Kulcsszavak típusai téma szerint

február 21, 2011

Azokat a kulcsszavakat, vagyis találati rangsorokat, melyek segítségével oldalunkra találhatnak leendő ügyfeleink, témakör szerint is többféle csoportba sorolhatjuk. Saját témáinkon túl ugyanis a konkurens témák és a leendő ügyfeleinkre jellemző egyéb tipikus keresőkifejezések is számításba jöhetnek a potenciális ügyfelek elérésénél.

Saját témáinknak megfelelő kulcsszavak

A legtöbb weboldal-tulajdonos nagy részének elsősorban saját szolgáltatásaikat, termékeiket leíró kulcsszavak jutnak eszébe, amikor a keresőkben szeretné fokozni weboldala láthatóságát.

E kulcsszavak közül a szorosan a termékekhez és szolgáltatásokhoz tartozó kulcsszavakra megjelenő találati rangsorokban való megjelenés alapvető feltétele, hogy megfelelő részletességgel, és változatos szóhasználattal írjunk arról, amit „árulunk” a weben, pl. egy webshop esetén, hogy szövegesen leírást adjunk az adott termékadatlapokhoz és termékcsoportokhoz; keresőhirdetések esetén pedig a termékek különböző megnevezéseit szisztematikusan áttekintve építsük fel a használt kulcsszavak listáját.

Saját témáinkkal kapcsolatba hozhatóak azonban még az olyan általánosabb keresőkifejezések is, melyek nem elsősorban pl. a forgalmazott termékeket írják le, hanem ahhoz kapcsolódó általános információkat nyújtanak, például egy webshop esetén termék teszteket, összehasonlításokat, általános vásárlási tanácsokat.

Konkurens témáknak megfelelő kulcsszavak

Akár konkurens cégek, termékek nevének megfelelő kulcsszavakra, de pl. az általunk nyújtott szolgáltatások helyettesítő szolgáltatásainak vagy termékeinek megnevezéseire is megjelenhetünk a keresőkben.

Mivel a legtöbb weboldal-tulajdonosnak nem áll módjában, hogy weboldala tartalmában konkurens cégek vagy termékek elnevezéseit szerepeltesse, ezért a legtöbben az e kulcsszókörbe tartozó keresőkifejezésekre szinte kizárólag csak a keresőhirdetésekkel tudnak megjelenni.

Ha pedig olyan terméket vagy szolgáltatást szeretnénk bevezetni a piacra, ami újdonsága révén a célközönség számára ismeretlen, akkor szinte kizárólag a piacon már jelen levő megoldások általános megnevezésére vagy már bevezetett termékek és márkanevekre van esélyünk csak megfelelő számú felhasználó számára megjelenni, hiszen még nem ismert termékekre vagy megoldásokra senki sem keres.

Ha vállalkozásunk csak egy szűkebb termékpalettára vagy szűkebb szakterületre koncentrál, akkor számításba jöhetnek még a tágabb értelembe vett termékkörnek vagy szolgáltatástípusnak megfelelő kulcsszavak is. Ha például kizárólag botox kezelésekkel foglalkozunk, érdemes lehet akár a plasztikai sebészet, akár a kozmetika néhány jellemző kulcsszavait is megcélozni, keresőhirdetésekkel vagy weboldalunk tartalmával, hiszen így tágabb érdeklődői körrel tudjuk megismertetni ajánlatunk.

A keresőkre jellemző kulcsszavak

Végezetül olyan kulcsszavakra is érdemes lehet megjelennünk a keresőkben, melyeknek látszólag semmi köze a tevékenységi körünkhöz, hiszen nem a keresett terméket vagy szolgáltatást, netán a megfelelő konkurens szolgáltatást írják le, hanem a felhasználó érdeklődési körét jelzik.

Klasszikus példa, hogy arról a felhasználóról, aki beírja azt a keresőkifejezést például, hogy „fapados repülőjegy barcelona” arról nem csak azt tudhatjuk, hogy ő záros határidőn belül vásárolni fog egy olcsó repülőjegyet Katalónia fővárosába, hanem az is nagyon valószínű, hogy szüksége lesz olcsó szállásra is, amit vélhetőleg az árérzékenysége miatt (melyet a használt kifejezés is tükröz), nem utazási irodánál fog foglalni, illetve valószínűleg nem a négy és ötcsillagos szállodák közül fog választani, ezért az ilyen típusú kifejezésekre érdemes lehet megjelenni az olcsó barcelonai szállásokat (hosteleket, apartmanokat) kínáló oldalaknak is.

Az ilyen típusú kulcsszavakat sok oldal esetén a legkönnyebben a keresőhirdetésekkel lehet megfogni, de saját weblapunk tartalma segítségével sem lehetetlen látogatókat szerezni ezekre a kifejezésekre, noha a legtöbb weboldal-tulajdonos általában híján van a témáknak megfelelő tartalmak létrehozásához szükséges időnek.

Összefoglalás

Potenciális ügyfeleinket tehát nemcsak termékeinket vagy szolgáltatásainkat leíró, különböző gyakorisággal használt kulcsszavak segítségével érhetjük el, hanem más témaköröknek megfelelő találati rangsorokat ia használhatunk elérésükre. A konkurens, kiegészítő vagy tágabb értelmű ill. kapcsolósó szolgáltatás/termékköröket leíró kifejezések közös jellemzője, hogy nem elsősorban az általunk kínált megoldásokra történő kereséseket igyekszik célba venni, hanem a közvetve a potenciális érdeklődőkre jellemző kereséseket.