Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/oldalgazdahu/oldalgazda.hu/wp-includes/class-wp-hook.php on line 287
Meta tag ellenőrző és hasonlóan haszontalan SEO eszközök | Oldalgazda
Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/oldalgazdahu/oldalgazda.hu/wp-includes/class-wp-hook.php on line 287

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/oldalgazdahu/oldalgazda.hu/wp-includes/class-wp-hook.php on line 287

Meta tag ellenőrző és hasonlóan haszontalan SEO eszközök

június 22, 2010

Számos helyen érhetőek el ingyenesen vagy regisztráció után olyan SEO eszközök, melyek a weboldalak tartalmát "ellenőrzik" néhány olyan paraméter alapján, mint relevancia és kulcsszósűrűség. Ezek az eszközök azonban leginkább félrevezető, de gyakran irreleváns eredményekkel szolgálnak — kiváltképp, ha nem tudjuk, hogy a vizsgált faktoroknak mennyire kis szerepe van az oldal optimalizálásában.

Az online SEO eszközök csak technikai ellenőrzést végeznek

Igaz, hogy a keresőoptimalizálásnak van egy igen erős technikai oldala, azonban ez sokkal kevésbé fontos, mintsem a látogatottságnövelés emberi, intuitív része. Ha pl. pár karakterrel hosszabb lesz egy Title elem, az nem fog semmilyen problémát okozni, ellenben ha kihagyunk belőle egy fontos kulcsszót, az akár már meg is látszódhat weboldalunk látogatottságán.

Nyilvánvaló, hogy egy algoritmus, bármilyen jól is legyen megírva, képtelen a weboldalak szöveges elemeinek intuitív vizsgálatára, a szövegek értelmezésére, a kontextus felismerésére, hát még az adott weboldal tulajdonosa által kitűzött célok ismeretében a fontos kulcsszavak kiválasztására.

SEO szakember kontra SEO "ellenőrző" eszközök

Hogy mennyire máshogy működik az, amikor weboldalunkat egy SEO szakember nézi át, arra leginkább úgy lehet rávilágítani, ha végignézzük, tulajdonképpen mit is csinál lépésről-lépésre egy keresőoptimalizáló szakértő akkor, amikor megvizsgálja, értékeli pl. egy adott weblap Meta description-jét:

  • Mielőtt bármihez is hozzálátna, már megismerte a megbízó céljait, üzleti környezetét, célközönségét
  • Ennek ismeretében már tudja, hogy kiket, milyen kulcsszavak révén, milyen üzenettel kellene megcélozni
  • Megvizsgálja, hogy mennyire írja le az adott Meta tag a weblap tartalmának egészét
  • Meggyőződik róla, hogy szerepel-e az összes fontos, az adott weblap témájával releváns kulcsszó a szövegben
  • Elgondolkozik azon, milyen, az oldalon nem szerepeltethető kulcsszavakat, kifejezéseket illeszthetne még be
  • Átolvassa a szöveget még egyszer, hogy valóban értelmes lett-e a megfogalmazás
  • Ellenőrzi, hogy nagyon le lépje túl az adott elem az optimális hosszúságot

A fenti listából jól látszik, hogy az adott lépések közül egyedül a legutolsó az, amit algoritmikusan meg lehet oldani, ráadásul — mint említettem — az utolsó lépésben vizsgált paraméter csekély fontossággal bír. Ezért egy online meta tag ellenőrző, vagy akár egy SEO szoftvercsomag hasonló célú funkciója gyakorlatilag csak a következőket vizsgálja:

  • Kb. mennyi kulcsszó található meg a Meta Description elemben a hozzá tartozó weblapon szereplő kulcsszavak közül
  • Milyen hosszú a Meta Description elem pl. karakterben és szavak számával kifejezve

 Látszateredmények a keresőoptimalizálásban

 A fenti példákból jól látszik, mennyire kevés, lényegi dolgot tudnak vizsgálni az elemző programok, melyek célja a weboldalak tartalmának, szövegének optimalizálása, tehát kb. az on-site optimalizálás segítése. Az is látszik továbbá, hogy mennyivel összetettebb szempontrendszer szerint működik a keresőoptimalizálás annál, amit a legtöbb ember egyébként gondolna. Mindebből egyenesen következik, hogy azok a weboldal-tulajdonosok ill. webmesterek, akik ilyen alkalmazásokat használnak, leginkább csak tévesen ringathatják magukat abban a hitben, hogy 100%-os weboldaluk optimalizálása, de akkor is téveszméik foglyai lehetnek, ha a kapott eredmények alapján úgy gondolják, hogy súlyos problémák vannak oldaluk optimalizálásával. Ennek következtében pedig vagy nem fordulnak szakemberhez — egyébként alapjában véve rossz oldaluk — optimalizálása érdekében, vagy pedig nem akarják elfogadni a szakemberek javaslatát, hiszen a javasolt szövegre "rosszabb eredményt" ad a kedvenc SEO eszközük.

Sajnos mindkét esetre volt már példa: van olyan ügyfelem, aki eredetileg egy teljesen banális és irreleváns kérdés/probléma miatt keresett fel, mire hamar kiderült, hogy ennél azért sokkal fontosabb dolgokkal is lehetne foglalkozni. Olyanra is volt példa, hogy a javasolt változtatásaim esetén meg kellett indokoljam, hogy miért is rám hallgassanak inkább, mint egy népszerű SEO eszközre.

Nem a SEO eszközök fejlesztőinek írunk oldalakat

A keresőoptimalizáló eszközök lelkes használói elfeledkeznek arról a tényről, hogy nem a — ki tudja milyen logika alapján működő — SEO eszközöknek kell teljes mértékben megfelelni, hiszen nem nekik írjuk a weboldalakat, hanem elsősorban a látogatóknak, és mindezt nem utolsó sorban a keresők szája ízének megfelelően tesszük.

A fenti példából jól látszik, hogy ezek az eszközök eleve alkalmatlanok a látogatók számára fontos paraméterek vizsgálatára, ti. hogy mennyire értelmes, tömör, jó stílusú, stb. egy leírás, azonban igen gyakran még a keresők számára fontos paraméterek vizsgálatával is adósak maradnak. Ráadásul ezen túl gyakran olyan dolgokat is néznek, amik a keresők számára érdektelenek.

Az alábbi ábrán látszik, hogy a Google Webmestereszközök mit figyelnek a meta tagokkal kapcsolatban. Jól látható, hogy mennyire más szempontok alapján értékelik azokat, mint az elterjedt Meta tag ellenőrzők, továbbá megfigyelhető, hogy hiányzik a keywords meta tag, hiszen ez az elem — annak ellenére, hogy erről sok SEO eszköz, plugin, stb. készítője nem vesz tudomást — már évek óta elvesztette jelentőségét:

Google webmestereszközök -   Meta tag ellenőrzés

Összefoglalás

A fentiek persze nem jelentik azt, hogy minden SEO eszköz teljesen felesleges lenne: egyesek, mint pl. a külső linkek, helyezések, vagy akár a Page Rank ellenőrző eszközök hasznos segítséget jelenthetnek oldalunk látogatottságnövelésében, de csak akkor, ha megfelelően tudjuk értékelni a kapott eredményeket, tehát ha megvan az elméleti hátterünk ahhoz, hogy értelmezni tudjuk a számok mögött álló jelenségeket.