Online marketing az e-businessben (2007. nov. 22.)

november 22, 2007

SZEK és a Google közös rendezvénye

Konferencia a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért ( http://www.szek.org/ ) és a Google szervezésében. Az esemény délelőtti részében az alábbi előadások voltak hallhatóak. (a diák letölthetőek a http://www.szek.org/index.php?id=program címről.) A konferencia délutáni részében a társszervező és főszponzor a Google tartott Google Egyetemet, ezúttal haladó és kezdő szinteken az AdWords-ről. A részleteket erről lásd a Google Egyetem (2007. nov. 22.) bejegyzésben.

Duzzadó vitorlákkal a nemzetközi és hazai vizeken

Az előadő rengeteg adat, táblázat és grafikon segítségével adta át a fő üzenetet, miszerint az online reklámköltés (és ezen belül is a Keresőmarketing) mind a világban, mind itthon nagymérvű bővülés elé néz, ráadásul Magyarországon régiós összehasonlításban nem is olyan rossz az online reklámpiac helyzete, mint azt pl. a siralmas internetpenetrációból gondolnánk.

Internet szerepének növekedése a jövőben és a térségben. Reklámpiac globális kilátásai. Amerikai online reklámpiac, EU-s és UK online reklámpiac. Nagy-britanniai piac az európai online reklámkpiac fele. Kelet-európai internetpenetráció. A penetráció nem egyenesen arányos az online reklámpiaccal. Penetráció/online reklám (jelzi, hogy mennyire hamar kapcsoltak a hirdetők az új média megjelenése óta): Magyarország második:(.ua, .hu, .pl, .ee, .ru).

GKIeNET adatok: Online reklámpiac hazai bővülése: gyakorlatilag 2000 óta beszélhetünk ilyenről (2007-ben kb. 13,4%-os részesedés a reklámtortából, 8%-os növekedés mellett). Keresésalapú hirdetések, mint húzótényező a jövőben. Internethasználat gyakorisága is nő, nemcsak a penetráció. www.iwiw.hu-nak nagy szerepe volt az új internetezők bevonásában. 2007 Q1: 2,64 millió legalább havi egy órát internetezik. Rendszeresen internetezők között nő a 30 éven felettiek aránya (most kb. 50%). 2007 Q1: 584.000 fő már vásárolt az interneten. Internet mint valós alternatíva a TV-vel szemben. Longtail Magyarországon: 100.000 látogató/nap alatt Long Tail. Magyarországon sikeres e-business modellek: piactér építési modell, reklámozás, kereskedői, közösségépítési üzleti modell.

Új utak az online reklámkiszolgálásban; védekezés a hirdetés-blokkolás ellen

Előadás egy ma még relatív kis jelentőségű problémáról, a reklámblokkolásról illetve lehetséges ellenszereiről.

Webszerver és reklámszerver (adserver) különválik (pl. mérés, menedzselés, targetálás miatt). Külön reklámszerverek miatt egyrészt meglódult az online marketing, másrészt szűrhető, blokkolható a reklámszerverek felől érkező tartalom, csak a tartalomszerverekről származó tartalom lehívásával. Átlagban 8%-nyi látogató blokkolja a bannereket.

Reklámblokkolás kivédésének módjai: tartalomszolgáltatók együttműködése (csak regisztrált felhasználók); Firefox kizárása (mert lehetővé teszi a hirdetésblokkoló kiterjsztéseket) átirányítás a http://www.whyfirefoxisblocked.com/ oldalra; hirdetések „beolvasztása” a weboldalba (a hirdetésblokkolók a lekért fájlok forrása alapján blokkolják a tartalmat).

Adproxy – kiszolgálás átirányítással, így nem a reklámszerverről közvetlenül jön a hirdetés, hanem a tartalomszerver domainja alatt működő proxyszerverről. (Ráadásul a közbeiktatott elérési útvonal címe is kódolt — nehezen felismerhető, hogy hirdetés forrása.) A reklámszerver és a tartalomszerver előtt áll, és a kérést a megfelelő szerverre irányítja át, majd onnan átvéve jeleníti meg. Cache-lés miatt az adserver elérhetetlensége ellen is véd.

