Befektetési hajlandóság hiánya

január 2, 2011

Az egyébként weboldaluk segítségével növekedést elérni tervező vállalkozások között gyakran előfordul, hogy nem hajlandóak komolyabb összeget szánni weboldaluk fejlesztésére. Leginkább azért, mert nem tudják mérni a webfejlesztés és optimalizálás, vagy úgy általában az egyes hirdetési módszerek hozadékát, illetve a valósnál jóval kockázatosabbnak ítélik meg webes jelenlétük fejlesztésének megtérülését.

Pótcselekvések megoldások helyett

Gyakori eset, hogy noha egy vállalat növekedni szeretne, ráadásul tisztában is van azzal, hogy magától miért nem képes szinte egyetlen látogatót sem vonzani oldala, mégsem hajlandó egy egyszeri befektetésre a weboldal fejlesztése és optimalizálása értekében, ehelyett inkább folyamatos költséget jelentő hirdetésekkel pótolja az elmaradt látogatókat.

Sokan gondolják például, hogy inkább fizetnek havonta pár tízezer forintot keresőhirdetésekre, mintsem hogy rászánjanak egy egyszeri egy-két százezer forintos kiadást akár egy komolyabb webfejlesztésre, optimalizálásra, netán linképítésre — a befektetés fél-egy év alatti lehetséges megtérülését figyelmen kívül hagyva. (Már amennyiben a keresőhirdetéseket pótszer gyanánt arra használják, hogy egyáltalán látogatók legyenek az oldalon, és nem arra, hogy egy normális webes jelenlét segítségével szerezhető látogatókon túl is növeljék forgalmukat.)

A befektetés megtérülése

Sok cégtulajdonost visszatart a weboldal fejlesztésébe történő befektetéstől, hogy fogalma sincs arról, hogy miképpen térülhet meg például az oldal optimalizálására költött pénz, hiszen gyakran még a weboldal látogatottságáról sincsenek konkrét adatai, nemhogy arról, hogy hány potenciális ügyfél, milyen forrásból érkezett weboldalára, és ebből hány lett tényleges ügyfelet szerzett, illetve mekkora haszna származott.

Nem véletlen, hogy állandó ügyfeleink igen nagy hányada azok közül kerül ki, akik képesek mérni, hogy pl. a keresők felől jövő látogatottság mekkora hasznot hoz számukra — vagy látogatottsági statisztika, vagy pedig egy CRM rendszer segítségével — hiszen ők tudják, webes jelenlétük különböző módszerekkel történő fejlesztése illetve a különböző online hirdetési módszerek mekkora megtérüléssel kecsegtetnek.

A befektetés kockázata

Közismert, hogy nincs befektetés kockázat nélkül. A webfejlesztésbe történő befektetés esetén azonban e kockázatok a valósnál nagyobbnak tűnhetnek, mivel a weboldalak ill. a webes jelenlétek fejlesztése rendkívül összetett, nehezen átlátható terület, ahol ráadásul időről időre felbukkan egy-egy szélhámos, aki tevékenységével igen rossz fényt vet az egyébként tisztességesen működő cégekre is. Ahhoz tehát, hogy zöld utat kapjon pl. egy weboldal keresőoptimalizálásához szükséges befektetés, a megrendelő részéről szükséges a lehetőségek behatóbb ismerete, továbbá a kiválasztott szolgáltató számára megelőlegezett bizalom is.