Kísérletezés

március 1, 2011

A keresőmarketing sokféle bizonytalansági tényezője miatt előre gyakran nem lehet válaszolni a legalapvetőbb kérdésekre sem: menet közben, némi kísérletezés során derülhetnek ki csak a kérdéses adatok. Kísérletezés nélkül ráadásul nem lehetünk biztosak abban sem, hogy létezik-e hatékonyabb módja a keresőkben való megjelenésünknek.

Kísérletezni márpedig kell!

Mivel oly sok tényezőn múlik a keresőoptimalizálás vagy a keresőhirdetés kampányok eredményessége — mely tényezők közül ráadásul sokukkal kapcsolatban csak hozzávetőleges információink vannak — ezért olykor még a legtapasztaltabb keresőmarketingesek sem képesek előre megjósolni a keresőmarketing érdekében végzett erőfeszítések eredményét, illetve azt, hogy a többféle lehetséges megközelítés közül melyik lesz végül a legcélravezetőbb.

Anélkül tehát, hogy kipróbálnánk bizonyos beállításokat vagy lehetőségeket, nem lehet előre megjósolni azok hatását, eredményét. Ezért tehát számos, laikus számára egyszerűnek tűnő kérdést nem lehet pontosan megválaszolni. Az olyan kérdésekre, mint például hogy mennyibe kerül hirdetni a Google AdWords rendszerében vagy pl. hogy x darab új link létrehozása által mely kulcsszavakra milyen helyezéseket fog majd elérni az oldalam, leginkább csak azt lehet válaszolni, hogy nehéz pontosan megjósolni anélkül, hogy legalább valamilyen szinten kipróbálnánk, pl. tesztkampányt indítva a keresőhirdető rendszerben, vagy kisebb mértékű linképítést végezve a keresőoptimalizálás érdekében.

Kísérletezés a keresőhirdetésekkel

A Google AdWords hirdetési rendszerének számos funkciója eleve arra szolgál, hogy többféle lehetőséget kipróbáljunk, és ezt lehetőleg minél hatékonyabban tehessük meg. Egyszerű példa erre a hirdetési szövegek automatikus optimalizálása: amikor az általunk megadott többféle hirdetési szöveg közül azokat részesíti előnyben és jeleníti meg automatikusan gyakrabban a hirdetési rendszer, melyek jobban felkeltik a látogatók érdeklődését.

Mi történne, ha nem kísérleteznénk?

Ha csak egy hirdetési szöveget készítenénk egy kampányhoz, akkor sosem tudhatjuk meg, hogy készíthettünk-e volna jobb hirdetési szöveget, ha azonban többféle szöveget alkotunk, akkor már meggyőződhetünk róla, hogy valóban az a szöveg bizonyult-e a legjobbnak, melyről ezt eredetileg feltételeztük.

Miért nem lehet előre megmondani a „tutit”?

Gyakran már a hirdetési szövegek apró különbségei is számottevően befolyásolják egy hirdetési kampány hatékonyságát, ezért nehéz látatlanban dönteni a részletekről. Ami pedig a koncepcionális kérdéseket illeti, ritka, hogy egy keresőmarketing szakember már kezelt korábban hasonló ügyfélnek, hasonló témában is keresőhirdetéseket, így általában kevés konkrét piacismerete, tapasztalata lehet egy adott témával kapcsolatban.

Kísérletezés keresőoptimalizálással

Hasonlóan ahhoz, amikor egy hirdetési szöveg esetén nem feltétlenül tudjuk látatlanban megjósolni, melyik bizonyul majd a legjobbnak, úgy egy weboldal szövegével kapcsolatban sem feltétlenül lehet megmondani elsőre, hogy — kiváltképp a webhely és az egyes weblapok legfontosabb helyein — pontosan mely szövegezés, mely kulcsszavak használata eredményezi a legtöbb nem fizetett találat révén érkező látogatót.

Bár idehaza kevesen végeznek olyan magas szinten linképítést, hogy gondot okozna számukra a különböző linképítő módszerekkel való kísérletezés, azonban a teljesség kedvéért érdemes megemlíteni ezt a szükségszerű kísérletezési formát is. Különösen a sikerdíjas keresőoptimalizálás esetén gyakori, hogy járatlan utakat kell felfedeznie a linkmarketing szakembereknek a kívánt eredmények elérése érdekében.

Kísérletezni márpedig lehet!

A keresőmarketing esetében a kísérletezés nemcsak egyfajta szükségszerűség, hanem egyben lehetőség is: számtalan módon, meglehetősen pontosan mérhetjük ugyanis kísérleteink eredményét, így pontos visszacsatolást kaphatunk elképzeléseinkről. Akár olyan új, hatékony lehetőségeket is felfedezhetünk így, melyekre korábban álmunkban sem gondoltunk volna — amellett hogy legtöbbször a kevésbé életképesnek bizonyult elgondolásokra sem kell túl sok energiát és/vagy pénzt fecsérelnünk.

Bár a Google AdWords keresőhirdető rendszeréhez képest jóval kevesebb eszköz áll rendelkezésre a keresőoptimalizálás során történő kísérletezés megkönnyítésére, azért itt is létezik létezik pár speciális eszköz, melyekkel például nyomon követhetjük linképítés eredményeképpen megváltozott helyezéseket vagy akár a saját ill. konkurens oldalakra mutató külső linkek számának változását.

Mind a keresőhirdetés, mind a keresőoptimalizálás esetén pedig egyaránt rendelkezésünkre állnak a látogatottsági statisztikai rendszerek, melyek a leggyakrabban használt, legsokoldalúbb eszközök kísérleteink eredményének megítélésére.

Összefoglalás

Ahhoz, hogy pontosabb képet kaphassunk bizonyos keresőmarketing technikák, megoldások hasznosságáról, eredményéről, legalább valamilyen szinten ki kell próbálni az adott módszert. Ha pedig döntöttünk arról, hogy mely keresőmarketing technikákkal akarunk élni, a hatékony keresőmegjelenés kialakítása során gyakran szükség lehet a további kísérletezésre: különböző módszerek, beállítások folyamatos kipróbálására ahhoz, hogy megtaláljuk a leghatékonyabb megjelenési formákat a keresőoldalakon. E folyamat során pedig nagy segítségünkre van a keresőmarketing eredményességének relatív könnyű mérhetősége.