Google felhasználói és partnerei

november 11, 2009

A Google üzleti modellje meglehetősen egyedi abból a szempontból, hogy noha a látszat szerint a Google szinte összes szolgáltatása ingyenes, valójában egy meglehetősen szűk réteg az, aki „finanszírozza” mindezt, ezáltal lehetővé téve a szolgáltatások ingyenességét, legyen az a Google kereső vagy akár a Gmail.

Az egyszeri felhasználó

Amikor a felhasználók a Google weboldalait használják, akár keresnek, akár e-mailokat írnak, olykor hirdetéseket is el-elolvasnak, ritkán pedig rá is kattintanak a hirdetésekre, ezáltal bevételt generálva a keresőcégnek, hiszen a Google felületein hirdető cégek általában a kattintások vagyis a továbbított látogatók után fizetnek. (A hirdetéseket kezelő rendszer neve pedig Google AdWords)

Egy felhasználó tehát ritkán generál bevételeket a Google-nek, és akkor is csak pár forintot. Mivel azonban rengeteg felhasználója van a Google szolgáltatásoknak, ezért a sok kicsi sokra megy alapján már óriási összegek jönnek össze bevétel gyanánt.

Nem is feltétlenül szükséges a Google weboldalait használni ahhoz, hogy egy hirdetésre kattintva bevételt generáljunk a Google-nek, hiszen fejlett keresőtechnológiáján alapuló reklámkiszolgáló rendszere segítségével sok webmester felületeit hasznosítja a Google, azaz jelenít meg hirdetéseket máshol is, gyakorlatilag jutalék fejében (a Google AdSense program keretében).

Hirdetésmegjelenítő partnerek

Az egyszeri felhasználókhoz képest tehát már nagyságrendileg több bevételt generál a Google-nek az a webmester, aki weboldala bizonyos felületét átengedi a Google-nek. Az átengedett hirdetési felületen pedig a Google hirdetési rendszerében hirdető ügyfelek reklámjai jelennek meg. Ha egy látogató rákattint egy hirdetésre, akkor a hirdető által fizetett összeg egy része a webmestert illeti, egy része pedig a Google markát üti. A Google AdSense programjában részt vevő webmesterek sokkal kevesebben vannak, mint a mezei felhasználók, de jóval több bevételt generálnak a Google számára.

Hirdetők

Noha van a Google-nek néhány fizetős szolgáltatása és terméke, mint néhány emelt szintű szolgáltatás, az üzleti keresőszolgáltatások vagy akár Google logós szuvenírek, a bevételek döntő részét azok a cégek szolgáltatják, melyek hirdetéseket adnak fel a Google AdWords hirdetési rendszer segítségével. Ők azok, akik állják a számlát a Google szinte összes szolgáltatásáért.

Webmesterek

Kevesek számára nyilvánvaló, hogy a webmesterek milyen fontos szerepet töltenek be a Google üzletmenetében — tehát mennyire fontos partnerei a keresőknek — mert túl sok áttétellel generálnak bevételeket a keresőcégnek ahhoz, hogy ez mindenki számára nyilvánvaló legyen. Ha ugyanis nem lennének webmesterek, akik weboldalakat készítenek, ezáltal információkat tesznek közzé, akkor a webkeresőknek sem lenne értelme, hiszen a keresők egyik feladata a felhasználók és a webmesterek összekötése. Ha pedig nem találhatnánk hasznos információkat a keresőkkel, akkor nem használnánk őket, tehát nem látogatnánk weboldalaikat, így pedig hirdetni sem akarnának ott annyian, és ezzel a kör be is zárult.

Egyéb partnerek

Keresőtechnológiát licencelő oldalak

Hasonlóan a hirdetésmegjelenítő partnerekhez, a Google más weboldalak számára is elérhetővé teszi keresőtechnológiáját: az ok.hu kereső találatait például szintén a Google szolgáltatja, még ha máshogy is néznek ki a találati oldalak, ugyanabból az adatbázisból származnak, mint a Google kereső találatai (ráadásul itt a hirdetéseket is a Google szolgáltatja).

Adatszolgáltató partnerek

Noha a felhasználók számára megjelenített információk döntő többségét a Google maga gyűjti össze, néhány esetben más adatszolgáltatók adatait használja fel, a felhasználók minél jobb kiszolgálása érdekében. Például a port.hu adatbázisából jeleníti meg a moziműsort, illetve a Google Térkép több egyéb adatbázisból szerzi  találatai egy részét.

Összefoglalás

A Google üzletmenete szempontjából tehát három nélkülözhetetlen fél van: az „egyszeri” végfelhasználó, a webmester és a hirdető cég. A felhasználók élvezik az ingyenes szolgáltatások előnyeit (melyek a webmesterek által készített tartalmakon alapulnak), és olykor a hirdetésekre is kattintanak. A hirdetők pedig fizetnek a Google-nek, ha valaki a hirdetésükre kattint, tehát meglátogatja oldalukat. A végfelhasználók minél jobb kiszolgálása érdekében a mindannyiunk számára látható szolgáltatásokat fejleszti a cég (mint például a keresés), a hirdetők minél hatékonyabb kiszolgálásáért pedig a keresőhirdető rendszerét (Google AdWords). Ha már e rendszerek és szolgáltatások fejlesztésébe ennyi energiát ölt, akkor érdemes azt más partnerek részére is elérhetővé tenni (és ezzel további bevételeket generálni), mint például a hirdetésmegjelenítő webmesterek vagy a keresőrendszert licencelő weboldalak. Noha a Google a webmesterek számára is nyújt néhány szolgáltatást, azonban az ő direkt kiszolgálásuk ebben a rendszerben korántsem jelent akkora prioritást. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a webmesterek ne kapnának semmit, hiszen a Google sok látogatót továbbít oldalaikra.