Mi az, amit egy egyedi készítésű tartalomkezelő rendszernek, webes admin felületnek tudnia kell ahhoz, hogy a keresőoptimalizáló szakember elvégezhesse a legfontosabb on-site optimalizálási feladatokat? Avagy egy tapasztalat szülte sorvezető a legfontosabb funkciók implementálásával kapcsolatban.
Az elterjedt tartalomkezelő rendszerek esetén általában nem szokott probléma lenni azokkal a funkciókkal, melyek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy elvégezhessük az oldal on-site optimalizálását. Egyedi fejlesztésű szkripteknél és admin felületeknél azonban gyakran futunk bele munkánkat lehetetlenné tevő problémába.
Az alábbiakban felsorolt funkciók egyrészt az egyedi weboldal-szkriptekkel szemben támasztott minimális követelményeket, másrészt az optimális követelményeket adják meg, néhány szokásos típushiba és problémakör vázolásával egyetemben.
Amit mindenképp szerkeszteni szeretnénk
- Title elem
- Meta description elem
Amit jó, ha szerkeszteni tudunk
- URL
- Menüelemek
Amivel nem kell foglalkozni
- Meta keywords elem
Ahol szerkeszteni szeretnénk
A fenti elemeket a webhely minden egyes weblapján szeretnénk szerkeszteni: előfordul ugyanis, hogy egy saját készítésű rendszerben nem minden weblapot lehet szerkeszteni az admin felületről. Például egy webshop esetén előfordulhat, hogy a termékkategóriák egy olyan generált weblapot jelentenek, ami nem elérhető az admin felületről, így a fentiekben vázolt fontos elemei nem szerkeszthetők, azokat pl. valamelyik másik weblapról „örökli”.
Title elem
- A title elem ideális esetben teljesen szabadon szerkeszthető, tehát nem az adott weblap (bejegyzés, termék, termékkategória) címéből kerül legenerálásra.
- Ha történetesen nem kerül kitöltésre egy adott weblap title eleme egyedileg, a rendszer ideális esetben valamilyen értelmes szisztéma alapján generál egy, minden weblapon egyedi tartalmú Title elemet (pl. {Termék megnevezése} — {Webáruház elnevezése})
- Biztos nem szeretnénk 256 karakternél hosszabb Title elemet megadni
Meta Description elem
- A meta description esetén viszont gyakran előfordul, hogy 256 karakternél hosszabb szöveget szeretnénk megadni. Ennek megfelelően érdemes meghatározni mind a mező típusát, mind a beviteli mező méretét.
- Általában véve ne kerüljön korlátozásra a title és a meta elemek hossza, de legfőképp ne vágja le az általunk megírt szövegeket a rendszer szó nélkül.
- Ha nincs megadva egyedi meta description egy weblapon, a rendszer a weblap szövegéből (a weblaphoz tartozó termék főbb paramétereiből) generálhat egy, nagyságrendileg 2-300 karakter hosszú kivonatot.
URL
- Ideális esetben olyan URL-t tudunk megadni az egyes weblapoknak, amilyet szeretnénk.
- Nem kell az egész URL-t szerkeszteni tudni: ha pl. úgy épül fel az URL, hogy domainnév.hu/termékkategória/alkategória/termék , akkor értelemszerűen elég csak az adott weblapnak megfelelő szint (termékkategória vagy termék) szerkeszthetővé tétele.
- Különösen egy, már működő webhely esetén fontos, hogy a rendszer tudja kezelni a régi URL-eket: azokat megfelelő módon az újonnan megadott, kézzel szerkesztett URL-ekre irányítva. (Elsősorban e funkció nehézsége miatt került bele az URL szerkesztése a „jó ha tudja a rendszer” kategóriába.)
Menü elemei
- Lehetőleg szöveges és ne képes elemekből álljanak a webhely navigációs menüi, előfordul ugyanis, hogy meg szeretnénk változtatni a menüpontok elnevezését, hozzá szeretnénk adni új menüpontot.
- Lehet továbbá, hogy az adott menüpont (pl. termékkategória) rövidített elnevezését szeretnénk használni a navigációs menükben – másszóval a termékkategória weblapján a kategória megnevezését hosszabbra szeretnénk, mint ami a menüben egyébként kiférne.
A kódról
- Ellenőrizzük, hogy a végeredményben kódszinten se legyen hiba
- a title és a meta description a HEAD elemben legyen
- ne legyen két ugyanolyan elem a kódban (mert pl. az egyik bedrótozott, a másikat én adtam meg az admin felületen)
Összefoglalás
Természetesen minél nagyobb, összetettebb egy webhely, annál több, és annál szofisztikáltabb, a keresőoptimalizálást támogató funkció implementálása lehet szükséges ahhoz, hogy megfelelő szinten el lehessen végezni a weboldal on-site optimalizációját.
Kisebb weboldalak esetén azonban már a Title és a Meta description elemek fent vázolt módon lehetővé tett szerkeszthetőségével szinte teljes mértékben keresőbaráttá tehetjük egyedi fejlesztésű rendszerrel készült weboldalunkat.
Azon túl, hogy mit lehet szerkeszteni egy admin felületen, még létezik néhány minimumfeltétel egy webhely sikeres on-site optimalizálásához, mint pl. hogy benne legyen az Analytics követőkód a weblapokban, de ezek általában a fentiekhez képest egyszerűbb változtatásokat jelentenek.