Az elérési útvonalon túl más is szűrhető, azonban ez még nem elterjedt.

kapcsolódó bejegyzés: Bannerek és szöveges hirdetések letiltása

Online marketing eszközök

Hogyan épül fel egy kampány megtervezése lépésről-lépésre, mi is az a médiatervezés és médiavásárlás.

Brief: termék/szolgáltatás, kampánycél, célcsoport, időzítés, üzenet, stílus, kommunikációs eszközök, csatornák, költségvetés.

Ranking: Reach in % (célcsoport hány százaléka érhető el egy médiummal), Affinitási index (célcsoport aránya az olvasótáborban, a médium teljes lakosságban betöltött penetrációs nagyságához viszonyítva)

Csatornák és formátumok: ranking, tömegmédia vagy kisebb portálok?, keresztolvasottság (egy látagató egyszerre több médiumo is olvas), kreatív méretek, tapasztalat.

Vásárlási formák: AV (AdWiew) – megjelenés alapú, idő alapú, CT (Click trough) átkattintás alapú.

Megjelenítés időzítése, Targetálási lehetőségek, Időzítés és súlyozás, Budgetmegoszlás, Hogy néz ki egy médiaterv?, Kampány menedzsment, Postbuy analízis és prezentáció.

Interaktív marketing

A konferencia témájához csak lazább szálakkal kapcsolódó tematika, érdekes tálalásban.

Hagyományos reklámozás – gondban van. Illusztráció vicces videóval férfi-hirdetés, nő-fogyasztó, a vége szakítás: http://youtube.com/watch?v=D3qltEtl7H8

Interaktív és hagyományos reklámlogika különbségei. Az interaktív nem akarja kontrollálni az áramlást, nem a zajszint átütése, hanem a párbeszéd, bevonás az alapja. Nem meggyőzési és érintkezési pontokban gondolkozik, hanem folyamatorientált.

Példák interaktív logikára: http://www.pandora.com/ – visszajelzéseinkből tanul a rádió, ennek megfelelő számokat adva. http://loopt.com/ – mobilos térképen jelezni a barátok közelségét.

Nemzetközi trendek: USA marketing-kommunikációs vállalatok 8,8%-os növekedéssel, hagyományos reklám és média bevételnövekedés csak 4% körüli.

Pontiac és Google hagyományos TV reklám konlúziója: ha nem hiszel a reklámnak, keress rá a Google-n. http://youtube.com/watch?v=fwTQKZ-j6Fk

Keresőmarketing – Hol az ügynökség szerepe?

  • Sziebig Péter (a klikkmánia vezető tanácsadója – http://klikkmania.hu/ )

    A keresőmarketing-kampányok kialakulásáról egy képzeletbeli induló vállalkozás esetén illetve arról, hogy ebben hol és milyen szerepe lehet egy ügynökségnek.

Egy életközeli példa alapján egy induló vállalkozás és a keresőmarketing kapcsolatának fejlődése: piackutatás a Google-vel, a vállalkozó élete első kampánya, milyen finomításokat tud javasolni nagyvonalakban egy ismerős szakértő?, további finomítások végső célja, a keresőket kirakatként használni, konkurenciaharc, keresőoptimalizálással kiváltani sok kulcsszót, analitika használata.

Ebben a fejlődési folyamatban mikor lehet szerepe az ügynökségnek: kevés idő, kevés tapasztalat, gyorsan változó technológiák.

Mikor felesleges az ügynökség?: hirdetés csak kevés kulcsszóra, kicsi a havi költés (kevesebb, mint 20000 Ft), sok a szabadidő, kiemelten érdeklődik valaki a téma iránt.

Mi alapján válasszunk ügynökséget?: minősítés, pl Google Adwords minősítések. Árazás: kampányfelállítás, üzemeltetés, beszámolás alapján. Referenciák.

A „Online marketing az e-businessben (2007. nov. 22.)” című bejegyzést 2007. 11. 22. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2007. 11. 23., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások

szek.org => www.szek.org

2007. 11. 23. 06:29 · Névtelen hozzászóló →

vigyázz a szek.org szervere csak www.szek.org-ra hallgat 🙂