Összetett vásárlási folyamatok

2014. május • 24.

Minél összetettebb szolgáltatást vagy drágább terméket szeretnénk értékesíteni, annál nehezebb meggyőzni a leendő ügyfeleket arról, hogy nekik szükségük van a termékünkre/szolgáltatásunkra, és a sok szolgáltató közül pont a miénket kiválasztva járnak a legjobban. Mindez többek között azt eredményezi, hogy csak többszöri látogatás után, hosszabb idő alatt, és gyakran csak a weboldalunkon túli egyéb csatornák segítségével sikerül megszereznünk a megrendelést.

Többszöri látogatás

Az, hogy valakinek olyan látogatói legyenek, akik már az első látogatás során „vásároljanak”, az nagyjából azok privilégiuma, akik valamilyen ingyenes dolgot „árulnak”, netán hirdetésmegjelenítésből élnek. A többiek jobb esetben leginkább azt láthatják látogatottsági statisztikájukban, hogy a látogatóik össze-vissza cikáznak a weboldalukon, majd leginkább vásárlás nélkül lelépnek.

Mindez számtalan okból előfordulhat: lehet, hogy most hallottak az általunk kínált szolgáltatásokról előszőr, így még barátkozniuk kell a témával, illetve további impulzusokra is szükségük van ahhoz, hogy a megrendelést egyáltalán megfontolják. De az is meglehet, látogatóinknak további információkra van szükségük a megrendeléshez: akár tőlünk, akár a konkurenseiktől, vagy akár csak szimplán a főnöküktől.

Hosszabb átfutási idő

Több idő szükséges tehát hozzá, hogy eleget halljanak egy adott lehetőségről ahhoz, hogy alaposabban utánaolvassanak és megfontolják ajánlatunk. Hosszabb idő kell ahhoz is, hogy összegyűjtve a megfelelő információkat, döntsenek; netán összegyűjtsék a vásárláshoz szükséges összeget. Előfordulhat az is, hogy az anyagi korlátok miatt  tolódik későbbre egy adott beszerzés. Az igény felkeltése, a vásárlási döntés megszületésének folyamata, végül akár a konkrét ajánlat ismeretében a vásárlás megtörténte is hosszabb időt vesz igénybe.

Egyéb csatornák használata

A döntés folyamatának összetettsége miatt a relatív személytelen weboldalak önmagukban alacsony hatékonysággal működnek, ezért a vásárlási döntés megszületéséig  a  vevők gyakran letérnek  a webről: telefonon, e-mailban, netán személyesen megkeresve bennünket, így kielégítve a személyre szabottabb információ iránti igényüket. Egy személyesebb kommunikációs csatornának, mint akár az e-mail, egy közösségi oldal vagy netán a remarketing ráadásul nem csak a vásárlás, hanem az azt megelőző meggyőzés folyamatában is fontos szerepe lehet.

Összefoglalás

A vásárlás folyamatának összetettsége számos kihívást állít az online marketingesek elé. E nehézségek közül a többszöri látogatás alkalmával, hosszabb időintervallum során, több online csatornát is érintő aktivitások eretményeképpen megszülető vásárlási döntések jelentik a legnagyobb kihívást. Az összetett vásárlási folyamatok webes lenyomata ugyanis kellően sokrétű ahhoz, hogy komoly nehézséget okozzon a különböző látogatások és látogatók mérése, összekötése, majd ezekből bármiféle tanulságok levonása.