Választások 2014: Facebook-on a helyzet változatlan

A 2014-es parlamenti választások esélyeit latolgató cikksorozatban ezúttal a választási kampány finisében a pártok által működtetett hivatalos Facebook oldalak népszerűségének változásait foglalom össze, aktualizálva a február elején írtakat.

Általános növekedés

Ha ránézünk a választásokon esélyes pártok és pártszövetségek hivatalos Facebook oldalaira a választási kampány utolsó két teljes hónapjában (2014. február-március) adott lájok számát, akkor az LMP kivételével folyamatosan növekvő tendenciákat láthatunk.

Pártok Facebook lájkjai - 2014 feb.-márc.
Pártok Facebook oldalainak lájkváltozásai 2014 február és március hónapokban.

Ha azonban a diagramra százalékos arányuk szerint tesszük fel ezeket az értékeket, jól láthatóvá válik, hogy a Facebook lájkok tekintetében az általános növekedésen belül nem volt komolyabb hangsúlyeltolódás, tehát az összes párt arányaiban hasonló mértékben növekedett a Facebook-on.

Pártok Facebook lájkjai 100% - 2014 feb.-márc.
Pártok Facebook oldalainak egymáshoz viszonyított lájkváltozásai 2014 február és március hónapokban.

Ha az ún. talkabout rate-t figyeljük, azaz leegyszerűsítve azt az értéket, ami a pártok Facebook oldalai által generált felhasználói aktivitást mutatja, akkor — bár továbbra is jóval hektikusabban mozogtak az értékek, mint a lájkok esetében — látványos hangsúleltolódást; vagy valamelyik párt szembeötlő térnyerését nehéz tetten érni az alábbi grafikonokon.

Képernyőfotó 2014-03-30 - 23.51.37
Pártok Facebook oldalai esetén a talkabout értékek változása 2014 február és március hónapok során.
Pártok facebook talkabout 2014. február-március
Pártok Facebook oldalai esetén a talkabout értékek változása 2014 február és március hónapok során; egymáshoz viszonyítva.

Hosszabb távú tendenciák

Pártok Facebook lájkjai - 2013. szept. eleje - 2014. márc. vége
A fontosabb pártok és pártszövetségek lájkainak változása 2013. szeptember elejétől 2014. március végéig.

Ha megvizsgáljuk a pártok és választási pártszövetségek Facebook oldalara adott lájkok számát 2013 szeptember elejétől 2014 márciusának végéig, akkor azt láthatjuk, hogy az Összefogás (MSZP, Együtt-PM, DK, Liberálisok) lassan de biztosan tért veszített, elsősorban a Fidesz-KDNP-vel szemben:

Összefoglalás

A Fidesz-KDNP, MSZP-Együtt-PM-DK-Liberálisok, a Jobbik és az LMP  Facebook lájkjai alapján mért szimpátiaértékeiben számottevő változás nem állt be a választásokat megelőző utolsó két teljes hónapban. Az általános növekedésen túl semmilyen trendforduló, vagy markánsan új tendencia nem rajzolódott ki ezekből az adatokból a kampány hajrájában. A baloldali választási blokk pártjai arányaiban továbbra is egyre kevesebb lájkot tudtak megszerezni az összes pártok oldalaira leadott lájkokból.  További érdekesség mág, hogy március közepén az Együtt-PM Facebook oldalának címe facebook.com/egyutt2014-ről facebook.com/egyuttkorszakvaltok-ra változott.