemény)
  • belerakjuk ugyanazokat a kategóriákat mindegyik katalógusba,
  • szépen összelinkeljük egymással ezeket a katalógusokat,
  • viszont energiánk nem lévén egyenként nem építünk linkeket ezekre a katalógusokra,
  • netán a linkajánlást is központosítjuk úgy, hogy pl. egy cserelinkért ugyanazt az ajánlott linket ugyanazzal a szöveggel jelenítjük meg mind a száz helyen,

akkor sikerült egy olyan rendszert létrehoznunk, ami se az adatbázisban szereplő oldalaknak túl sokat nem ad, sem pedig nekünk: pl. látogatottság tekintetében.

Ha ugyanis ezt a száz katalógust száz különféle ember csinálja, különböző helyen, különböző koncepcióval és technológiákkal, sokkal változatosabb linkhálózatot hoz létre az általuk nyújtott száz link, mint egy, a fenti tulajdonságok többségével rendelkező linkgyűjtemény rendszer.

Teljes értékű linket kapunk-e?

A katalógusok által nyújtott linkek értékével kapcsolatban többfajta csökkentő tényező állhat fenn:

  • a legkisebb probléma, ha a linkgyűjteményben megjelenő weboldal linkjén a domainnév található, nem pedig pl. az általunk megadott kulcsszavak.
  • gyakorlatilag a SEO szempontjából értéktelen linket jelentenek a különféle átirányításokkal, javascript megoldásokkal vagy pedig nofollow attribútummal ellátott linkek.

Összefoglalás

Annál hasznosabb linket kapunk egy linkgyűjteménytől tehát, mennél

  • több és erősebb link mutat magára a linkgyűjteményre,
  • mennyire egyedi maga a linkgyűjtemény tartalma és külső linkhálózata,
  • milyen tulajdonságú, milyen technikai paraméterekkel rendelkező linkeket nyújt.